audia6blb Skrevet August 31, 2014 Rapporter Share Skrevet August 31, 2014 Hei ! Har en Audi A6 2.0 TDI BLB som i det siste har begynt å bruke en del olje. Hva kan grunnen til høyt oljeforbruk være på disse bilene ? Kan vel også informere om at bilen ikke har kjørt lenger en 112 000 km Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 1, 2014 Rapporter Share Skrevet September 1, 2014 Jeg regner med den har gått på LL-intervaller, 30'000km/2år?Det er grunnen til oljeforbruk.Audi sier 1l/1000km er akseptabelt. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audia6blb Skrevet September 1, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 1, 2014 Hei! Ja tror den har gått på LL olje ( møller fyller på service). Problemet er at den har begynt i det siste. Begynner motor å bli sliten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 1, 2014 Rapporter Share Skrevet September 1, 2014 Hvis den brått har begynt å bruke en merkbar mengde ville jeg prøvd å utelukke lekkasje først.Hvis bilen har gått 112'000km så betyr det at den har fått 3 oljeskift i sitt liv, og det er egentlig helt uholdbart. Den burde ha fått ihvertfall 12.Jeg er redd det kommer fra slitasje, men det kan hende du er heldig at det er noe annet.Hvilken mengde forbruk snakker vi om? Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audia6blb Skrevet September 1, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 1, 2014 Hei! Bilen har nok fått mer enn 3 oljeskift i sitt liv, da jeg prøver å skifte olje en gang i året. Jeg har etterfylte en gang pga. Oljelampa lyste også etterfylte jeg to ganger til etter det fordi oljenivået så lavt ut på peilepinnen. Alt dette på 3 uker. Har kanskje etterfylt 1l på disse ukene her. Og nå er oljen på midt i mellom min og max som betyr at jeg må snart etterfylle igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 1, 2014 Rapporter Share Skrevet September 1, 2014 Hei! Bilen har nok fått mer enn 3 oljeskift i sitt liv, da jeg prøver å skifte olje en gang i året. Jeg har etterfylte en gang pga. Oljelampa lyste også etterfylte jeg to ganger til etter det fordi oljenivået så lavt ut på peilepinnen. Alt dette på 3 uker. Har kanskje etterfylt 1l på disse ukene her. Og nå er oljen på midt i mellom min og max som betyr at jeg må snart etterfylle igjen Hvis du har en normal kjørelengde på ca. 400km uka så blir det 1 liter på 1200km. Det er ok iflg. Møller, selv om det er horribelt mye. Start med å se etter lekkasjer. Ryker det blått eller lukter det brent olje av eksos? Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audia6blb Skrevet September 2, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2014 Såpass mye ja! hmm. Lukter ikke brent olje og ryker heller ikke blått, men den soter, når jeg drar på. Spesielt på høyt turtall. Da anser jeg oljeforbruket som normalt, i og med at bilen går som den skal. Takker for svar ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 2, 2014 Rapporter Share Skrevet September 2, 2014 At den soter er et annet kapittel, men det er normalt at det kommer litt tåke bak bilen, men det skal ikke være noen sort sky, kan godt gi noen tips vdr. det.Tett luftfilter, tett dieselfilter, dårlig matetrykk, dårlige pumper, dårlige dyser, dårlig ladetrykk (for fet blanding) er typiske "mekaniske" feil.Feil på LMM eller temp. sensor er nok det mest vanlige.Hvis det verken lukter eller er noen synlig blårøyk så har du nok en lekkasje.Kjør bilen god og varm (rundt 90-100 grader på olja), parker på et sted hvor det er tørr og fin asfalt under motor, la den stå å gå på tomgang i 5-10min, da burde du kunne se en dråpe eller flere på bakken.For å finne ut hvor lekkasjen kommer ifra tar du en motorvask (fra undersiden) og da gjør som nevnt over, men legger deg under bilen isteden og ser om du kan se hvor det lekker fra.Vet at denne BLB motoren har hatt mye problemer med en aksel ifm. oljepumpa, men det resulterer ikke i oljeforbruk, men manglende oljetrykk. Kjetilr reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg