Gå til innhold

Audi 80 2.3 NG, problem med gassrespons

Ranger emnet


El raza

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe..

Min -93mod. Audi 80 2.3ng har hatt noen problemer i det siste,å ting har bare blitt værre til nå at den bare går på tomgang uten temp.føler tilkobblet(den som styrer aut.choke)

I begynnelsen måtte motoren noen ganger bakke i noen sekunder,før den reagerte på at jeg ga gass.. Eneste reaksjon da var litt skyting/feiltenning før den reagerte skikkelig,å da fungerte helt fint.

Nå er den blitt værre... helt gal!! Jeg må starte den med full gass,å den bare puttrer på 8/900rpm. For at den skal gå på tomgang må jeg fjærne temp.føler kontakt som også styrer aut.choke. Da går den stabilt på ca900rpm. Ved full gass,reagerer den nesten ikke...tar ca 10/20sec. Før turtall øker til ca 1000rpm. Å da dør motoren. Har sjekket "alt" (gnist,bensin,register,luft,)

Den har også fått ny bensinpumpe å filter..

Plugger er byttet for ikke lenge siden,å har sjekket gnist å byttet fordelerlokk.

Tom for idéer nå... HJELP !!!!? :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter prøvetur med plenty pådrag,endte det opp med 1stk dau Audi.. -å slepehjelp hjem... :'( Har sjekka ALT... -Bortsett fra å bytte bensinmengde fordeler.. -som du sa Quattro73...

Angra litt at jeg var kul med en kompis,å ga han den eneste enheten jeg visste funka.. :-(:-( (har 2igjen,men i ukjent stand..)

Noen som vet HVA som går på disse bensinmengde fordelerene? (Kansje mekke sammen en med delene fra dem andre...? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, finn ut om motor får gnist og bensin. Du kan overhale bensinmengdefordeleren, dog må dette gjøres med nye deler, ikke brukte. Er bevegelige deler inni denne som kan enten lekke forbi eller gå stuck, samt fjærer og membraner. Kople en bensinpumpe på en mengdefordeler, kople til løse dyser og test den som vist HER.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet bensinmengdefordeler,ingen forandring.. Kom ikke bensin fra fordeleren.. Byttet styringa,får bensin nå....-er gnist.. Starter ikke... "Skal" være rett på tenninga... Blir GAL!! :'(

Har fått tilbud fra en som driver verksted,og driver å bygger om motor å sånn... Han kunne gi meg 8K sånn så bilen står (sa til han at den ikke startet)... Tenker dette er en BAGATELL det dreier seg om,siden han var så gira på bilen.. Klarer bare ikke finne ut av det.. AAAAARGH..!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke kommer bensin ut fra bensinmengdefordeleren, har du sjekket at det kommer bensin inn til den da? Rundt 6.5 bar skal du ha inn på mengdefordeler. For lite trykk og motor får ikke bensin. Går bensinpumpe 1-2 sekunder etter at du har skrudd på tenningen? Om motor får gnist og bensin, da trenger den kun kompresjon for å starte. Har du sjekket registeret? Om du tror den skal være riktig angående tenningstidspunkt så betyr ikke det at den ER riktig 1-winking.gif

Kommer det bensin fra kaldstartdysen når du prøver å starte? Denne er enkel å skru ut for å sjekke.

 

Du skriver "byttet styringen, får bensin". Hvor har du sjekket at den får bensin? VET du at det kommer bensin ut av dysene?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom bensin til fordeleren (tok av forsyningsrør) men ikke ut av hullene dær dyserør er festet.

Kom heller ikke til kaldstartdysa..

Byttet styringen til tenning/bensin (ecu?) Å nå kom det bensin til kaldstart når jeg slo på tenning,og kom bensin til dyserør når jeg prøvde starte.. Fuktig plugg,så det tyder på at den får bensin.. Var merkelig nok helt tørr ytterst...

Har sjekket register,å merkene stemmer..

Eneste som gjenstår er vel hall giver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering...-prøvde å ta ut fordeler å dreie den rundt med ledningene/fordelerlokk/tenning på, pumpa gikk å det gnista fra plugg... Da er vel hallgiver ok tenker eg...?

Men tenkte...,når merkene på reimhjulan står rett,skal ikke da tenningsmerkene på svinghjul også stå rett ( 0 - 15° ?

Det fikk jeg ikke til.. nærmeste jeg kom var ca 4/5 tenner på registret fra merkene når svinghjul sto på ØD (eller var det 15°) Eller tdnker jeg HELT feil???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hallgiveren din fungerer når du testet den slik du gjorde, dog lurer jeg på, vet du nøyaktig hvordan den stod montert før du skrudde den ut?

 

Du har et merke på kamdrevet, dette skal stå overens med merke på plastdeksel bak kamdrevet. På svinghjul har du et 0-merke, dette er for ØD. Dette skal ligge plant med nedre flate i hullet, se bilder under. Begge disse skal stå slik som beskrevet, registeret er da ok. Men nå har du løsnet og skrudd ut fordeler, den må stå korrekt ellers vil du få gnist på helt feil tidspunkt - og motor starter ikke. Når merkene på svinghjul og kamdrev står korrekt, da skal rotor peke mot merket i fordelerhuset. Motor skal da starte men tenningen justeres med tenningslampe da dette kun er grunninnstilling for å få start.

 

 

0-merke på svinghjul er for ØD.

DSC00259.jpg

 

Merke på kamdrev overens med merke på deksel bak.

Kamdrev272AAR.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk litt for fort i svingene da jeg tok ut fordeler,så ble ikke satt merker å husker ikke hvordan den sto... :-( TABBE!

Men har prøvd å få alle merkene til å stemme (kamdrev/reimhjul/svinghjul) men det nærmeste jeg kom var va 4tenner fra merke på reimhjul når svinghjul sto på ØD. Kan det være at jeg må dreie motor x-antall ganger før alle merkene skal stemme? Å når merkene stemmer,er det bel bare å ta løs fordeler å få rotor til å stemme med merke i fordeler?

(Har virkelig laget rot i systemet... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk litt for fort i svingene da jeg tok ut fordeler,så ble ikke satt merker å husker ikke hvordan den sto... :-( TABBE!

Men har prøvd å få alle merkene til å stemme (kamdrev/reimhjul/svinghjul) men det nærmeste jeg kom var va 4tenner fra merke på reimhjul når svinghjul sto på ØD. Kan det være at jeg må dreie motor x-antall ganger før alle merkene skal stemme? Å når merkene stemmer,er det bel bare å ta løs fordeler å få rotor til å stemme med merke i fordeler?

(Har virkelig laget rot i systemet... )

 

Ja nå har du bæsja på leggen - men det kan fikses 1-winking.gif

 

Du skriver "det nærmeste jeg kom var va 4tenner fra merke på reimhjul når svinghjul sto på ØD

Hvordan får du det til når reimhjul/svinghjulsdemper står på samme (veiv)aksel som svinghjulet? Og når svinghjul er i ØD så er det i ØD, da skal du ikke hefte deg med hvordan svinghjulsdemperen står 1-winking.gif

 

Aldri bry deg om andre merker enn 0-merke på svinghjul og merke på kamdrev. Altså, det du skal bry deg om er det jeg har lagt inn to bilder av over. Når disse er overens med kontramerker settes fordeler korrekt på plass. Merke for ØD på veiv og merke på kamdrev skal selvsagt være overens for annenhver gang veiva er i ØD, aldri mer, aldri mindre. Stemmer de aldri så har registerreima hoppet over - og da må du finne ut hvorfor!!!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori: Når motor står på ØD, så er øverste reg.reimhjul 180 feil for at alt skal stemme... Kan øverste reimhjul "glidd" rundt en halv omdreining? (Mener den kun er konisk å satt fast med boltn) Kan motor gå rundt uten at ventiler kakker i stempel?

(Shot in the dark..)

 

Som jeg skrev, ikke bry deg om merker på reimhjul, KUN KAMDREV OG SVINGHJUL. Det du kaller øverste reimhjul heter kamdrev, bare slik at vi snakker samme språk og ikke lager misforståelser 1-winking.gif ØD-merke på svinghjul er en 0 med en strek ved siden, som på bildet lenger opp.

 

Som jeg også skrev lenger opp, ØD-merke på svinghjul og merke på kamdrev skal være overens med kontramerker annenhver gang veiva går rundt. Husk, for hver omdreining kammen går så har veiva gått to omdreininger, hverken mer eller mindre. Du skriver så at merkene på kamdrev er 180 grader feil, men da roterer du veiva EN omdreining og de stemmer. Ikke sant? Om dette er korrekt så la alt stå på merkene og sett i fordeler slik at pluggen på den peker noe bakover (ledningen må rekke). Når fordeler tres inn i toppen holder du rotor slik at den peker mot merket i fordelerhuset. Når fordeler er helt på plass vrir du fordeler til rotor peker noen millimeter forbi merket i fordelerhuset, se bilde under. Tenningen er da såpass korrekt at motor skal starte, MEN MÅ JUSTERES med tenningslampe. Du skal ha 15-18 grader fortenning i statisk modus, på tomgang med alt som trekker strøm skrudd av. For å få ECU (tenning) i statisk modus setter du en sikring i bensinpumpereléet før du justerer tenningen.

 

 

Rotor peker noen millimeter forbi merke i fordelerhus, legg også merke til hvordan 0-merket på svinghjulet skal stå (halve merket viser når veiv er i ØD).

 

fordelerNGAAR-1.jpg

 

 

Der sikring skal settes inn for å få tenning i statisk modus.

 

KE-Jetronic2.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår