Gå til innhold

Skifte xenonpærer på Passat 2004/2005

Ranger emnet


Srednasoft

Anbefalte innlegg

Min Passat 1.9TDI Highline har akkurat rundet 10 år denne helgen. Førstegangsregistrert 13.7.2004. (Modell 2005)

Første gang jeg har sett att frontlyset ikke funker på den ene siden. 10 år må jo være bra levetid for xenonpærer :-)

 

Når jeg nå må bytte, er jeg usikker på om det er pære, tenner eller ballast som er gåen. Burde jeg bytte alt på begge sider når jeg først gjør dette eller er det størst sannsynlighet for at det kun er pæra.

 

Vurdere å gjøre dette selv. Møller (Arnesen på Bryn, Oslo) vurderte, sånn i farta i dag, at dette ville kunne koste mellom 2500 og 3000 per lampe???

Ser jeg kan få komplett pære, tenner og ballastkit for 1990,-

http://www.ekstralys.no/products/d2rogd2s-prosystem-pakke

 

Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du linker til er et uorginalt xenonkit som du monterer på biler som orginalt har halogenlys og det er ikke det du trenger til bilen din. 

For og få skiftet xenonpære® på bilen din, så må frontfangeren demonteres og hele lykta må skrus ut. Det er tungvint laget og er et par timers jobb om du ikke stresser. 

Du skal ha pærer av typen D2S, kjøp pærer av skikkelig merke. Osram, phillips etc. Skift begge pærene samtidig uansett hvor bra den på andre siden lyser, så slipper du at det går 2 mnd før du må gjøre samme jobben en gang til. 

 

http://www.xenonkungen.no/no/xenonlys/xenon-original-d1s-d2s/philips-d2s-xenon.html

For eksempel. 

 

Det er ganske dyre pærer, så om du kjøper de på et utsalgssted i Norge, så kan du regne med en pris på rundt 1000 kr pr pære. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

 

Det ser nok ut til at det kittet jeg lenket til er for utskifting av xenon pærer på lamper med xenon fra før. Men, kanskje det ikke er nødvendig med alt sammen.

 

Sitat:

Med denne pakken kan du erstatte de fleste originale xenonsystem som bruker D2R eller D2S. På noen biler vil denne pakken passe rett på uten modifiseringer mens andre biler vil kreve litt modifisering av fester og kabler.

 

Å skifte begge pærene samtidig er nok absolutt det smarteste etter 10 år ja.

Men, flere nevner i andre fora osv., at det er lurt å skifte tenner og ballast også.

 

Har funnet flere fine filmer på YouTube, som viser hvordan lampene demonteres på Passaten. Mye skruing og fikling, men burde være overkommelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt fort på det ja. Er et billigere alternativ til orginale xenon deler som er ganske dyrt ja. 

Jeg hadde nok tatt sjansen på at det bare var pæra i 1. omgang og tatt det derfra om det ikke blir lys. 

Om det for eksempel hadde vært feil på ballasten så ville du nok oppelvd blinkende lys eller at du måtte skrudd av og på lyset flere ganger før den tente skikkelig. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår