Gå til innhold

Aleks 242: Nissan Patrol Y60 - Bruksbil/evig prosjekt

Ranger emnet


Aleks 242

Anbefalte innlegg

Hoi, Får slenge ut litt om Patrolen da, kjøpt fra hedmark i 2012 for 50 laken,

Bilen blei Sandblåst og hellakkert i 2010, har gått de første 18-20 åra i troms så har vært spart for mye salt.

 

20140514_161440_zps54d4cbbf.jpg

 

Motor er RD28T

Tripteller og km-teller hadde stoppa på 396000 for maange år sia, så nærmer seg sikkert en halv mill etterhvert.

Speedometeret er også litt artig: på tomgang viser den 40 km/t helt til det blir varmt nok i været eller kupeen...da ''plopper'' den med igjen til riktig... da hender det også at km-tellern vil virke...men bare til man slår av bilen igjen.

 

Bilen blei kjørt hjem til hokksund og funka knall, eneste jeg beit meg merke i var at den var litt tungstarta, men litt må man jo regne med tenkte jeg.

blei kjøpt i oktober og blei mer og mer vrien å starte jo kaldere det blei... var bytta motor i den ca når den blei lakkert.

når det virkelig begynte å bli ett hælvette med start, begynte jeg feilsøking, bytta glødeplugger,  releer, pelte alt fra hverandre og pussa, uten hell.

Det jeg imidlertid ikke hadde fått med meg (første patrolen jeg har) var at det kun gikk strøm inn på den ene glødeskinna, altså til etterglødinga.

Slang på strømmen til forglødinga og børsa gløda som en jøtulovn!

 

2-3 mnd etterpå sku kjerringa starte bilen på kiwien og alt tegn til liv forsvant...ingen strøm i dash, lys, starter...

Etter litt forskning så hadde batteriet på sjaførsida sprengt ei celle, bytta det og alt fint.

 

3-4 uker seinere var det fullstendig klikk for starteren... vrei du om nøkkelen hørtes kun startreleet på innerskjermen ved høyre batteri, satt du lenge nok fyrte den plutselig. 

Sendte inn starteren til en i bøgda her som overhaler startere og dynamoer.

Med ny innmat og børster slang jeg den inn igjen med skuffende resultat, samma dritet!

viste seg jo da at det var een eeeneste kobling mellom releet og starteren jeg hadde glømt i sjekke...litt rens og alt flott!

menmen... da er hvertfall starteren ''ny''.

 

Hadde den opp på bukken rundt juletider, har alltid som vane og ta en service når jeg kjøper ''ny'' bil.

men en gang hjula letta fra gølvet fossa det hypoidolje fra svivelhuset på passasjersia.

på andre sia var det knusk tørt, så der var det trolig tomt.

hadde virkelig ikke tid til det da og fylte på¨igjen og slapp den ned etter oljeskift og den leksa der.

 

614a9dff-8879-4bf4-b2c5-87d2c8452857_zps

 

 

sommern -13 var fin og patrolen og, høstten blei det andre batteriet bytta, sammen med dieselfilter og olje og samma service tralten.

 

Mars i år blei den litt tungstarta igjen og litt blå i eksosen første 4 min av turen i ca 4-5 dager...

En kveld skulle jeg til vestfold og da varn jaggu tung!

runda et kvarter med kjøring og voltmeteret viste plutselig bare 11 volt! pleier alltid å ligge på 13-14...

etter 30 min - 9 volt, da var jeg på e18 og radioen forsvant, etter 40 min var det meste av lys borte og instrumentene gikk ''berserk''.

spratt opp og ned som jojoer. da var nedre tall på meteret nådd...6 volt!

Takk og lov for mekanisk dieselpumpe! smile.gif

 

vel hjemme igjen etter parkering i bratt bakke og igangtrilling, var det ut med dynamoen.

Har stort sett hatt volvoer og annet med bosch dynamo og simple børster, men her har vi litt mer jobb, med bremsevakumpumpe i bakkant og greier, så dynamoen blei sendt til karen som fiksa starteren, 1200 for reingjøring og innlodding av nye børster kontra 5000 for en ny en gjorde meg ganske glad smile.gif

 

siden har den funka knall!

 

Hadde eu kontroll i mai og fikk ei liste som var littegrann mere enn jeg hadde tenkt meg...

Nevneverdige ting er jo (selvfølgelig) svivelhusa, kingboltlagre og lekkasje fra servopumpe...

 

godt i gang med svivelhus på passasjerside nå, bruker sikkert en del lengre tid enn andre ville gjort, men jeg er litt i overkant nøye når jeg først gjør noe, så tar alt sammen, rubbel og bit når jeg først skal ta jobben.

 

20140604_205337_zps8427777c.jpg

 

 

kjøpte sett på ebay med komplett overhalingssett begge sider untatt hjullagra, men dem er i god form foreløpig.

Her er:

Kingboltlagre

Indre oljetetningsring innerst i aksel

oljetetning mellom bremseskjold og hub

Fetttetning bakkant av hub

Rullelager og Oljetetning til akselhus

Tetning og skraperinger til knokkel

 

 

20140610_202231_zpsf8f67fe6.jpg

 

ett problem de fleste som skal ta denna jobben møter er to 53mm navmuttre med aaalt for liten plass rundt til ei vanlig pipe.

Løsninga blei ei spesialpipe til akkurat dette formålet fra ebay. (250kr omtremt)

Bildet er av ei vanlig pipe... ikke plass i måneskinn som dere ser.

 

20140630_214904_zpsd5f54527.jpg

 

Svivel helt nedplukka og vaska, med nye fettkopper og kingbolt''hus''

 

 

 

20140630_215917_zpsa5540f1a.jpg

 

nye kingbolter... De gamle (spesielt nedre) var helt utslitt, hadde til tider en sinnsyk ''wobbling'' i rattet mellom 70 og 90 km/t og aner meg at dissa er synderne.

 

 

FB_IMG_14045923731907383_zps9d547409.jpg

 

Lørdagen denna hælja gikk med på planering og fjerning av rustkaker på akselhuset, er utrolig hvor mye rust''hauger'' som kaker seg sammen mellom fastmonterte flater skrudd sammen med greit med moment!

- 90 Mercedes 230e w124

- '90 Nissan Patrol 2.8 GR Y60

 

x '89 Volvo 745 GLE x '97 Toyota Carina x'05 Opel Astra H x '88 Volvo 740 gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

litt artig bilde av det nederste venstre kingboltlagret,

Så fort jeg tok det ut av hylsa så drøss det kuler ut på bakken! beskyttelsesringen var det ingen tegn til... har vel gått i oppløsning.

20140713_202448_zpsm1ifgosk.jpg

 

Forstilling ferdig og stabstag er tatt

en ''død''l org til høyre, mapco stag fra mekonomen til 320,- i midten og ebay til 79,- inkl frakt til venstre ( identisk) blir gøy å se om det er forskjeller i levetid :)

20140721_223639_zpsw9fpxtis.jpg

 

Da har bilen egentlig vært ferdig til eu ei stønn med unntak av servoslangen...

Den består av en 30-40cm gummidel som 

er pressa i ei hylse som glir over i rør.

20140801_222420_zpsfssgjguv.jpg

Tenkte å høre på tess eller tilsvarende om dem kunne laga tel en ny gummidel og presse på

siden jeg syns det var litt teit å skaffe hele ny kun for en 2mm lang sprekk.

Men ingen hjelp å få så turen gikk til nissan.

Resultatet var 2960,- + frakt fra holland, og ei uke i levering.

Så sitter her og venter i vill spenning på melding nå :)

- 90 Mercedes 230e w124

- '90 Nissan Patrol 2.8 GR Y60

 

x '89 Volvo 745 GLE x '97 Toyota Carina x'05 Opel Astra H x '88 Volvo 740 gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

20140805_182814_zpsxurkv5wr.jpg

 

Servoslange kom forrige uke, opptatte dager hittil, men denna uka blir nok resten tatt ;)

slangen er alt inne så stort sett nedjustering av dieselpumpa som gjenstår.

gikk ikke gjennom på opasiteten (røyktettheten) med 3.6%, men som 90% av alle gamle dieselbiler er vel trøkket skrudd opp av forrige eier.

- 90 Mercedes 230e w124

- '90 Nissan Patrol 2.8 GR Y60

 

x '89 Volvo 745 GLE x '97 Toyota Carina x'05 Opel Astra H x '88 Volvo 740 gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

vært fryktelig treig med i legge ut noe nå, men servoslangen blei slengt i  og sendt på etterkontroll.

opasitet (avgass) var ok.

servolekkasje ok

kingboltlagre og forstilling ok.

Stabstag ok.

Dekk ok

Det som ikke var greit var lys...hadde jo 3 tusinger i fronten som ikke blei godkjent i utgangspunktet

Tok av den i midten siden de egentlig skal monteres parvis, men antall lux var fortsatt laangt over grensa.

men det er jo ingen jobb.

Den siste tingen som faktisk blei litt jobb var foringer i langsgåande armer mellom ramme og frontaksel.

20140907_162811_zps25b402aa.jpg

Armen har som dere ser to foringer i ene enden (den ene er her fjerna) som holder akselen i bilens kjøreretning.

i andre enden sitter to foringer til, på hver sin side av karrosserifestet.

i akselenden sitter foringane med såkalte 8.8 bolter.

Dritet starta når den vesle metallringen inni foringa som bolten sitter gjennom bestemte seg for i heller bli med bolten rundt isteeden for å sitte igjen i foringa.

Ringen er jo større enn hølet i akselfestet så fikk ikke trøkt den ut gjennom der heller.

Den er ikke gjenga i ringen, bolten er bare halvgjenga og muttern på andre sia gikk greit av, men DRA DU TIL &%(/¤(%/& å bra tak ringen hadde på bolten!

På førersida var det jo heldigvis grei plass til litt herjing og tilslutt blei bolten kappa med vinkelsliper.

Å finne nye bolter derimot var visst ingen smal sak...som det meste annet...

Nissan har jo selvfølgelig...men prisen.... nissan råda meg til å leite litt mere sjøl for å si det sånn...enden på visa blei faktisk wurth.

Fikk faktisk en hel eske med 10 for 220kr... 22kr bolten er jo bare morro! :)

20140910_172405_zps6612a3a3.jpg

Like jævlig var den ene foringa på andre sida og...samma greia, men denna gangen var det minimalt med plass pga akselen fra fordelerkassa og til foraksel, 

etter 3 kvelder med banning, skriking, og slagdrill på hodesia løsna faktisk jævelen fra ringen! :)

så nye foringer blei smelt på plass og armene skrudd inn igjen, lykter pelt av og bilen godkjent uten en feil!

- 90 Mercedes 230e w124

- '90 Nissan Patrol 2.8 GR Y60

 

x '89 Volvo 745 GLE x '97 Toyota Carina x'05 Opel Astra H x '88 Volvo 740 gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår