Gå til innhold

Garanti/reklamasjon? Skifte drivaksling/ledd på strøken bil etter 52000 km

Ranger emnet


Blackbalder

Anbefalte innlegg

Jeg har en sånn Yaris 1,4 Sol 2009 modell. Bilen er strøken,i tillegg er alle servicer er gjort på Toyota merkeverksted og den har en km stand på 52141 km.

Ca 1 uke etter 60 000 km service, kom det plutselig noen forferdelige lyder da jeg svingte inn på gårdsplassen hjemme. Bilen ble selvfølgelig parkert. Jeg sendte verkstedet en mail samme kveld og ringte de kl 07:10 neste dag. Da jeg kom hjem fra jobb, hadde de henta bilen og satt igjen en leiebil. De ringte meg også samme dag for å fortelle at de måtte skifte drivaksling og ledd, og da skjønner ikke jeg noen ting. Jeg drev sikkert de på verkstedet til vanvidd med mine spørsmål, for det er uforståelig at dette skal skje med en bil som er i så god stand. Forøvrig så hadde verkstedet aldri vært borti dette før, det var umulig (ifølge de) å oppdage dette på service og de kunne ikke forklare hvorfor/hvordan dette har oppstått, og på kvittering så står det at årsaken "trolig er....".

Jeg ble forsikret at det ikke var noe jeg kunne gjort og det finnes overhodet ingen ytre skader i/rundt området. De kunne heller ikke garantere at dette var noe som ville skje igjen, de håpet bare at det ikke ville skje.

Så, jeg mente at dette bør Toyota ta på garantien,som en reklamsjon selv om 3 år eller 100 000 km (det som kommer først vet dere) er gått. Verkstedet gav meg litt rabatt på jobben og delene, men jeg måtte ta opp med Toyota Norge dette med garantien. Noe jeg gjorde (fikk selvfølgelig ikke medhold) og beskjed fra de om at dette var det det enkelte verksted som vurderte. Dette er jo helt motstridende informasjon.

 

Jeg har altså en bil jeg da, som bare «går i stykker» noen steder og jeg kan ingenting gjøre? Jeg kan ikke engang få en garanti på at dette ikke vil skje igjen, noe som er ganske naturlig at jeg stiller spørsmålstegn ved pga at et merkeverksted ikke kan forklare hva/hvorfor dette har skjedd og jeg som eier/sjåfør har ikke gjort noen feil, eller kan gjøre noe for å forhindre at dette skal skje igjen.

 

Er det urimelig at jeg krever at Toyota bør se på dette som en reklamasjon og dekke mine utgifter? Og har andre opplevd dette/noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår