Gå til innhold

'97 Mondeo: Problematisk ESP.


lordmango

Anbefalte innlegg

Heisann!!
Rett før helgen skiftet jeg bremsesko på begge sider bak og bremsesylinder på høyre side bak på min mondeo.
Etter dette har jeg hatt problemer med at ESP'en kobler inn ved hastigheter over 50.
Pga. aktiv ESP blokkeres gasspedalen, og jeg sliter med å holde hastigheten. 
Så lenge bremsepedalen er helt ute er den ikke aktiv, men med en gang jeg så vidt er borti kobler den inn, og blokkerer akselerasjon.
Synes dette er ganske merkelig, da jeg kun har gjort noe bak, og trodde ESP'en kun hadde med fronten å gjøre.
Kjører derfor med deaktivert ESP for tiden.

Har søkt litt rundt, og funnet lignende tilfeller. Men forskjellen er at andre har hatt problemer med ABS samtidig, noe jeg ikke har.
Noen som har en idé? 

Mvh. LordMango

Bil: Ford Mondeo STV '97. 1.8l 116hk.

Bilstereo: SPL Dynamics SPL460D2 + dynaBel B7501.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at du ikke har skadet abs føleren på noen måte når du skiftet bremsebånd. Sjekk også om det er helt rent i abs-ringen på navnet som går til føleren. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går inn i navet fra baksiden. Du finner den fort da, det er den eneste ledningen i nærheten der. Du ser også at følern ligger intill abs-ringen (stålring med tagger på) 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha jekket opp bilen tidligere i dag, kan jeg ikke si at jeg vet helt hvor denne føleren sitter.

Det jeg derimot fant ut er at "bak" navet ligger det noe som virker som et plast deksel. Ligger denne føleren innenfor det dekselet? Om jeg i det hele tatt får ut greia, er det noen måte å diagnosere/måle om føleren er defekt? Hvor mye koster det evt. for en ny, og er det enkelt og skifte selv? Dette er da en stasjonsvogn det gjelder.

 

Mvh. Lordmango.

Bil: Ford Mondeo STV '97. 1.8l 116hk.

Bilstereo: SPL Dynamics SPL460D2 + dynaBel B7501.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det når jeg søker opp bilde etter navnet. Sitter komplett nav der med abs føler integrert. Det beste er nok og få sett på hvilke verdier de forskjellige følerene avgir. Regner ikke med at abs-lampa di lyser så lenge du kan koble ut esp-en. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det skal skje etter at du har skifta bånd. Esp-en bruker samme signalet fra abs-følerene som abs-en selv. Så er rart det ikke er noe tull med abs-en samtidig. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår