Gå til innhold

Risting i ratt, hjuloppheng (m/bilde)


Esstrom

Anbefalte innlegg

Har nå Vært plaget med risting i rattet på min mondeo siden innkjøp. Det har variert i intensitet men stort sett Vært tilstede. Jeg har Vært på forstillingskobtroll, naf garantiutløpstest og på verksted. Det siste som er sagt er at begge sett med felger er/kan ødelagt.
Jeg så litt rundt dekkene fremme nå når jeg skulle skifte til sommer. Har selv begrenset kunnskap om bilmekk men legger ved bilder av det jeg fant.

 

8R0WUGj.jpg

Den delen jeg holder rundt her kan jeg "dra" litt frem og tilbake, virker som det er litt slakke i den.

 

0yI6FRu.jpg

Den pakningen her så ikke helt frisk ut, i tillegg ser det ut som at selve "staget" er skeivt.

 

Kan sikkert få tatt flere bilder om de var litt uklare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivakselen som du holder i kan beveges, det er nok normalt. Det er når du kan vri den frem og tilbake uten motstand at det er fare på ferde.

Endeledd/styrledd har alle mulige vinkler, sikkert ok. Pakningen er hel, da er den frisk. 

 

Særlig sistnevnte skaper mer lyder i dumper, ikke vibrasjon.

I hvilke hastigheter rister rattet? 

Har du byttet fra vinter til sommer dekk? Hvis ikke forsøk det.

Det du beskriver er typsik ubalanse eller bulk i felg. Er det stor bulk vil du kjenne den først som bevegels og langsomt overgang til risting.

Ubalanse merkes ikke ved lave hastigheter men blir som regel sterekere med hastighet og starter typisk ved 80-100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som babelfisken sier, det skal være bevegelse i drivleddet, dette er for at når hjulene beveger seg opp og ned (fjærer) så vil det være en mindre endring i vinkel/lengde. Derimot skal det ikke være slakke om du roterer leddet, om denne bevegelsen blir for stor vil det kjennetegnes med "knepping" i det bilen begynner å rulle fremover og særlig om du bytter mellom forover og revers.

 

Endeledet består av et bevegelig ledd som skal følge armens vinkel, og i og med at du på bildet har tatt av dekket så vil den stå i "laveste posisjon", og det innebærer at endeleddets festepunkt vil stå som på bildet (det er således helt normalt). Dersom bilen hadde stått på hjul, og fjæringene hadde vært komprimert på grunn av bilens egenvekt så vil du se at det ville sett mer "normalt" ut. Pakkningen på endeleddet skal være helt, det er først og fremst for at kommer det skitt og vann i det, og fettet forsvinner så vil det bli tregt og eventuelt på sikt ødelagt/skadet. Men når det er sagt er det fort gjort med litt feeling og brekkjern å sjekke om leddet faktisk er ødelagt eller ikke (men vinkelen her er ikke et tegn på at den er skadet).

 

Hva angår ristingen, lurer jeg på det samme som babelfisken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for svar!

Jeg har hatt bilen på verksted i går. Begge endeledd var slitt, spesielt på høyre side. Hadde også bilen på 4-hjulskontroll, spissingen fremme på begge hjul var helt ute og kjørte. Når jeg prøvde bilen i etterkant kjentes den mer "tight" og det var i allefall ikke noe risting akkurat når jeg kjørte, men den har tidligere hatt en tendens til og "komme og gå".

Satser på at alt er i orden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår