Gå til innhold

Rep. etter PKK, enkelt å fikse selv?

Ranger emnet


touranVW

Anbefalte innlegg

Jeg hadde bilen på EU kontroll, en 2004 VW Touran 1,9TDI, gått 250 000 km. Det gikk i bunn og grunn dårlig.

De fant følgende feil, (kategori 2):
1. Bremsebelegg for tynne bak. (Er dette lett å fikse på egenhånd?)
2. Mer en 25% rust på en side av skive foran (Er det også lett å fikse?)
3. Brudd i fjær venstre foran 
4. Parkeringslys defekter
5. Nærlys feil innstilling

Så kom prislappen på dette:

Arbeid + deler og moms 9379,-
Er jeg lurt?

Er det noen her som kan utføre det billigere? Jeg bor i Stavanger. Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si du er lurt, men det er ikke et kupp.

 

Delene blir jo 2stk bremseskiver, 2sett bremseklosser og ny fjær (og evt lager om det er gåent) Skrujobb er vel noen timer. Lyskontroll og etterkontroll på PKK.

 

Er ikke noe du vil gjøre selv da? Nr4 er jo lett, nr1 og nr2 er litt mer jobb, men helt kurant. Nr3 klarer man også om man har fjær klemmer og litt kunnskap om hvordan ting sitter

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til at den har gått 250 tusen, så synes jeg ikke det var ille. 

Det som er mest jobb er å skifte fjør foran da du må ut med all plastikken ved frontruta inkl viskermotor for å komme til, så bare det er nok 1,5-2 timers jobb for et verksted. 

Om du har greit med utstyr så ville jeg gjort alt selv untatt fjøra og justering av lys da det kreves eget apparat. Ta også med fjørbeinslageret når fjøra skal skiftes da den ofte er grunnen til at fjøra har knekt. 

 

Husk at du må ha spesialverktøy til bremsecaipern bak da stempelet må skrus tilbake. Det får du kjøpt på biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-15-deler-191255/

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mangler ett eller 2 parklys, skifte pære.

Bremser er ikkje vanskeleg, men det er Sikkerhet, i praksis er dette skifte av klosser bak, og skiver og klosser foran.
Er du praktisk anlagt greier du dette fint, du trenger noe alà verktøyet nevnt over her for å klemme i stempla bak, og kan sikkert bruke den samme, evt. tang eller snekkertvinge foran.

Lysjustering er det slettes ikke sikkert du trenger å gjøre. skift fjæra, så tenker eg det stemmer igjen. Er sikkert xenon på denna.

Du kan bare skifte den ene skiva foran også, om det er fullstendig sparemodus, evt. få noen til å dreie den.

Vil tippe på 3-3.500 kroner i deler(skiver foran, klosser foran og bak, fjær foran og parklyspære). Kan være lurt å skifte andre siden også, iallefall om du kjøper uorginal fjær.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår