Gå til innhold

Opel Tigra 95 1.6, oppussingstråd

Ranger emnet


MartinOlaf

Anbefalte innlegg

Ok, da har jeg kjøpt meg min første bil! Uten engang å ha lappen. Den kommer i april, og før den tid så tenkte jeg at jeg skal prøve å få fjernet så mye rust som mulig. Samtidig skal den iløpet av sommeren styles opp.

 

Aller først skal rusten taes. Fjernes og lakkes over. Har tro på at dette blir å se hjemmelagd ut da jeg aldri har gjort noe sånt før. Er det noe man kan gå tilbake på hvis det blir feil? (Pusse ned igjen hvis man blir misfornøyd?)

 

Ellers skal bakluken opp noen millimeter da den rister litt. EL-vindu på venstre side virker ikke, skal se om det er sikring som er gått. Håper det. Høyre håndtak er tregt og må kanskje oljes, eventuelt bytte fjærer i. Sensoren på temperaturmåleren (utetemp) virker ikke.

 

Alle lys inne i bilen skal bli rød. Skal settes inn CD-spiller med bluetooth med mikrofon som kan festes.

 

Bremseskivene var veldig rustne, må kanskje byttes. Om noen vet noe om det, si fra. Legger ved bilde.

 

Planen er at til høsten skal dette være gjort. Så vil jeg ha svarte skinnseter inn, noe jeg har fått for meg er dyrt..

 

Etter det blir det anlegg i bilen. Eventuelt bye felger. Er også smårust i motoren som jeg kanskje skal bytte ut. Legger ved bilder, så kan dere dele deres erfaring.

 

Er egentlig helt clueless, men er som regel en fin måte å lære på: Bare gjøre det.

post-148621-0-60212400-1395180129_thumb.jpg

post-148621-0-21616900-1395180137_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Uff. Det ble/blir mye mer jobb med denne bilen enn tiltenkt.

 

Dette er gjort foreløpig:

- Byttet lydhorn da det gamle var defekt.

- Byttet lyspære bake i henhold til EU-kontroll.

 

Dette har jeg fremfor meg:

- Forstillingskontroll

- Pusse rust/lakkere over

- Fornye bremsesystemet. MYE rust.

- Bytte bakpotte. MYE rust.

- Bilen knirker bake - Bygge opp slik at bakluken sitter ordentlig.

- Fikse EL-vindu på venstre side.

- Dørene knirker når de tas opp på begge sider.

- Skal sette inn fjernstyrt lås.

- Ordne håndtaket på venstre side.

- Sette inn ny CD-spiller og høyttalere. Evt forsterker og bass. Tanken per nå er å få behagelig god lyd.

- Støtfangeren virker løs. Må feste denne slik at den sitter godt.

 

Det forundrer meg ikke at det dukker opp noe etterhvert heller.

Hadde satt pris på all hjelp jeg kan få, da jeg egentlig er ganske "lost" per nu. Hvor mye må jeg ut med?

Hvis noen har tips, tar jeg de imot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått satt inn ny radio i bilen. Alt virker, MEN.. Cd-spilleren er for stor? Jeg får den ikke helt inn.

Skal lage plater, sette CD-spilleren fast og sette platene på så det ser pent ut, hvertfall. Fikk bra lyd også.

Imorgen skal jeg starte å pusse rust og grunne, lakkere og hele pakka der. Tar flekk for flekk.

Ønsk meg lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Da er det dags med en liten oppdatering her!

 

- Forstillingskontrollen skal jeg foreløpig vente med.

- Jeg har pusset det verste av rust og lakkert over. Det blei ikke så fint, så til høsten tar jeg heller hele bilen med plastidip/folie.

- Håndtakene på dørene ble fiksa med litt olje.

- Jeg har satt i et greit anlegg. Skal bytte høyttalerne på neste gangs lønn. Bass + forsterker er bra nok. Til å få det gratis er jeg veldig fornøyd!

- Da håndbrekket ikke virker som det skal, skal jeg på verksted med bilen.

- Knitringen bake i bilen er faktisk "mellompotta" som er løs. Da jeg etterhvert skal bytte hele eksospotta, venter jeg med dette til økonomien sier ja.

- EL-vinduet virker foreløpig ikke. Har kjøpt en tigra delebil hvor jeg skal hente ut mange deler. Bla vindusmotorene på begge sider.

- Den fjernstyrte låsen venter jeg foreløpig med å sette inn. Hvis jeg først skal opp med interiøret på dørene, skal jeg fikse alt der.

- Fangerne er begge løse. Disse skal jeg få festet.

 

Har også kjørt en innvendig motor-rens på bilen. Nå går den mye bedre! :D

 

Det er så mye man har lyst å gjøre med denne bilen, som man verken har råd eller tid til. Foreløpig. Planen er å få den i så god stand at den holder til det første barnet blir 18 og kan overta bilen. Men innser at det er veldig mye som må gjøres før det blir en realitet.

 

LIKEVEL, motet er foreløpig på topp. Har vært en berg og dalbane, men det endrer seg.

 

Er det noen som vet hvilken scanner jeg kan bruke på denne bilen? Fikk tak i Opel 10-pin overgang til OBD2, men dette virker ikke, da den ikke vil lese ECU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår