Gå til innhold

trenger jeg ekstra batteri?

Ranger emnet


martin944

Anbefalte innlegg

hei har nå kjøpt meg litt nytt til bilen og lurer på om jeg trenger og sette inn ekstra batteri til anlegget?

boss mono D forsterker  5000w

2x boss 2000w max subs 12" 

boss 2400w 4-channel forsterker 

x2 boss 6x9 4-ways 500w max.

x2 pioner 5" 2-ways  150w

boss 2 farad kondensator.

vet at boss ikke har veldig høy rms i forhold til max watt , men er nettop derfor jeg lurer på om det er nødvendig med ekstra batteri.

 

har ikke tørt og koble opp alt dette enda pga jeg har nemlig hørt at forsterkere kan bli skadet vis de ikke får nok strøm, stemmer dette?

 

 

 

takk for alle svar på forhånd:)

 

 

 

 

bil: bmw 318is 96mod sedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo fjerne ting fra lista. Kondensatoren trenger du ikke. Boss 6x9 i hattehylla? De vil bli ødelagt etter får dager av bassen du setter i bagasjen. Så dem trenger du heller ikke. Og du vil vel ha lyden der du sitter?

 

Ja, forsterkeren kan ta skade av for lite strøm ja, men jeg tviler på du klarer å oppnå det med de delene du skal montere. Kommer jo så klart an på batteriet i bilen din, kabling og dynamo. Men det skader ikke å koble det opp. Er da man begynner å presse anlegge hardt man merker om man har nok batteri/dynamo kapasitet. 

 

Selv har jeg et anlegg i bilen med originale VAG batteri. Ikke noe problem der. Spiller jeg hardt har jeg et fall på 0.6-0.8V, (ned til 13.2). Men så har jeg 120A dynamo, tykkere kabler fra dynamo til batteriet, fra batteriet til chassie. Og en 52mm² tykk kabel rett fra batteriet til forsterkeren.

 

Men så har jeg litt svakere (??) anlegg enn deg da. Har kun en 6 kanals dynabel forsterker som har en 12" Gladen SQX og et Gladen SQX 165 tilkoblet smile.gif

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay , bare for og ha sakt det så har jeg allerede bassera kobla opp mot 2400w forsterkern og de spiller jævla bra så det er ikke problemet. det nye til boss er mye bedre en tidligere. grunnen til at jeg spør er pga med bassera og ampen så blaffrer det i lysene allerede nå , det ga seg sp vidt når jeg kobla opp kondensatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og de spiller BEDRE en de gamle 500w elno RockFord bassera mine.

Det sier ikke stort, hehe... Når det gjelder blinkingen i lysene, så kommer det av for dårlig kabling. Du må oppgradere kablene mellom batteri og dynamo (pluss) og mellom batteri og karosseri/motor (jord). Dette sammen med skikkelige kabler til forsterkerene, og GOD JORDING (her bommer 95%) samt at batteri og dynamo er i god stand, så skal det ikke bli noe blinking i lysene, og du kan kaste ut kondensatoren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår