Gå til innhold

Svinghjuls problem?

Ranger emnet


Grev1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Octavia DSG. Innimellom med ujevne mellomrom øker rpm med 100-200 uten at jeg selv gjør noe. Selv om jeg har på CC skjer dette.

 

Noen tips? Av det jeg leser, virker det som om det er svinghjulsproblem, men det kan gå 100 mil mellom hver gang dette skjer. En annen ting som også skjer samtidig, er at girkassa girer noe senere. Dvs den girer for eksempel ikke opp til 5 før ved kanskje 2300-2500 rpm. Når dette skjer, og jeg ligger for eksempel i 4. og setter girkassa i Sport, girer den ikke ned til 3. 

 

Som sagt så skjer dette med ujevne mellomrom, men det går sjelden under 30-40 mil mellom hver gang dette skjer.

 

Jeg tenker å ta med bilen på diagnose, men er ålreit å høre hva folk her inne mener også :-)

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare partikkelfilteret ditt som regenereres. Særlig med DSG merkes dette ved senere girskift og høyere turtall enn vanelig.

 

Ved svinghjulsproblemer banker det på tomgang, og det kan forårsake vibrasjoner.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Hei. Har så og si identiske problemer med min Octavia dsg 08. Fikk problemene når bilen rundet 60000. Var ubetydelig i begynnelsen, men opplever nå problemer daglig. Bilen drar ujevnt på 2 og 4 gir. føler det blir en av/på følelse når jeg ligger en plass mellom 1300-2000rpm, da spesielt i 4 giret. Rpm varierer da med 50-200 selv om jeg slår på CC. Plutselige nedgiringer fra 4 til 3 giret opplevde jeg tidlig og måtte da opp på høyrere turtall for å gire. Dette har jeg den siste tiden opplevd fra 5 til 4 giret og. Har og en siste tiden blitt hissigere/skarpere i giringene mellom reverse og drive. Har vært på diagnose uten funn, men skal tilbake på en grundigere undersøkelse nå i midten av juni. HAr søkt på andre bilmodeller med dsg kasser og det virker som det er mange som sliter med dårlige kasser... Noen andre som har erfaringer med lignende problemer og hva som er mulige løsninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår