Gå til innhold

Hjelp til å koble ekstralys på fjernlys!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal montere ekstralys på bilen, noe jeg aldri har gjort før.

Så derfor er jeg ute etter litt informasjon og veiledning angående nettopp dette.

 

Lysene er av typen Rigid E-Series 20"

http://www.ekstralys.no/products/20eseries

 

Blir å bruke det medfølgende ledningsnettet som består av rele og bryter.

 

Stemmer dette:?

87 - til ekstralyset
86 - fjernlys-tilførselsledning
85 - bilens jord
30 - sikringsholder/batteri

 

Hvor skal jeg hente styrestrømmen fra? Er det bare å klippe av + ledningen som går til fjernlysene og lodde sammen de tre punktene, eller bruke en såkalt "strømtyv"? Jeg må vell også trekke denne ledningen inn i bilen for å montere bryter, som deretter trekkes ut til releet igjen.

 

- Takk på forhånd!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett er det både enklere og bedre å droppe bryter på de ettermonterte ekstralysa, men iom. at du setter på en Rigid, som er kjent for å være kraftig anbefaler jeg deg å ha bryter på den, ellers vil du ikke kunne bruke fjernlys i tett snøvær og tåke smile.gif

Ang. koblingspunktene på relè, så stemmer det.

 

Du må gjerne legge ut et bilde av lysbildet når den er montert :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra fjernlys til stikk 1
Fra stikk 2 til relè
Stikk 3 til jord,

Hvis det ikke er nødvendig med lys i bryteren kan du sette styrestrømmen rett inn på relè og bryteren på jordings ledningen. (OBS, kun relè, ikke jordinga til lyktene)
Da slipper du å dra 2 ledninger inn i bilen.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det måler du deg frem til. Mest sannsynlig er 2 felles og 1 eller 3 er etter bryter. Eller den ene er minus inn dersom det er lys i bryteren.

Bryter skal inn i serie med spolen på reléet, altså til 85 eller 86 på relé. Om du tar den på pluss- eller minus-siden er ett fett, men om du henter minus inni bilen slipper du dra spenning fra lysene inn i bilen og via bryter og tilbake.

 

 

IMG_7452b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår