opelduude Skrevet November 10, 2013 Rapporter Share Skrevet November 10, 2013 Har en venn med en v70 som vi har prøvd mye rart på for å få vifta til og virke. Ender med at bilen koker på tomgang og vifta ikke starter. Det som er forsøkt er: Tvangskjørt vifta rett på batteriet, så selve viftemotoren er i orden Den har et eget viftestyringsrele. Sjekket at det er 12 volt inn på dette, det er det hele tiden. Tempmålern i instrumentet går aldri over midten, tempføler er skiftet uten at det ble noe bedre på noen måter. Termostaten er ny. Det som ikke er sjekket er om det er ledningsbrudd i ledningene mellom ecu og vifterelee, for i følge koblingsskjemaet så går ledningene fra temperaturføleren til styreenheten også fra styreenheten og til viftestyringsreleet. Takker for alle forslag. Da bilen skal selges så er det ikke aktuelt og gjøre det på de enkle måten og bare koble vifta på en vippebryter :P Edit: Vannpumpe og registerreim er skiftet for et år siden. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet November 13, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2013 Ingen? Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros 8x8 Skrevet November 13, 2013 Rapporter Share Skrevet November 13, 2013 Er jordinga til viftemotoren i orden og jordinga til viftestyringsreleet i orden. Viftestyringsreleet kan være deffekt. Så skreiv du sjølv det med ledningsbrudd mellom ecu og viftestyringsreleet. Og ledningsbrudd mellom tempfølar og ecu. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorVolvo S40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet November 13, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2013 Glemte å nevne at vi har prøvd med et annet rele uten at det forandret noe på det. Merk at det var en delebil så det er ukjent om dette releet er i orden. Det går 2 ledninger ut i fra releet som går ned til vifta og det var kun nødvendig ta den røde ledningem på denne rett på batteriet og vifta fyrte seg opp. Regner da med at det er en ledning for hver hastighet? Releet er koblet sånn som jeg har skjønte det: 1 fast pluss inn på releet, konstant 12 volt, sikring er seff sjekket 2 ledninger ut til vifta som regulerer hastighet. 2 ledninger inn på releet som gir signal fra styreenhet om hvilken hastighet som skal kjøres. Fant noen forslag til feilsøking på google og det gikk ut på at du skulle ta av kontakta på releet med de ledningene som kommer i fra styreenheten. Så ta en ledning i fra den ene pinnen på releet og jorde denne og da skulle vifta virke, men det prøvde vi og ingenting skjedde. Mulig disse ledningene får 12 volt i fra styreenheten, det er jo trossalt et relee så det vil vel kanskje være styrestrømmen? Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros 8x8 Skrevet November 13, 2013 Rapporter Share Skrevet November 13, 2013 Eg misstenkar også styrestraunen då. Viss du har eit multimeter, så kan du prøve å ohme 1 og 2 IN. Still inn multimetert sånn at det piper viss ledningen er heile. Kanskje det går å teste releet ved å koble ein ledning frå 1 eller 2 IN og til pluss på batteriet. Det kan kanskje være lurt å bruke ein sikring på ledningen, for å være sikker på at du ikkje ødeleggar spolane i releet. Eg forstår ikkje heilt korleis det skal gå å aktivere spolen på viftereleet ved å koble 1 IN til jord. Det går ikkje straum ifrå jord, og igjennom spolen og så til jord. (Connector IN one and two) One is for low speed and the other for high speed. If you ground one and nothing happens, your relay, wiring or fan motor are knackered.Chris... Kanskje kan Quattro73 ha nokre gode råd. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorVolvo S40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet November 13, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2013 Begynner å høre ganske logisk ut dette da ja. Siden det er konstant strøm inn på releet så må jo releet aktiveres med 12 volt inn på releet for de 2 andre ledningene går jo ut i fra releet og til vifta. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.