hildestj Skrevet Oktober 29, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2013 Er dette vanskelig å gjøre selv? Hvilke andre deler bør byttes i samme slengen? Hva koster det eventuelt å få gjort dette på verksted. Den bør vel skiftes hver 150 000, eller? Den ble skiftet sist ved 150 000, nå nærmer bilen seg 300 000, da nærmer det seg vel? 3 år siden registrerreim ble byttet. Takknemlig for svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Oktober 29, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2013 Kjøper du ett tannreimsett følger det med reim, strammehjul og løperulle. Itilegg BØR vannpumpa byttes, da den drives av tannreima. Om du har en 1,9Tdi med motorkode BLS skal reima byttes hver 150000km. Om motorkoden er BKC, BXE, BXF skal reima byttes hver 120000km. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Oktober 29, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2013 1.9Tdi BKC og 2.0l Tdi BKD har 120000km intervall, ingen tidsintervall. 1.9Tdi BLS og 2.0l Tdi BMM og BMN har 150000km intervall, ingen tidsintervall. Ingenting er vanskelig, så lenge man kan det ;) Men ja, det er en vanskelig/tidskrevende jobb. Hørt verksteder tar 8-10 tusen kr for jobben. Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hildestj Skrevet Oktober 29, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2013 Takker for svar :) Motorkoden er AVQ. Hva er tidsintervallene da? Trenger man noe spesialverktøy for å komme til/bytte registerreim og vannpumpe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hildestj Skrevet Oktober 29, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2013 http://www.skruvat.no/Vannpumpe-tannremmsett-P200383.aspx Er det dette jeg trenger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Oktober 29, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2013 På AVQ motor er intervallet 120000km. Ser ut som det du linker til er riktig ja. Du må ha låseverktøy til både kammen og veiva. Bilde av det du trenger: Mitt råd, la ett verksted ta jobben. Krever masse verktøy og nøyaktighet. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hildestj Skrevet Oktober 29, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2013 Oppaget nettopp at registrereim ble skiftet i 2008, så da er det altså 5 år siden. Men tidsintervall gjelder altså ikke lengre? Har fortsatt 20 000 km å gå på, skal ikke drøye det altfor lenge, men tenkte å vente en måned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joarlars1 Skrevet Februar 24, 2014 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2014 Hei. Jeg planlegger å bytte reg.reim på min 2007 Touran med motorkode BLS. Kan jeg bruke dette settet fra skruvat (avbildet). http://www.skruvat.no/Laseverktoy-VAG-biler-P78919.aspx Eller trenger jeg alt som avbildet over i meldinga fra TL3518? Og hva er de forskjellige verktøyene til her? Joar Siter 2007 VW Touran 1,9 TDI DSG 2002 Mercedes V200 CDI 2000 Nissan Micra 1,0 (Kona sin... :volvsmile ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joarlars1 Skrevet Mars 4, 2014 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2014 Nå har jeg byttet registrereima, og det viste seg at det settet fra Skruvat var helt ubrukelig til min bil. Enten var det unøyaktig maskinert, ellers så var det feil verktøy... Måtte uansett springe til Biltema på lørdags ettermiddag og investere i deres spesial-verktøysett til VAG. De verktøyene passet perfekt, og jeg fikk gjort jobben ferdig. Bil: VW Touran 2007 1,9 TDI, 105 hk Pumpedyse Motorkode: BLS Gir: DSG Km: 141.000 Registerreimintervall: 150.000 km Følgende måtte demonteres for å komme til reg.reima: - Motordeksler - Høyre innerskjerm - Slakket strammehjul til multireim og satt inn låsepinne. - Multireim og reimhjul på veiv (til dynamo/AC). - Tappet ned kjølevæske og fjernet ekspansjonstank - Dieselfilter ble løsnet fra feste og hengt til siden med strips (koblet ikke fra dieselslanger) - Forbrenningsluft-rør fra intercooler - 3 stk registerreim deksler - Høyre motorfeste måtte fjernes i sin helhet (Måtte lage til en bjelke på tvers over motorrom og henge av vekta av motorens høyre side med en løftestropp) Følgende ble byttet: - Reg.reim - Vannpumpe - Strammhjul Reg.reim - Løpehjul Reg.reim - kjølevæske NB! Ifølge manual skulle også bolter for motorfeste byttes da dette er strekkbolter. Ble ikke byttet siden jeg ikke hadde disse. Jobben tok meg 10 timer. Jeg er ikke bilmekaniker. Hadde nok klart det på 6 timer hvis jeg skulle gjort det om igjen. Brukte mye ekstra tid på å lese i manualen og sånn. Vil tro at verksteder bruker 4-5 timer på denne jobben. En overkommelig jobb så lenge man har riktige deler, verktøy og viktigst en manual. olemad reagerte på dette 1 Siter 2007 VW Touran 1,9 TDI DSG 2002 Mercedes V200 CDI 2000 Nissan Micra 1,0 (Kona sin... :volvsmile ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.