Gå til innhold

Turbo kutter på 1,9 TDi, diagnose tatt

Ranger emnet


passeliglat

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har en 98 modell 3b med AFN motor (110hk) 

 

har problemer med at turboen kan finne på å kutte helt til tider. Opplevd omtrent 5 ganger på 1 måned. Det varierer veldig i hvilken hastighet/rpm den gjør det på, men hovedsaklig når man "gir litt på" ved forbikjøring, akselerasjon når man kommer ut på vei etc, aldri når man daffer i "marsjfart" langs motorveien.

Har tatt diagnose som ga følgende resultat på motor:

17978 Motorstyreenhet blokkert (Permanent)
00575 Innsugningsrørtrykk (Periodisk)

 

Noen som kan forklare meg på en grei måte hva disse feilkodene/meldingene betyr, og hva som bør sjekkes i forhold til disse?

Edit: Glemte å nevne at det er bare å stoppe/starte bilen igjen så fungerer alt gjerne fint i en uke til. Ingen uvanlige lamper lyser. 

På forhånd takk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lik motor i min A6 (110hk 1.9TDI AFN motor) Den oppførte seg mye av det samme. Nå husker jeg ikke feilkodene på bilen. 

Der hadde jeg ujevnt pådrag, dro jeg på hardt mistet jeg effekten noen ganger og bilen gikk i nødmodus. 

 

Det jeg gjorde var å sjekke alle vakumslangene i motoren. Det er et par rundt med turboen, rundt ved luftfilteret og oppå motoren. Fjern deksler, luftfilter og sånn for å sjekke. Jeg hadde lekkasje i flere av slangene. Både mellom dysene, og til magnet ventilen som styrer turboen. 

 

138299559631573100_resized.jpg?width=192

 

Det hjalp å bytte, men opplevde forsatt nødmodus. Men etter jeg byttet dieselfilteret (sitter under frostvesketanken, ved motoren) så ble bilen perfekt. Jevnt drag, ingen nødmodus. 1/2år siden jeg byttet, og ingen feil enda. 

 

Så mitt tips. Kjøp noen meter med 4mm slanger (om jeg husker riktig diameter) og nytt diesel filter. Bytt dieselfilteret, husk å fyll det nye filteret med diesel, så slipper du luft i anlegget. Og gå over vakumslangene. Ta av en og en og trykk test de. Eller gjør som jeg gjorde, bytt alt. Ta av en, klipp ny slange i riktig lengde, og sett tilbake. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår