Gå til innhold

lett vibrering v gasspådrag og risting v igangsetting 1.9 TDI

Ranger emnet


kennien

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en 2003 Passat 1.9 TDI AVB 101 HK manuell gear.

Den har bare gått 115000km.

 

Har virket helt fint , men har i det siste merket litt endring i motorkarakter.

 

Når jeg setter igang fra stillestående , så kan jeg oppleve at motoren rister godt.

Dette forsvinner når clutchen har tatt og jeg har kommet litt igang. 

Denne ristingen er ganske stor.

 

Og når jeg kjører feks i 3.dje gir ved 1300 o/min , og gir gass , så rister det nokså godt i noen sekunder før turtallet har kommet litt opp mot 17-1800 o/min.

 

I tillegg føler jeg en ørliten vibrasjon/ubalanse ved veldig høye turtall , nesten som om den ikke går helt rent.

 

Hva kan dette være ?  Har jo lest om dobbelmasse-svinghjul , men virker litt rart at det plutselig skal være et problem. Det kommer vel gradvis.

 

Den rister kanskje bittelitt mer på tomgang og når jeg tenker meg om.

 

Noen ideer ?  Bilen er helt strøken i drivverk og slikt

 

Hilsen Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det rister veldig med hard belastning på lavt turtall setter jeg min knapp på svinghjulet, dessverre :) er bilen kjørt med mye belastning på lavt turtall og høyt gir belastes svinghjulet mye blir drept av kjøremønsteret.

- Skoda Octavia RS TDI 2007

- Toyota Corolla Ke70 1980 <Low, wide and slow>

x VW Polo TDI Sport Edition 2001

Low Cars Make Them Boobies Bounce <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sjekke motorfestene først , men tror symptomene sier defekt svinghjul.

Hadde den bare vibrert ved akslerasjon , så kunne det vært fuel-systemet , men vibrerer under motorbrems og.

 

Hvis jeg må av med girkassen for å skifte clutch/svinghjul , må jeg løsne drivakslene helt , eller holder det og bare løsne det indre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår