Gå til innhold

Bedre lyd i 5-dørs Ford Focus 1999

Ranger emnet


Ariston

Anbefalte innlegg

Hei.

 

På fredag hentet jeg min første bil som jeg kjøpte av min søster, en Ford Focus '99-modell. Ikke førstevalget, men mye lettere og kjører fint.

 

Vil ikke si at jeg er skuffet over anlegget i bilen siden jeg ikke har prøvd det skikkelig, men tenker å bytte det ut. Er ikke ute etter noe dundrende monster, og vil holde meg rundt 5000,- hvis det er mulig.

 

Ville først og fremst hatt høyttalere fremme, kanskje bak og hvis det er vits. Og selvfølgelig en subwoofer. Vil helst gå for en enkel aktiv sub, kan veldig lite om lyd, og jeg har ikke lyst til å bygge kasse. Vil også unngå å bruke opp hele bagasjerommet. EDIT: Med aktiv tenker jeg slik med innebygd forsterker. Mulig jeg bruker feil navn.

 

Som sagt, det trenger ikke være noe monster, skal ikke ha på høy musikk og råne gjennom bygda, men vil ha noe bass.

 

Musikken jeg skal høre på kommer til å variere fra vise til techno og radio. Vil ha nok bass til techno, dubstep og lignende men likevel ikke ødelegge for annen musikk, som vise (Tønes). Noe rock og metal kommer også til å bli spilt. 

 

Trenger også en stereo/cd-spiller, og det er muligens det viktigste nå. Vil kjøpe denne først slik at jeg kan få koblet til mobilen. Det kan sikkert ta litt tid å finne anlegg, så tenkte da å kjøpe cd-spilleren så fort som mulig.

 

Har bestilt denne for å få plass til en 1-din spiller.

 

Spilleren må selvfølgelig støtte høyttalerene og subwooferen, det er derfor jeg ikke har bestilt en selv enda. Den må også ha AUX til mobilen og CD-spiller. Bluetooth er ikke nødvendig, men selvfølgelig et pluss.

 

Håper noen kan hjelpe. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Virker som en god spiller, men litt dyr. Trenger ikke DAB, så har de en lik spiller bare uten DAB?

 

En slik flat subwoofer, gir de god lyd? Ikke akkurat kult å vise frem til andre, men hvis det funker :)

Ser ut som mange fester de under setene, men funker det å ha det i bagasjerommet? Er vel mer for de som har liten plass.

 

Hva med iBus 2.1? Den har jo innebygd forsterker.

 

Med bak så mente jeg i dørene bak, men det er vel fortsatt ikke nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, du vil bruke noen hundre kroner ekstra på DAB radio ;) Jeg trodde heller ikke at DAB var noe spesielt, men nå hører jeg bare på DAB. Får inn mange bra kanaler. 

 

En flat bass gir jo OK lyd fra seg. Mye bedre enn det originale. Og nei, det er ikke tøft å komme til bilutstilling / bilstereo show med en sånn bak i bilen, men tar jo liten plass da ;) 

Man får jo også basskasse å, men da mister du fort mye plass bak, men det ser jo litt mer normalt ut:

http://www.bilstereosenteret.no/products/ground-zero-gzib-120xact

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For DAB, trenger jeg da en spesiell antenne eller funker det med den som er på bilen?

 

Spurte noen andre, han sa at spilleren funket med det meste, så bestiller den nå. På bilradiospesialisten får man også med 8GB minnepenn, så det er bra ;)

 

Han anbefaler også en annen bass; http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=184&katid=31. Tar større plass, men kan vurdere den også.

 

Høyttaler er vel 6x8 i Ford Focus, så hva med http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=107&katid=169?

 

EDIT: AUX, er det bare en helt enkel 3.5mm til 3.5mm kabel? Hvor kan jeg få kjøpt en god slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De RF høyttalerene er ikke noe å ha, kjøp/lag heller et par overgangsringer til 6,5" høyttalere: http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/1453_1151_1169/products_id/4934 og kjøp et bra frontsett, feks dette: http://www.autodesign.no/hoyttalere/komponentsett/65-16cm/gladen-m-line-165 også går du for iBus 20 hvis du ikke kan avse plass til en liten kasse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå stoler jeg på at dere vet hva som er bra og dårlig altså ;)

 

Selvfølgelig kan jeg avse litt plass, men de fleste kasser tar vel opp halve bagasjerommet. Men selv med iBus så kan jeg jo ikke ha noe over/oppå den, så hvis det finnes noe med bedre lyd som er samme størrelse bare høyere, så funker vel det. Utnytte plassen bedre.

 

Er det noe vanskelig å få plass til 6,5" med de overgangsringene da? Må ikke skjære, bore eller noe slik? Slike diskanter har jeg hørt veldig lite om også.

Hvis jeg da går for iBus 20, så har vel den forsterker i seg. Kan disse høyttalerne og diskantene kjøres av den? Har ikke peiling på hvordan alt dette skal kobles opp. Apropos kobles opp, så trenger jeg vel kabler?

 

Hvor burde bassen stå? På "gulvet", på sidene, på baksetene. Hvis gulvet; til venstre, i midten eller høyre? Noe forskjell? På siden gir best plass, men hva gir best lyd? Og hvor stort rom trenger den? Tenker på hvis jeg skal frakte en stor eske som nesten må stå oppå bassen så er vel ikke det så bra.

 

Alle lydnivåer må vel stilles inn og justeres - hvordan skal jeg få til dette? Jeg må også spille inn dette de første 200 timene, men hvor høyt kan jeg ha det før det, og hvordan vet jeg når de er ferdig innspilt?

 

Hvor lenge skal jeg kunne høre på musikk mens motoren er av/bilen går på tomgang uten at batteriet gir opp? Ikke høy musikk selvfølgelig, men greit å høre på noe hvis man venter på noen.

 

Ble litt mange spørsmål dette her, håper det går greit. Hvis noen har peiling så tror jeg ikke det skal ta så lang tid å svare på alle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Selvfølgelig kan jeg avse litt plass, men de fleste kasser tar vel opp halve bagasjerommet. Men selv med iBus så kan jeg jo ikke ha noe over/oppå den, så hvis det finnes noe med bedre lyd som er samme størrelse bare høyere, så funker vel det. Utnytte plassen bedre.

 

Bygg en basskasse ned i reservehjul brønnen sånn som jeg gjorde :) Da kan du forsatt bruke plassen bak i bilen som normalt (Prosjektet mitt)

 

 

Er det noe vanskelig å få plass til 6,5" med de overgangsringene da? Må ikke skjære, bore eller noe slik? Slike diskanter har jeg hørt veldig lite om også.

Hvis jeg da går for iBus 20, så har vel den forsterker i seg. Kan disse høyttalerne og diskantene kjøres av den? Har ikke peiling på hvordan alt dette skal kobles opp. Apropos kobles opp, så trenger jeg vel kabler?

 

Ibus20 har forsterker ja, men den går til bass elementet. Du kan ikke koble på et frontsett på den. Der må du ha en egen forsterker evt.

Modell tilpasset adapter ringer passer rett på, og man bruker de originale hullene. Så der trenger du ikke å gjøre noe. Kun skru på adapter plata, så ny høytaler

Biltema har ferdig kabel pakker om du ikke vil kjøpe alt løst. (Biltema: Startsett, kabel High End. Velg da 21mm²) 

 

 

 

Hvor burde bassen stå? På "gulvet", på sidene, på baksetene. Hvis gulvet; til venstre, i midten eller høyre? Noe forskjell? På siden gir best plass, men hva gir best lyd? Og hvor stort rom trenger den? Tenker på hvis jeg skal frakte en stor eske som nesten må stå oppå bassen så er vel ikke det så bra.

 

Det har lite å si egentlig. Monter den der du ser kablene kommer opp, og hvor den får nok luft. Skal stå åpent, og ikke under tepper og sånn. Da blir den for varm.

 

 

 

Hvor lenge skal jeg kunne høre på musikk mens motoren er av/bilen går på tomgang uten at batteriet gir opp? Ikke høy musikk selvfølgelig, men greit å høre på noe hvis man venter på noen.

 

Det finnes det ingen fasit svar på. Kommer helt ann på hva du har i bilen, alder og tilstanden på batteriet, Ah på batteriet osv osv ;) Jeg har stått å spilt høyt i 20-30min tid uten at jeg fikk start problem. Men jeg har volt meter i bilen,så jeg kan følge med på batteriet.

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg en basskasse ned i reservehjul brønnen sånn som jeg gjorde  :) Da kan du forsatt bruke plassen bak i bilen som normalt (Prosjektet mitt)

 

Det er en mulighet, men jeg har dessverre verken verktøy eller garasje til å jobbe med noe slik. Og reservehjul kan være greit å ha når det gjelder meg. Allerede klart å ødelegge venstre sidespeil :P (hvis noen har/vet om et svart speil så si ifra)

 

Ibus20 har forsterker ja, men den går til bass elementet. Du kan ikke koble på et frontsett på den. Der må du ha en egen forsterker evt.

Modell tilpasset adapter ringer passer rett på, og man bruker de originale hullene. Så der trenger du ikke å gjøre noe. Kun skru på adapter plata, så ny høytaler

 

Hvis jeg kjøper disse da; http://www.autodesign.no/hoyttalere/komponentsett/65-16cm/gladen-m-line-165. Her står det "kan drives rett fra forsterkeren i spilleren" - betyr det cd-spilleren? Hadde det vært noe bra, eller bør jeg ha egen forsterker? Anbefalinger?

 

Biltema har ferdig kabel pakker om du ikke vil kjøpe alt løst. (Biltema: Startsett, kabel High End. Velg da 21mm²) 

 

Da kjøper jeg nok det da, hvis alt jeg trenger er der. Har den kabler til egen forsterker hvis jeg trenger det til frontsettet?

 

Det finnes det ingen fasit svar på. Kommer helt ann på hva du har i bilen, alder og tilstanden på batteriet, Ah på batteriet osv osv  ;) Jeg har stått å spilt høyt i 20-30min tid uten at jeg fikk start problem. Men jeg har volt meter i bilen,så jeg kan følge med på batteriet.

 

Vet ikke noe om batteriet på bilen, men kan gå å sjekke det senere i dag. Jeg stoppet noen få minutter med musikken noe høyt, og det virker som den slet litt etter det, men batteriet kan da ikke være så dårlig. Er vel bare å oppgradere det (mer Ah) hvis det er lite. Mer Ah = bedre/ikke dårligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det er en mulighet, men jeg har dessverre verken verktøy eller garasje til å jobbe med noe slik. Og reservehjul kan være greit å ha når det gjelder meg. Allerede klart å ødelegge venstre sidespeil :P (hvis noen har/vet om et svart speil så si ifra)

 

Hjelper lite med reservehjul da du ødelegger et speil ;) 

 

Alt kan drives fra en spiller ;) De høytalerne er nok litt mer lett drevet enn noen andre. Men du får ikke utnyttet de maks uten forsterker

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mer på at jeg er uheldig :P

 

Ser det fort blir dyrt med forsterker, må vel opp i 2000,-. Mulig jeg bare kobler de til spilleren, så kan jeg heller kjøpe forsterker hvis jeg føler for det.

 

Er disse Gladen M-line 165 noe bra da?

 

Har ikke noe imot TKarlsen, men flere må bare komme med tips altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår