Gå til innhold

toppakning gåen??


K R E

Anbefalte innlegg

Heisann

 

hvordan kan jeg finne ut om toppakninga er gåen bilen går noen ganger på 3 sylindere ved oppstart og bare noe sekunder sener så går den på alle fire igjen. har byttet insprøytnings dyse.

men bilen ryker masse noen ganger også gir det seg.

 

noen som har noen tips?

 

Takk på forhånd ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Uten krystallkule eller mer informasjon om bilen er dt ikkje så lett å gi et nøyaktig svar...

 

Har du en Bensin eller diesel modell?

Årgang?

Motorstørrelse?

 

F.eks 1.4i Bensinmotorer kommer med 2 forskjellige tennsystemer; enten separate pluggledninger koblet til en 'coil' som sitter ved siden av motoren, eller en 'tennkassett' som sitter direkte over pluggene.

 

Det kan f.eks være en dårlig ledning til en av pluggene på den første løsninga, eller det kan være en defekt tennkassett på den andre løsninga. (Lite trolig at det er en defekt tennkassett da det bruker å slå ut 2 sylindre samtidig)

På Bensin (fortsatt 1.4i, siden det er de eg kjenner) kan det også være et problem med ledningene som går til bensininjectorene.

Men da er det i såfall bare den siste stubben fra en kobling som ligger under inntaksmanifoilen, og bort til den aktuelle injectoren. Er det problemer mellom koblinga og ECUen vil det ta ut to injectorer samtidig.

 

Toppakning...

(Enda en gang for bensin)

Biltema selger rimelige kompresjonsmålere...

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-151314/

 

Start motoren og la den gå ett minutt eller to. Stans og plukk ut alle tennpluggene...

Skru inn testeren i sylinder 1(nærmest girkassa) og få en kompis til å se på mens du kranker tenninga.

Den skal sprette opp 'ganske høyt' på første komprimering, og klatre til 10Bar eller bedre iløpet av 3 - 5 omdreininger.

Flytt måler til neste sylinder og repeter. og repeter osv...

Alle sylinder går opp til 10Bar eller bedre, og ligger med maks 0.5Bar forskjell = God topppakning.

En sylinder som er markant svakere = Au... Pakning, stempelringer elr ventiler.

Trykket klatrer sakte = Definitivt stempelringer.

 

Ta også en titt på olja og kjølevæska.

Mye brun gugge (peanøttsmør) i kjølevæska betyr at enten toppakninga eller en sylindervegg er skadet, og at olje lekker ut. Håp at det er pakninga...

Har olja også spor av peanøttsmør er det verre....

(Sylindrene har opptil 10Bar trykk, olja pumpes rundt med 4Bar trykk, mens kjøleveska neppe kopper opp i mer enn 1,5Bar. )

 

Komplett pakningssett med bolter finner du lett på eBay, og ja, du bør så abolutt bytte boltene samtidig.

(I teorien kan du gjenbruke dem om de ikkje er lengre enn 176mm, tror eg det var. Nye bolter er 175mm, så ikkje mye slingringsmonn. )

du vil trenge spesielle bits.

http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Skrutrekkere-og-Bits/Bitssett/Torxbitssett-12-71113/

(Tror dette settet har det rette E-torx bitset)

momentnøkkel (Kan du ikkje bruke en slik har du ikkje noe med å skru på disse skruene. Kan du å bruke en så har du sikkert en allerede eller klare å finne den selv) Skal stilles til 20nm for første tiltrekking av boltene.

 

Og så trenger du denne:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Vinkel-momentmaler-12-10254/

Andre tiltrekking av boltene er 240grader. 

(disse talla er for 1.4i andre størrelser kan ha andre krav)

 

Strammer du ikkje nok så blir det ikkje tett.

Strammer du for mye sprenger du gjengene og kan bare skrote motoren.

(1.4i har aluminiums motor. Forferdelig lett å overstramme. )

 

Har du dieselmotor derimot så... Har eg ingen anelse...

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår