Gå til innhold

Indre drivledd, er det årsaken?

Ranger emnet

ZynThraX

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nettopp hatt bilen inne på verksted for å få sjekket ulyden (dunke/knekke) lyden i forstillingen.

Verkstedet sa at lyden var vanskelig å lokalisere med etter å ha feilsøkt og gått over bærekuler og diverse kom de frem til at det da måtte være indre drivledd.

Er det noen andre som har vært borti det? Som kan bekrefte at mistanken er korrekt?

Er utrolig kjedelig å skifte deler så viser det ser at det ikke er årsaken.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at det er en vanlig feil på 2008 og 2009 modellen har en litt dårlig designet nedre bære arm.

Og det medfører dunking og vibrasjoner i rundt 80-100 km/.. Som regel bra i lavere og høyere hastigheter.

Men jeg har også lest at A4 B8 er sensitiv for ubalanserte hjul.

Så det enkleste er å sørge for at hjulene er balanserte/helt runde.

Virker som om Audi i senere tid har redesignet den nedre bære armen slik at den ikke skal overføre vibrasjoner like lett.

Utkast fra et annet forum:"The steering shimmy is always related to the front lower rear control arms. What they did was revise the front lower rear arms completely with a larger hydro-dampened bushing that absorbs front end oscillations more. The original arms had smaller solid rubber bushings which gave more road feel, but at the same time, transferred more road feel and vibration. With the original control arms, since it had a smaller size than the new bushing would allow, Audi had the lower arms redesigned to accept the larger bushing for the steering shimmy issues, that's what took them some time to correct the issue with the supplier."

Kan legge til at jeg sliter med akkurat det samme som deg.

Selv om hjulsettet mitt ikke er 1 år gammelt en gang mistenker jeg det ikke er 100% rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunkingen jeg har er lettest å fre provosere ved parkering altså veldig lav hastighet og mye ratting, da hører jeg ulyden gjentatte ganger og kan også føle den i ratte.

Under kjøring kommer den stort sett når jeg kjører over den fantastiske lappingen her på vestlandet. Da kan lyden nesten minne om at noe er løst.

Jeg tror ikke det er ubalanse i hjul, det ville vel ikke gitt utslag ved parkering.

Tidligere hatt :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel også ligge ved at lyden kommer som ett dunk/knekk når jeg bremser og går fra stillestående til fart.

De hadde gått over alle foringer og sa at alle disse var ok.

Er det andre ting i forstillingen det kan være?

Tidligere hatt :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt litt og sjekket litt, lyden kommer uavhengig om bilen er i fri eller i gir når jeg bremser.

Men det virker som lyden er sterkere når jeg går fra stillestående og begynner å kjøre.

Lyden er også sterkere når det er tørt ute og ikke regner men lyden er der uansett.

Tidligere hatt :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått snakket med verkstedet igjen og ska inn i morgen og få en grundigere sjekk på hvor lyden kommer fra og hva som er årsaken. Fortalte dette med at lyden kom uavhengig om bilen sto i fri eller under kjøring, og han var enig med at det da var lite sannsynlig at det var drivleddet.

Så håper se finner ut av det i morgen og får ordnet det så fort som mulig. Planen er en bil ferie om under 2 uker og ønsker ikkje å kjøre så langt med ulyden i forstillingen.

Tidligere hatt :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen vært på verksted igjen og innom x antall mekanikere.

Lyden er fremdeles vanskelig og lokalisere, alt i forstilling er gjennomgått og det er absolutt ingen slark i noen kuler eller noe.

De hadde en mistanke om at det kanskje kan være en av de øvre bærarmene men ønsker ikke å bytte da de ikke var sikker, da det fort blir bytte del etter del etter del.

De mente eg bare burde kjøre med bilen og komme tilbake når eg mente at lyden var blitt enda verre.

Noen her som har noen tips råd?

Tidligere hatt :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt gal av å ikke finne ut av hva som er årsaken til lyden i bilen.

Har vært i kontakt med audi senteret her i Bergen, de hadde kunne ikke si så mye da de ikke hadde noen kjente feil på bilen. Eneste de kunne nevne var at hjullageret foran hadde gått litt igjen hos de. Men at det ikke var det som forårsaket den lyden jeg opplever.

Lyden har også blitt enda verre nå bare på disse få dagene. Så lyden blir merkbart verre for hver dag.

Tenkte jeg skulle kjøre med dette over helgen for så å gå inn igjen til verkstedet og be de se over det igjen.

Fyren på møller sa at det første han tenkte på når jeg forklarte lyden var knekt fjær, jeg sjekket fløten idag så godt jeg kunne uten å få bilen opp i lufta og kunne ikke se eller kjenne noe tegn på en knekt fjær.

Eneste jeg så var at på den ene øvre bærearm på den innerste foringer, den som det ser ut som det får en tvergående bolt igjennom, kan det virke som gummien har sprekk rundt hele veien. Så at det var samme på andre siden og.

Kan dette være årsaken? Denne foringen ser ut som har hensikt å gå opp og ned sammen med bærearmen, og det er akkurat da lyden er verst, altså under nedbremsing og løsing.

Isåfall burde vel da verkstedet sett dette?

Tidligere hatt :

Lenke til kommentar
Del på andre sider