Gå til innhold

Lage utsparing for drivaksel i ramme ved ekstrem senking

Ranger emnet


Terjeth

Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha deres meninger, erfaringer og/eller kunnskaper om dette.

 

Jeg skal senke min Golf 1 med justerbart senkesett, og vil selvsagt ha den lavest mulig.

 

Problemet er at drivakselen tørner i rammevangen når det senkes veldig mye, og jeg har sett at en løsning på dette er å borre/kappe ut en utsparing, og deretter sveise inn et halvrør i rammevangen slik at akselen får plass.

 

Se bilder her:

https://www.google.no/search?um=1&safe=off&hl=no&biw=1366&bih=643&tbm=isch&sa=1&q=golf+frame+notch&oq=golf+frame+notch&gs_l=img.3...2457.3626.0.4138.2.2.0.0.0.0.65.127.2.2.0...0.0...1c.1.14.img.-INtYOTdpEo

 

Spørsmålene er om dette er trygt og om en kan få problemer ved PKK eller kontroll hos SVV.

 

Har lest litt i diverse engelske forum, og ser at mange mener det er galskap, mens andre viser til flere som har kjørt med slike modifikasjoner i flere år, og konkluderer med at det er trygt.

 

Om jeg selv skulle gjort dette, ville det selvfølgelig blitt brukt rør med tilstrekkelig gods og muligens en forsterkende plate utenpå rammen, rundt selve utsparingen.

 

Hva mener dere?

Vil det svekke rammen betraktelig, eller vil det holde seg like sterkt om man gjør det ordentlig?

Vet dere av noen her på berget som har gjort noe lignende?

Lurer også på om man må modifisere begge sider, eller om det er kun på én side. Mener å huske at Ekkoj(for de som vet av han) gjorde dette på passasjersiden på enten Rostfrei eller den grønne Golfen, men det er mulig jeg tuller.

 

Om dere lurer på hvorfor jeg skal ha bilen så lav, så er det fordi jeg har lyst. Jeg får høre det ofte nok hvor ufornuftig jeg er.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt på kva som blir bært der du vil svekke.

 

Vil dette punktet komme bakenfor fjærtårnet?

Vil det komme vesentlig bakenfor feste punktet til forstilling/bærebru.

Er motorens hovedfestepunkt fremenfor dette punktet.

 

Hvordan vil dette kunne påvirke din sikkerhet ved en evt. kollisjon?

 

Ser du noen måte å kunne sikre deg mot at kolisjonssikkerheten svekkes.

 

Kan du forsterke så bæringen vil bli god nok.

 

Nå er det lenge siden eg har vært under en golf1 men minnes eg rett sitter fjærtårnet omtrent likt med drivakselen.

Bærebruer har to innfestinger og hovedinnfestingen sitter fremmenfor dette, men det sitter i en solid travers.

 

Hvor sitter hovedmotorfestet, rett foran dette?

 

Slik eg vurderer dette, kan dette trygt gjøres om man forsterker godt nok, en rørbit med god godstykkelse, en platebit, fortrinnsvis på hver side, ville ikkje vurdert det om eg måtte fjerne mere en halvparten av vangen.

 

Blir dette gjort skikkelig og pent tviler eg på at noen legger merke til det, men skulle man havne ute for enulykke kan man jo slite, da bør man være trygg på at ingenting kan skyldes en slik modifikasjon.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det såpass lite som må fjernes, og det kan forsterkes såpass mye at jeg tror ikke det vil svekke konstruksjonen, men jeg er ingen ekspert på dette.

 

Flere må gjerne komme med innspill.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er det kun kollisjonsikkerhet som vil ha betydning her, og eg ville ikkje være nevneverdig bekymra for å ha kjørt med det, men syns det er tatt litt vel av den vangen, og en forsterkning av den typen der vil være veldig avslørende, bør være litt mere diskret.

Hvordan ville fabrikanten latt det se ut?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golfen er vel ikke særlig kollisjonssikker i utgangspunktet... :)

 

Er enig, men den forsterkningen ble ikke seende sånn ut til slutt, las gjennom tråden.

 

Flere bilder:

 

post-44229-13804855058993_thumb.jpg

 

[ATTACH]38749[/ATTACH]

post-44229-13804855059041_thumb.jpg

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dette så ser jeg ikke noe problem i det hele tatt. Bruker du litt tykkelse på det røret som skal brukes til utsparing så blir dette meget sterkt, om ikke sterkere enn originalt. En skikkelig sveis må selvfølgelig på plass.

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det jeg ser for meg og. Med forsterkende stålplater på begge sider av ramma burde dette bli ganske holdbart. I Storbritannia blir dette gjort hos flere firma i flere år, etter hva jeg har lest på div forum, så jeg kan ikke se for meg at det er livsfarlig. Rart om ingen på dette forumet har vært borti lignende...

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt forekommer på enkelte biler orginalt.

Med bare ett slikt rør, tror eg det kan bli litt lite som holder igjen resten av vangen, men med noen lurt punktede forsterkningsplater blir det vel så sterkt som orginalt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår