Gå til innhold

Klikke/dunkelyder i forstilling w124 300E


sindr

Anbefalte innlegg

Hei!

 

På høyre side foran er det diverse klikke/dunkelyder når jeg manøvrerer rolig, som under lukeparkering. Lydene ikke der når jeg kjører over humper og slikt. Noen som vet hva dette kan være? Foringer som må byttes?

 

Bilen er en 1990 MB 300E WDB1240301B098759

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke karakterisere det som knirking, men korte klikk eller dunk. Virker som det er mer relatert til rattutslag enn fjæring. Usikker på hvordan jeg kan forklare bedre. Ser for meg at noen her kan ka opplevd det selv og deretter kjenner igjen lyden og situasjonen den oppstår i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, det første som slo meg var brakettene til stabstag, de har en tendens til å knekke, og da får man mye rare lyder, men de er verst på humpete vei, men kan ikkje utelukke dem siden det er mye fjæringsbevegelse ved svinging på 124.

 

Bærekuler gir gjerne knirking og knaking når de blir tørre, men de kan jo selvfølgelig bli slarkete også, og noen ganger kan nok dette merkes best ved rolig manøvrering.

Disse kan hoppe ut da de står slik i spenn med fjæra, og bilen må jekkes opp under bærebruene for å kjenne dem, det kan potensielt være veldig farlig, men de ryker heldigvis som oftest på parkeringsplasser.

 

Skjer dette ved full sving? Da kan det være svingstoppere som lager lyd.

 

En siste ting som eg kom til å tenke på nå, er løse kalippere, løse klosser, eller noe i den duren, dette kan fort lage en del lyd ved rolig manøvrering, og bør sjekkes opp, har hatt mange MB inne der hovedboltene mellom kalipper og spindel ikkje sitter fast, mest sannsynlig pga manglende bruk av gjengelåsing.

 

Hvordan ser forresten dempertoppene dine ut?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Einar! Det virker ikke som humpete vei har noe å si for denne lyden. Jeg merker den er lett å fremprovosere når jeg legger over hjulene fra en side til en annen. Det er akkurat som det klikker når hjulene passerer rett frem og man kjører sakte fremover eller bakover. Det er ingen knirking eller knaking og det skjer ikke nødvendigvis ved fullt rattutslag.

 

Jeg jekket opp bilen i går (på de vanlige jekkpunktene) og tok tak i hjulet kl 12 og 6 og rugget. Kjente at det var litt slakke, kanskje 1mm i Y-plan. Skal det overhodet ikke være slakke her? I såfall må jeg få skiftet bærekulene vel?

 

Svigerfar har grav, så skal kjøre bilen over den i ettermiddag og inspisere undersiden. Jeg kan også jekke opp bærebruene, men hva skal jeg se etter hos bærekulene? Jeg skal også gå over klosser, kalipere ++ som du nevner!

 

Dempertoppene finner jeg inne i motorrommet sant? Hva ser jeg etter her?

 

Takk for tiden din, den er til stor hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss den slakken du får fram er den same alle veier er det hjullager.

Bærekule på 124 får man ikkje fram slakk i utan at man slipper fjæra som presser på den, altså enten ikkje fjær på plass, eller jekke under bærebru.

 

Dempertopp kan jo slarke, men da er den virkelig kaputt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Problem funnet og saken er løst. Det var bare bolten på dempertoppen som måtte strammes! En kvart omdreining og klikkelyden var borte. Klarte å fremprovosere lyden ved å gynge bilen kraftig opp og ned.

 

Men, selv om alle lydene er borte så må jeg fortsatt få byttet hjullagre som Avantgarde E320 nevnte, samt få sjekket bærekulene. Jeg så det var litt bevegelse i kula i det jeg jekket opp under bærebrua, og slik skal det vel ikke være? Når jeg senket jekken var det akkurat som kula ble litt "dratt" ut av bærebrua, kanskje 1-2mm.

 

Takk alle for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår