Gå til innhold

Klunke lyd under bilen

Ranger emnet


Liz1979

Anbefalte innlegg

Jeg har en klunkelyd under bilen, spesielt når jeg kjører over humper o.l. Rattet gir av og til etter littegrann, dette og når jeg kjører over humper. ( disse miljøgatene med masse brostein i kryssene, fartsdumper og til og med kumlokk). Noen som har en ide om hva dette kan være? Endeledd kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er en Volvo 850 97 mod. Nei det er ikke lydpotte eller eksosoppheng. Det er noe med hjulopphenget (eller der i området) Det høres ut som jeg frakter bowlingkuler istedet for reservehjul. Jeg syns forhjulene vingler. rattrt slipper (mot høyre) over små humper (kumlokk,brostein etc) Det er og en "tikkelyd" når jeg svinger mot høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er en Volvo 850 97 mod. Nei det er ikke lydpotte eller eksosoppheng. Det er noe med hjulopphenget (eller der i området) Det høres ut som jeg frakter bowlingkuler istedet for reservehjul. Jeg syns forhjulene vingler. rattrt slipper (mot høyre) over små humper (kumlokk,brostein etc) Det er og en "tikkelyd" når jeg svinger mot høyre.

 

Jekk opp bilen foran og sjekk for slark i hjul og oppheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært ute og jekket opp på alle 4 hjul og sjekket slark ifht. hjullager. Fantes ikke slark der. Kan det være endeledd?

 

Når du jekker opp bilen slik at begge hjul henger fritt vil du ved å kjenne på hjulene i svingretningene se om det er slark i endeleddene. Endeledd kalles også styreledd. Finner du ikke noe der bør du få bilen opp på en bukk for å feilsøke etter hva som kan forårsake disse lydene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal i første omgang ta endeleddene. Så får jeg se når jeg holder på om jeg finner slakk andre steder. Forresten, hvis jeg har for lite ojle, kan det da bli uforklarlig varmt inne i bilen? Måtte kjøre med halle vinduer åpne og kald luft på fult i dag. (Det er ikke spesielt varmt ute, 10-12 grader)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal i første omgang ta endeleddene. Så får jeg se når jeg holder på om jeg finner slakk andre steder. Forresten, hvis jeg har for lite ojle, kan det da bli uforklarlig varmt inne i bilen? Måtte kjøre med halle vinduer åpne og kald luft på fult i dag. (Det er ikke spesielt varmt ute, 10-12 grader)

 

Sjekk oljenivå og kjølevannsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får bli prosjekt nå i pinsa :) Mannen får passe barna :) Jeg snakket med en mekaniker i dag da jeg var og kjøpte deler. Han klarte ikke og lokalisere problemet med lyden bak :( Jeg får vel ta endeleddene og så ta en god titt under og lete etter slakk bak også. Takk for alle gode råd foresten, folkens! :) Jeg kommer sikkert med flere rare problemer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår