Gå til innhold

Kjøpt bil, neste dag starter den ikke. Kan jeg heve kjøpet?

Ranger emnet


popza

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte en 2nd-bil her om dagen som jeg skulle bruke frem og tilbake til jobb. Den har gått 160.000km, 1996 modell. Selger kunne informere meg om at gir og motor var i bra stand. Alt jeg har gjort med bilen er å kjøre den hjem fra Oslo til Drammen. Også nå starter den ikke igjen!

 

I kontrakten står det "selges som den står". Men etter hva jeg har lest på forbrukerrådet holder ikke i denne saken. Altså jeg har kjørt bilen ca 50km, også nå går den ikke lengre...?! :/

 

Har jeg noen sak? Eller har jeg bare kjøpt katta i sekken?

Har noen vært i lignende situasjon før?

 

Takker for svar, på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjøp av bruktbil hos forhandler så gjelder forbrukerkjøpsloven, du kan lese mer om dette HER.

 

At bilen ikke starter kan skyldes en bagatell. Å heve kjøpet, med dette som årsak, er i drøyeste laget.

 

Kanskje opplyse hvilket merke og modell det gjelder?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da selger skriver at den "selges som den står" så mener iallefall jeg at det er ditt ansvar å gå over bilen. Mener du at bilen ser bra ut, og du har skrevet under papirene så er bilen ditt problem.

 

Men ja, det finnes "tullinger" som har gått til sak mot selger siden de har fått problem like etter et kjøp. Og vunnet

 

http://www.dagbladet.no/2012/06/29/tema/bruktbil/klikk/bil/motor/22346277/

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjøp av bruktbil hos forhandler så gjelder forbrukerkjøpsloven, du kan lese mer om dette HER.

 

At bilen ikke starter kan skyldes en bagatell. Å heve kjøpet, med dette som årsak, er i drøyeste laget.

 

Kanskje opplyse hvilket merke og modell det gjelder?

 

Det er en Passat 1996 2.0 bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

”Som den er” forbehold i kontrakten

 

Ved salg av bruktbil, er det vanlig at selgeren inntar et forbehold om at bilen selges ”som den er” for å redusere sitt ansvar. Generelt sett vil et slikt forbehold medføre at man ved bruktkjøp aksepterer bilens tilstand på kjøpstidspunktet og at det vil kunne være vanskelig å bli hørt med at det foreligger en mangel etter loven.

 

Et slikt forbehold vil imidlertid ikke frita selgeren for ethvert ansvar. Dersom selgeren har gitt feil opplysninger, eller man ikke har fått opplysninger som man burde ha fått, for eksempel at bilen tidligere er kollisjonsskadd, kan det likevel foreligge en mangel. I slike tilfeller vil det kreves mer av informasjonen fra en næringsdrivende enn fra en privat selger.

 

Ved kjøp fra næringsdrivende, vil det også kunne være en mangel hvis det viser seg at bilen er i dårligere stand enn det kjøpesummens størrelse og forholdene ellers skulle tilsi. Kjøper man bilen fra privatperson, må mangelen være av en viss størrelse for at man skal kunne påberope seg mangler i slike tilfeller, da kjøpsloven stiller som krav at mangelen i slike tilfeller er vesentlig.

 

Hva er en mangel?

 

Bilen har en mangel, hvis den ikke er i den stand dere har avtalt. Du kan ikke klage på noe du kjente, eller måtte kjenne til, da du kjøpte bilen.

 

Hvis dere ikke har avtalt noe spesielt, skal bilen være i samsvar med det man normalt kan regne med ut fra bilens alder, bruk, kjørelengde og liknende.

 

Det er i utgangspunktet en mangel hvis det som har oppstått ikke skyldes:

 

- normal slitasje

- at du har påført bilen skade selv

- at bilen på andre måter er blitt utsatt for ytre påvirkninger

 

Selger er ikke ansvarlig for problemer som skyldes at du har brukt bilen unormalt, påført bilen skade, eller manglende vedlikehold mens du har eid bilen. Selger er heller ikke ansvarlig for problemer som skyldes vanlig slitasje.

 

 

Heving

 

Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet.

Husk at selger normalt har to avhjelpsforsøk.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår