Gå til innhold

VW skal ha 120 nm på hjulbolter, men det fins jo ikke momentstaver til det!

Ranger emnet


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Greit, det fins... Men ikke lett tilgjengelig. Biltema har et sett på fem staver, men det har jeg ikke bruk for siden jeg har to VAG-biler, og de skal alltid ha 120 nm. Alt som jeg finner av løse staver i nærheten, er på enten 90, 110 eller 135 nm. Bør jeg da satse på 135, så den strammer litt ekstra, eller bør jeg gå for 110, eller må jeg bite i det sure eplet og kjøre et par timer tur-retur Biltema for å hente et unødvendig dyrt sett? Jeg har endelig fått en sterk nok kompressor til at det er noen vits, så heretter kan jeg alltid gjøre det på den enkleste måten. Men jeg vil jo helst gjøre det riktig også... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skal man alltid etterdra for hånd, men om du kontrollerer etter noen mils kjøring så holder jo det. Momentnøkkel er jo det beste, men vi vet jo kva som skjer i praksis, og det funker. 12 kilo på en meters latmansarm.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss man sier at hjulkorset er 35 cm arm, så kan vi jo regne det om til 30 kg/300 Nm(VELDIG CIRKA).

 

Legger du heller godt press med brystkassa så tenker eg vi er i nærheten.

 

Med VAG sine runde koner på boltene ville eg vært forsiktig med å trekke for hardt, de virker å sette seg nok med korrekt moment.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk. Jeg har kjøpt en 110 nm stav som jeg skal kjøre det til med muttertrekkeren, og så tar jeg en runde med latmannsarmen til slutt. Alltid tatt det på feelingen før, og jeg har bare mistet et hjul en gang. Det var for omtrent 20 år siden. Jeg kjøpte nye dekk og fikk dem ferdig på bilen på en Dodge Van, og det ene bakhjulet kom plutselig rullende forbi meg da jeg var på vei hjem igjen! Jeg tenkte ikke på å sjekke, siden det var gjort på autorisert dekkverksted, men nissen hadde tydeligvis bare entreet boltene... Så siden da har jeg ikke stolt på noen andre på hjulskiftet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår