Gå til innhold

Tungstartet + noe høyt forbruk, 2000 mod 1.8 bensin

Ranger emnet


olbear

Anbefalte innlegg

Har en 2000 modell A4 1.8 bensin med automat som jeg har noen småproblemer med.

Når bilen er kald er den litt sur å starte. Den starter raskt, men den "humper" seg i gang på veldig lavt turtall før den stabiliserer seg. Av og til blir turtallet så lavt at den kveles, og da må jeg kinne lengre på starteren og gjerne gi litt gass før den starter.

Den tikker også litt før den får opp oljetrykket (ventilløftere?), men det har den gjort før startproblemene begynte å melde seg.

I tillegg målte jeg den til 0,9 l/pr mil på siste langkjøringstur med svært rolig kjøring (air condition sto på economy). Det er jo ikke skremmende høyt, men litt i meste laget for en såpass liten motor?

 

Ellers kan det nevnes at bilen har rullet litt over 200.000 km og har nylig vært på service med bytte av olje, oljefilter, luftfilter og bensinfilter. Null olje- eller vannforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt diagnose på motoren, men tipper LMM eller noe slikt.

 

Ang tikkingen så er det antageligvis oljetrykksventilen som har skrudd seg ut, slik at oljen renner ned i bunnpannen når motoren er slått av..

 

Ok, kan det hjelpe med en rens av LMM?

Hvor omfattende er det å ta en diagnosetest på disse bilene? Bilbudsjettet er ganske skrapa for tiden..

Er det bare å skru inn oljetrykksventilen, så er problemet borte, eller må den skiftes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse motorene er vel ikkje akkurat kjent for å gå billig, hadde en 1.8Q med manuell, den gikk vel på 0,8-0,9 på langkjøring, elles lå den rett rundt literen og krabbet fort over. Ved defekt LMM ble den muggen å starte i kulda og ble ikkje akkurat mere økonomisk.

 

Har den gått litt så er det vel normalt med tikking ved start, er vel ventilløfterne som trengs å renses eller skiftes.

 

Kva vedkommende over her mener med oljetrykksventilen, er eg noe usikker på, muligens trykkregulatoren på oljepumpa, skrur den seg ut vil man ha lavt trykk hele tiden og skrur den seg helt ut vil man ikkje ha oljetrykk.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en diagnose maskin jeg prøver å selge. Den virker på bilen din. Maskinen har 2 knapper, lett å bruke. Koble til bilen (kontakta er bak ved askebegeret, i midtkonsollen) skru på tenning og les av. 5min jobb, og sparer deg for mye tid og penger. Send en PM om du er interisert. 200kr og maskinen er din :)

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår