Gå til innhold

Dumpventil på B21ET

Ranger emnet


Mr. XXX

Anbefalte innlegg

jeg er helt grønn på turbo motorer, og har akkurat (så godt som) kjøpt min første. en b230at..

Kan noen forklare meg hvor dump`n skal monteres? er det på røret mellom IC og forgasser?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..

E det noe spesiell grunn til at den skal monteres nærmest mulig turboen? Trykket er vel like stort der som etter intercooleren?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal blåse den ut i det fri, så monter ventilen så nærme innsuget som mulig. Hvis du monterer den mellom turbo og Intercooler, så vil lufta strømme tilbake i intercooleren og da strømmer lufta fra innsuget.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Hvis du bare skal blåse den ut i det fri, så monter ventilen så nærme innsuget som mulig. Hvis du monterer den mellom turbo og Intercooler, så vil lufta strømme tilbake i intercooleren og da strømmer lufta fra innsuget.

 

" da strømmer lufta fra innsuget"

jaha den skjønte jeg ikke...

 

 

 

hvis den sitter mellom turbo og ic så går lufta tilbake i ic?? åssen går det ann trodde den lufta som blei slept ut forsvant ut i motorrommet...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at hvis du monterer den mellom turbo og IC, så blir det lengre LAG ved pådrag igjen, fordi da skal IC fylles med luft/trykk igjen.

 

Monteres den mellom spjell og IC er det fortsatt luftstrøm igjenom IC, og når dumpen lukker igjen tar det kortere tid for og få opp trykket.

 

Correct me if im wrong..... :D

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

 

" da strømmer lufta fra innsuget"

jaha den skjønte jeg ikke...

 

 

 

hvis den sitter mellom turbo og ic så går lufta tilbake i ic?? åssen går det ann trodde den lufta som blei slept ut forsvant ut i motorrommet...

Jeg mente vel egentlig at luftstrømmen går fra innsuget, gjennom intercooleren og ut av dumpvalven, og når du gir gass igjen, så må luftstrømmen skifte retning og trykket må arbeides opp igjen..

 

Virker som du oppfattet min forklaring som om lufta slippes ut i Intercooleren:p Skal prøve å få deg til å forstå dette:)

 

Dump ventilen sitter mellom turbo og IC.

 

Når dumpventilen åpner, så strømmer lufta ut.

 

Det er trykkluft i Intercooleren og trykkrøret mellom ic og innsug. Denne trykkluften strømmer gjennom Intercooleren og til dumpvalven. Lufta går ikke tilbake i IC og blir der. Den strømmer bare gjennom IC feil vei, fordi det er luft under trykk som strømmer mot dumpvalven:>

 

Forstod du det nå? :)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen andre dumpventiler som er billigere en turbo xs da som det blir litt lyd av da? Kan noen forklare 2 stegs dumpventil? Vant budrunden på en på internett på QXL til 820 kr men han som jeg skulle kjøpe den av er ikke den mest seriøse, jævlig irriterende med slike folk!! :mad:

Audi A4 Avant TDi '97

244 DL B21ET '79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funker ikke bra med dump paa b21et! Har forklart det foer. Det er pga. luftmengdemaaleren! Du dumper rett og slett luft motoren tror du har faat... gaar nok litt phett i dumpoynblikket.. Er best med orginal resirkulerings ventil... Men for faen, du faaake den samme lyden..... Men men... schaal!!!!! for faen!! svenske tjeer rokker... er det eneste man faar her i canada... men for faen,, hakk tid til dette... snx.... :D :D ;)

-77 242 Turbo

-66 Ford 17m Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Jeg mente vel egentlig at luftstrømmen går fra innsuget, gjennom intercooleren og ut av dumpvalven, og når du gir gass igjen, så må luftstrømmen skifte retning og trykket må arbeides opp igjen..

 

Virker som du oppfattet min forklaring som om lufta slippes ut i Intercooleren:p Skal prøve å få deg til å forstå dette:)

 

Dump ventilen sitter mellom turbo og IC.

 

Når dumpventilen åpner, så strømmer lufta ut.

 

Det er trykkluft i Intercooleren og trykkrøret mellom ic og innsug. Denne trykkluften strømmer gjennom Intercooleren og til dumpvalven. Lufta går ikke tilbake i IC og blir der. Den strømmer bare gjennom IC feil vei, fordi det er luft under trykk som strømmer mot dumpvalven:>

 

Forstod du det nå? :)

 

 

Forsto det nå!

Hentet motoren i helga og der var det laget i stand til dumpvalve ca 20cm fra innsugsmanifoilen, så ventilen sitter da på riktig side av Ic..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår