Gå til innhold

lettere restaurering av caddy...i første omgang.

Ranger emnet


fmcaddy

Anbefalte innlegg

Hallo!

Akkurat kjøpt meg caddy og trenger litt veiledning fra dere som har skrudd litt vw eller kjenner til et sted eller en bok jeg kan bruke som platform for arbeidet. Har selv bare skrudd saab.

Dette er en 2002/03 mod 1.9 tdi.

 

Ønsker bytte samtlige slitedeler og få fikset en ekstrem tungstart ved kald motor.

 

Den har gått 200000 og de siste 100000 uten noe dokumentert vedlikehold. Hvor burde jeg begynne? Girkassa virker bra. Motor går jevnt.

 

- Rumling og litt risting foran ved bremsing, hva pleier det å være?

- Slitedeler i forstilling, lett å bytte dette?

- Lås på bakluka går rundt?

 

 

 

Takker på forhånd for svar!!

Endret av fmcaddy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har tatt oljeskift?

 

Skal du uansett bytte slitasjedeler i forstilling ville jeg gjort det og reevaluert "rumling og risting". Bremser neste? Er ikke noe annerledes å feilsøke dette enn andre biler. Jeg har ikke skrudd så mye på Caddyen min enda men har hatt golf og passat og forventer ikke noe annet enn at dette skal være grei skuring..

 

Rust? Er vel noe som går igjen disse og jeg hadde tatt tak i det om det er noe før jeg begynte bytte deler som virker.

VW CADDY 1.9 TDI 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har tatt oljeskift?

 

Skal du uansett bytte slitasjedeler i forstilling ville jeg gjort det og reevaluert "rumling og risting". Bremser neste? Er ikke noe annerledes å feilsøke dette enn andre biler. Jeg har ikke skrudd så mye på Caddyen min enda men har hatt golf og passat og forventer ikke noe annet enn at dette skal være grei skuring..

 

Rust? Er vel noe som går igjen disse og jeg hadde tatt tak i det om det er noe før jeg begynte bytte deler som virker.

 

Takk for svar.

Sett på klosser og skiver, de ser ok ut. Er nok noe i forstilling som du sa.

Har gått over bilen og eneste rusta jeg har funnet er på kassa, har så vidt begynt å boble noen steder. Ser veldig bra ut rundt om og under. Trommler bak ser forferdelig ut, disse har jeg null erfaring med. Vet du noe om dette?

 

Hva er det som bør sjekkes på diesel biler når en har skikkelig traktor oppstart? Syns det tar veldig lang tid før glødepluggen blir varm men det skal kanskje være sånn. Det gjelder ved kaldstart.

 

Litt treig å få i revers også, noen ide om dette? Ellers er gira veldig bra.

Endret av fmcaddy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har nok ikke så mye å bidra med, at tromlene ser forferdelige ut fra utsiden behøver vel heller ikke bety så mye, mine gjør også det antar du mener rust og det er jo ganske vanlig.

 

Min bruker også god tid på å gløde nå i kulda, ellers er den veldig rask, det er visst en kobling med døra så den begynner gløde når du åpner den. Starter greit da, glødeplugg? Sorry jeg ikke har så mye å bidra med, mest nysgjerrig siden jeg har min første Caddy og diesel selv..

 

Til det med bøker så har jeg også sett etter det, men det finnes jo ikke Haynes til Caddy som varebiler generelt. Du vil nok kunne finne noe i bøkene til bilene som Caddy II er bygget på uten at jeg har sett mer på det.

 

Typ 9K was derived from the Volkswagen Polo Mk3 (VW Caddy) / SEAT Ibiza Mk2 (SEAT Inca) platform

 

Såfall blir det å lete i de bøkene, men endel er jo unikt for Caddy, som f.eks oppheng, fjøring/dempere bak.

 

Om noen har noe mer bidra med er jeg også veldig interessert. Har en EU å se frem til utover våren så jeg skal vel skru litt. Har bare vært heldig med rustholken min, gått som en klokke siden jeg kjøpe den i sommer.

Endret av AutoSnuskus

VW CADDY 1.9 TDI 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du har nok rett ang trommlene. Når det er så kaldt som i forrige uke er den ikke lettstartet uansett. Ellers veldig fin. Blir vel litt learning by doing fremover. Så alt for vanskelig kan det vel ikke være.

 

Neste på agendaen er å få fiksa låsen på bakdøra. Må ha ny sylinder og eventuelt nøkkel hvis jeg går på huggern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kaldt er kaldt som i forrige uke? Her har det bare vært -15°.

 

Kom på en ting til, hjullager skal visst være en gjenganger på Caddy. Kansje verdt å se på mens du er i gang med forstilling og slitasjedeler.

 

Og til det med tromler igjen ja og generelt så er jo Caddy en billig bil, dvs. billig stål, tynn lakk etc over hele linja. Jeg fikk såpass igjen for å bytte bil at jeg har kjøpt meg trykkluft og sandblåser karroseri rust, funker fett som F og ikke for dyrt eller. :tannløs:

VW CADDY 1.9 TDI 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-20° og kaldere er jo kaldt og mitt inntrykk er at diesel generelt er litt trege når det blir så kaldt. Kansje noen andre kan svare.

 

Sandblåsing er helt genialt og ikke nødvendigvis for dyrt.

 

Ja det er bladfjører bak med 2 spinkle dempere, kappene på de har rusta bort på min og er en ting jeg vet jeg må fikse til EU. Dette ser du lett under, veldig enkel konstruksjon.

VW CADDY 1.9 TDI 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår