Gå til innhold

Hard gange og dau motor

Ranger emnet


SondreV

Anbefalte innlegg

Har vært plaget med tungstartet bil, men det ble løst med nye glødeplugger og dieselfilter!

Partner 1,9D 2003

 

Men problemene med hard gange har ikke gitt seg! Motorlampa lyste kontinuerlig før jeg skiftet plugger og filter, men nå har den gitt seg delvis. Den kan komme noen ganger jeg kjører for så å bli borte neste gang jeg starter bilen....

 

Følgende feilkoder ble lest av:

- Magnetventil

- Feil på drivstofftilførsel ( ikke ordrett men noe i den duren)

 

Den harde lyden er der hele tiden men blir høyere ved pådrag, særlig ved lavt turtall, og bilen føles veldig dau. Må file godt på clutchen og gi bra med gass for å komme av flekken. Opplever også at når det er lite drivstoff på tanken så kan den lugge litt av og til som om den ikke får drivstoff...

 

Men ved motorbrems høres bilen nesten helt fin ut, ingen rasling bare jevn motordur.

 

Det kan også nevnes at denne lyden kom helt plutselig under en kjøretur, og sekundet etterpå begynte motorlampa å lyse, så det er tydeligvis noe som har skjedd....

 

Har som sagt skiftet plugger og filter. har også gått over kontakter med elektrospray og sjekket at alt satt på.. Har vel egentlig innsett at jeg må dra på verksted for å få sjekket det, men tenkte jeg skulle gi det et siste forsøk!

 

Hva er det neste neste jeg burde undersøke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde rett i det du sa i forrige tråd så jeg får vel tro at du treffer denne gangen også... Men hvordan skal jeg angripe dette problemet da ?

Har kvittering på skifte av registerreim, 2 år og 50000km siden.....Slik jeg forstår det overfører ikke registerreima noe form for moment, kun bevegelse/samkjøring av stemper/ventiler. En slik reim har vel levetid på ca 90000km/5 år..... hmmm

 

Er det noe jeg kan fikse sjæl isåfall ? Jeg har innsett at jeg må bestille meg Haynes bok til bilen...... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har vært med bilen på verksted nå og fikk sjekket registerreim. Den var helt fin.

Feilmeldingen de fikk på diagnosen sa at det var feil med strømtilførsel på drivstoffpumpe.. De ville skifte sikringsboks i motorrom, hvorpå de skulle ha 3000 for boksen og 3000kr for arbeidet... Jeg spurte dem om det ikke bare var en isokontakt inn og ut for da skulle det jo bare være å koble inn og ut, og evt hvis rele/sikring var gåen, hvorfor gikk det ikke ann å skifte ? det hadde han ikke noe svar på og så helst at jeg dro på et annet verksted med jobben..... ???

 

Så jeg ser for meg at jeg skal prøve meg selv.. Er det flere pumper, altså, en i tanken og en som pumper inn i dysene ? Noen som har formening om hvor jeg burde måle, evt hva jeg burde se etter (spenning,strøm)

 

Hvordan går bilen hvis det ikke er strøm til pumpa ?'

 

Et annet spørsmål. Vil bilen kunne få dårlig gange samt bli tungstartet hvis EGR ventil fjusker ?

Endret av SondreV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår