Gå til innhold

Ford Fiesta stopper ved kald motor og belastning!


mazdaeiger

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettop kjøpt meg en 94.modell Ford Fiesta 1.1 til arbeidsbil, nå i vinterstiden med saltsørpe osv:)

Men bilen har et merkelig problem når motoren er kald!

 

Når motoren er skikkelig kald når jeg skal kjøre den på jobb om morgenen (evt når jeg skal reise hjem etter arb.tid) så starter motoren veldig lett og fint og går fint helt til motoren får en liten belastning.. F.eks om jeg girer litt fort opp til 3.gir så motoren går litt for "tungt".. Da stopper motoren og er nesten umulig å få start på igjen! Da må jeg kjører den lenge og mange ganger på starteren med små pauser, før den så begynder å "hoste og harke" så kommer den på en og en sylinder, og vips så går den helt fint igjen!

Inbiller meg motoren blir sur, så den "kvælest" på den måten.. Men er ikke helt sikker der.

 

Dette skjer aldri ved driftsvarm motor! (Det er også nok å bare la den stå på tomgang i 5-6min før jeg bruker bilen slik at motoren får en liten lunk i seg)

 

Noen som har peiling på hva det kan være?

 

Har til nå skiftet temp. sensor så den saken er grei..

 

Men kan det være varmeelementet på lambdasonden som har tatt kvelden kanskje? Slik at bilen får feil drivstoffmengd/blanding frem til motoren har fått varmet opp sonden selv? Er et sånt monopoint insprøytningsystem på bilen, så kanskje det systemet er litt mere ømfintelig for slikt? (har ikke fått målt verdiene på sonden ennå, men skal prøve å få gjort det i morgen)

 

Kan også legge til at forrige eier mener bilen har i senere tid begyndt å avgi veldig sterk "katalysatorlukt" når motor blir varm, spessielt i kaldt og fuktig vær..

 

Elles har bilen trillet 80 000km og hatt bare en eldre eiger, fulgt alle servicer osv, så bilen preger av godt vedlikehold!

 

Håper noen har noen tips:)

 

På forhånd takk! :)

Endret av mazdaeiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår