Gå til innhold

Suzuki XL-7. 2L TD. 2005mod. Feilkode (P1352)

Ranger emnet


astro1

Anbefalte innlegg

P1352 Glow Plug Circuit Malfunction.

Mest sannsynlig defekt glødeplugg. Setter ikke feilkoder på denne når glødepluggene ryker.

 

Trouble area:

• Fuse broken

• Pre / post heating relay circuit

• Pre / post heating relay malfunction

• Glow plug malfunction

• ECM malfunction

Endret av nightking

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan feilen komme hvis en har starta bilen før glødelampa slukker? Når jeg tenker meg om så har det vert litt "stygg" gange på motoren på tomgang når den er kald.

Har nettopp skftet olje og filter på motor. Er det viktig å kjøpe orginalfilter til denne bilen? Har egentlig tenkt at den "stygge" tomgangen kommer av oljefilter av "dårligt" merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler original deler uansett jeg. Men det har ikkenoe med stygg gange å gjøre.. Ett uoriginalt oljefilter er nok like bra.

 

Stygg gange på tomgang når du starter opp, når den er kald er typisk at en glødeplugg ikke virker. Da tenner den ikke skikkelig på en sylinder. Å da blir det stygg lyd i den. Den feilkoden kommer ikke hvis du starter uten at lampa slukker nei. Bytt alle 4 glødepluggene, så er det i orden igjen.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt jobb ja, må løsne EGR ventil og egr kjølern ja. Du bruker ikke forte sprayen inni der. Den bruker du kun i innsuget når motorn går. Men hvis du har tilgang til sandblåsekabinett. Så putt den inni der å sandblås, og skyll den GODT etterpå, Putt hageslangen inn i begge ender å rens lenge med varmt vann slik at all sot kommer ut.. Sandblås gjerne EGR ventilen også. Greit å få vekk all sot.. Kan godt finne moment å pris. Men ett VELDIG godt tips. Kjør bilen varm før du demonterer. Er STOOR fare for at glødepluggene kan knekke! Har hatt flere tilfeller av det! i å værstefall kan det føre til å bytte topp! Hvis du merker at de kanskje knekker så dropp heller å bytt dem. evt bruke induksjonsvarmer..

Har også vært borti at tuppen på pluggen kan løsne å dette inni motorn, å da er eneste mulighet å ta ut dysa. Som igjen er nesten umulig på disse motorene. Men ett verksted med spesialverktøy får det til evt,

Lykke til ;)

 

Pris får jeg imårra

 

 

moment fra verkstedhåndbok:

Tightening torque

Glow plug ( a ): 10 N·m ( 1.0 kg-m, 7.5 lbf-ft)

Endret av nightking

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får begynne på det til helgen. Skal prøve på å få de ut selv, så har jeg hvertfall gjort et forsøk. Er ikke rare momentet som skal på de dere glødepluggene. Skal det vere noe tetningsmiddel på gjengene?

 

Når motor ikke har fått opp temperatur skikkelig, så virker det som om omtrent halve motorkraften er borte. Kan det og komme av en defekt glødeplugg? At det går litt tid før motor går skikkelig på alle selyndrene?

Må av og til slure ut fra lyskryss hvis motor er kald.

 

Takker for svar:)

Endret av astro1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for gudsskyld ikke ha på noe lochtight eller noe.. Hehe. Kun rett inn med moment. Tja, kan jo være det som gjør det. De ettergløder ganske lenge nå som det er kaldt. En enkel måte å se om de er defekte når du har fått dem ut, er å ta en startbooster feks, å kobler jording på gjengepartiet og pluss på toppen, så glir den rødglødende på tuppen.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tenkte bare på et gjengetetnings middel. Hvis en hadde brukt lochtight så hadde det vert siste gang de ble bytta på denne bilen tenker jeg.

 

Jeg fant glødeplugger på en internettside.

 

SUZUKI | GRAND ESCUDO (FT, GT) | 2.0 HDI 110 16V | Tennings- / glødeanlegg | Glødeplugg

 

Kan de brukes mon tro? Her koster de 230kr pr.stk. Lurer på hva Suzuki tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte glødeplugger på Suzuki. Orginaldeler er vel det beste pluss at jeg fikk delene med en gang, istedet for å vente på noe postordre greier.

 

Glødepluggene løsnet greit, men gikk litt tid med demontering og rengjøring av EGR kjøler og ventil.

 

Er under et år siden jeg tok full rens av innsug men måtte rengjøre det også på nytt. Samler seg fort opp dritt i det:)

 

Skulle ha skiftet diselfilter og olje på girkasse. Hva for en tappeplugg skal jeg skru ut på kassen? Er en midt under og en litt på skrå ut på siden under.

Er det bare å ta av plastrør på diselfilteret, eller står det trykk på diselen på de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tar fort noen timer å gjøre alt det, er litt jobb :)

Det er en plugg rett under kassa. 24 mm pipe så løsner den. Også 24mm fastnøkkel for påfyllingspluggen.

 

Bare å ta av slangene på diesel filtret, er ikkenoe spesielt trykk der. Det er viktig å fjerne gammel diesel og vaske rein dieselfilter boksen før du setter inn nye filtret. PGA spon som samler seg der. Enten om du suger det tomt/drenerer det å vasker/tørker med papir, eller om du tar ut hele filterboksen. Jeg pleier som regel å skru av lokket bare å suge det tomt og vaske. Bruker litt stor skrutrekker og slår forsiktig med hammer for å løsne lokket.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer en ikke å tappe ut all disel ved å åpne tappeskruen i bunn av filterboksen da?

 

Lurer på om jeg må bytte termostaten også. Går så utolig lang tid før det blir varmt bilen. Virker som om den enten åpner for tidlig eller at den står litt åpen hele tiden. Ligger termostater under intercooler og EGR rør på denne bilen?

 

Takker for all hjelpen jeg har fått:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. delvis. MEN du MÅ fjerne all spon der. Bruk papir og bremserens feks. Nå er jo ikke dieselbiler generellt noe særlig på vinterstid uten motorvarmer eller diesel varmer uansett. Men byttet akkurat termostat på min bil også, det hjalp litt det..

 

Ja du må skru av intercooler og EGR røret. Og sitter i bakant av motor.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Skal gjøre filterboksen helt ren før jeg setter på nytt filter:)

Bilen gikk forresten MYe bedre etter jeg rengjorde EGR ventilen og egr kjøleren! Sikkert vert full i sot innvendig.

 

Takk for all hjelp:) Bra for meg at det er en på forumet som har GOD peiling på XL-7:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår