Gå til innhold

Eilif9's VW Taro (Hilux) "Rustbucket"

Ranger emnet


Eilif_finsaas

Anbefalte innlegg

Heihei :)

 

Fikk et nytt leketøy i dag!

Bilen er en VW Taro, bedre kjent som Toyota Hilux, bare med VW merker.

Det er en 92 modell om jeg ikke husker helt feil, og den har kun gått 133 000 km :D

Motoren er en 2.4 Diesel, uten turbo, med omlag 80 hester. Disse motorene er godt kjent som evighetsmaskiner :)

Desverre ikke 4x4, men med bakhjulsdrift, stiv bakaksling, bladfjærer og lite vekt på bakhjulene er den kort sagt glad i å slenge med baken! ;)

 

Den har stått ute i vær og vind i 2-3 år på gården til kjæresten, men her forleden tømte jeg litt fersk diesel på tanken og satt i et nytt batteri, jævelen startet jo rett opp :D

Kjørte den hjem nå nettop, helt uten problemer.

 

Noen kjente problemer er;

- Lasteplanet er ei eneste bøtte med rust (dermed navnet "rustbucket")

- Den lekker visstnok kjølevæske på et eller annet vis, men dette merket jeg ikke noe til.

Finner garantert noe mer på veien :)

 

Planer for bilen;

- Sveise rust

- Lakkering

- Ekstralys på bøylen på planet

- Større/finere dekk og felger

- Fikse div. knuste lys, bulker osv

- Shine opp bilen generelt :)

 

Her er noen bilder av dyret;

 

IMG_0030.jpg

 

IMG_0032.jpg

 

IMG_0034.jpg

 

IMG_0033.jpg

 

IMG_0038.jpg

 

IMG_0035.jpg

 

IMG_0037.jpg

 

IMG_0039.jpg

 

IMG_0040.jpg

 

Heldigvis så er rusta, som dere ser, bare i lasteplanet. Hytta er nesten helt rustfri :)

Har ingen erfaring med verken pickuper eller dieselmotorer, så kom gjerne med innspill om mer informasjon eller tips om bilen, dette settes stor pris på!

Endret av Eilif9

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk! :) Har lenge hatt lyst på pickup, hehe.

 

Har tenkt litt på dette med senking, ja, men tror ikke det er noe for meg :)

Med tanke på at jeg bor på en plass med meter-dype hull i grusveien og at den kommer til å brukes som arbeidsbil så tror jeg ikke senking er noe alternativ, det er jo så vidt jeg kommer meg oppover med golfen med litt senk bare.. Kommer også til å bruke bilen litt i skogen for å frakte stokker osv ;)

"Kule" ting kommer jeg til å ha på lasteplanet uansett, jeg kommer til å bruke bilen mye til å frakte dekk, ved, aggregat, dieselkanner, søppel, utstyr osv :)

 

Skal legge ut noen bilder senere i dag, om det enna er dagslys når jeg kommer hjem! ;)

Endret av Eilif9

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jada, jeg glemte vel å nevne at det er rimelig stor sjangse for at dama får denne, det var iallefall planen :) "får se hvordan den blir", er vi blitt enige om :D

 

Skal få ordnet meg en pickup med 4x4 til jeg blir 18, men jeg er bare 16 enda, og har to biler som trenger omsorg, så jeg venter litt med det :)

Men nå skal det sies at 2WD versjonen egentlig er best som jobbe-bil, for den kan ta 200 kg med på lasteplanet enn 4x4'en. Har hørt at man får godkjent blant annet HiAce med turbo konvertering, fordi man fikk de med turbomotor, men hvordan er det med disse? Man fikk da vel ikke Taro/Hilux med turbodiesel, gjorde man?

;)

Endret av Eilif9

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder, i dagslys :)

 

IMG_0043.jpg

 

IMG_0044.jpg

 

IMG_0045.jpg

 

Ganske heftige spor på reservedekket.. Får en til å lure ;)

 

IMG_0046.jpg

 

Det rusthullet blir den største utfordringen, har aldri sveiset rust før! Men har allerede en plan for å få det til å se bra ut ;)

Men kom gjerne med tips.

 

IMG_0047.jpg

 

IMG_0048.jpg

 

IMG_0049.jpg

 

Hamret ut denne rare bulken i går, den kanten der sto egentlig rett opp :P

 

IMG_0052.jpg

 

IMG_0053.jpg

 

IMG_0051.jpg

 

IMG_0050.jpg

 

Bremserørene ser litt tvilsomme ut..

 

IMG_0055.jpg

 

Fikk også fikset bakluka i går, den trengte bare litt WD-40. Nå både åpner den, lukker seg problemfritt, og ikke minst detter ikke ned ved kjøring :D

 

IMG_0054.jpg

 

Her skal ekstralys monteres ;) Begynner med 2x Bigie 55W 1000-metringer.

 

Når jeg er ferdig med rusta blir hele bilen lakkert over i hvitt. BLir nok ikke noe proff-finish med Biltema lakksprøyte, men skal gjøre så godt jeg kan :)

Må også slipe og tectylere mesteparten av undersiden på bilen, vil ikke få anmerkinger for "farlig rust" eller noe slikt på EU :)

Endret av Eilif9

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at de trenger ganske kraftige dekk med tanke på at den lovlig kan ta opp til 1000 kg på lasteplanet :)

 

Har lyst å sette på noe slikt;

 

off-road1.jpg

 

Noen litt fete felger, svarte sådane, med ganske kraftige off-road type dekk. Noe litt større ihvertfall, det står 14" hjul på den nå, så 15" på store dekk eller bare vanlige 16" hadde gjort seg utmerket :)

Kan jo alltids prøvemontere 16" til Grand Vitaraen, tror de er samme boltsirkel :)

Noen som vet hva de felgene der heter..?

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en mail til biltilsynet anngående turbo godkjenning. Vet de får det godkjent på både taro 4x4 og eldre hiluxer, hvor ingen av de har bitt levert med dette orginalt. Tror det har noe med hvor stor effektøkningen er ol. Så hvis du feks ikke overgår % grensen, så ska det vel være mulig.

 

Kan blant annet ta turbo og manifoil fra hiace, hilux og eldre landcruiser. Skal være rimelig plug and play:)

 

Evt sjekk h4k forumet. De har mye erfaring med godkjenning av dette.

89 Nissan Kingcab.

x: Subaru Justy, Ford Mondeo x2, Peugeot Partner, Bmw 328iA Touring M...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal heve den litt frampå i dag :)

Det skal visstnok bare være å stramme en bolt der torsjonsfjæringen er festet til ramma. Dette gjør den stivere og hever bilen forhåpentligvis et par cm :)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår