Gå til innhold

Frityrolje som drivstoff, Hilux 96 modell

Ranger emnet


Dakryon

Anbefalte innlegg

Heisann

Driver og leker litt med tanken p� � teste frityrolje som alternativ til diesel p� bilen min.

Har en 96 modell hilux/taro, som er i god stand.

 

Har pr�vd � lese litt p� hvordan dette kan gj�res, det b�r kanskje begynnes med � si at jeg ikke er voldsomt teknisk av meg og har dessverre 10 tommeltotter. S� m�let for min del vil v�re og pr�ve og gj�re det "simpelt", og uten at det koster noe s�rlig. Hele grunnen til ideen er en rimelig tom studentkonto :)

 

Har pr�vd � lese litt p� det, og ideen s� langt er som f�lger:

Et fat/tank av noe slag bakp� planet med ferdig silet, brukt, frityrolje.

En eller annen l�sning for � holde nogenlunde "lunk" p� tanken, har skj�nt at frityroljen har altfor h�y viskositet n�r det blir kaldt.

En l�sning for � kunne bytte mellom vanlig diesel fra original tank til frityrtank. Dette b�r g� s�ml�st og m� kunne gj�res i hastighet fra dashen.

 

Alternativt s� er det muligens brukbart � blande ut frityren med vanlig diesel n�r det er kaldt? Og s�nn sett droppe ekstratanken og den tekniske biten p� bilen helt?

 

Noen som har noen tanker eller ideer rundt dette?

Gjerne linker med tidligere prosjekter ogs�.

 

-Alex

- Toyota Hilux / Taro, 1996 mod

- Nissan Navara, Mountain truck, 2006

- Mitsubishi Pajero 87 mod.

- Chevrolet Tahoe 2005 mod.

- Toyota Hilux x-cab 2007 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele grunnen til ideen er en rimelig tom studentkonto

 

 

Da ville jeg fåreslått en bil som bruker mindre drivstoff enn de du har listet i signaturen:)

Bland litt mer og mer filtrert olje i dieselen til du merker at den blir mer tungstartet eller dårlig effekt i kulden, hvertfall det jeg har gjort med bensin og E85...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å leke med tanken om å ha en dieselbil som går på WVO (Waste Vegetable Oil) jeg også :) Har sett litt rundt på nettet og funnet ut forskjellige måter å gjøre det på. Den måten du tenker (med en ekstra tank) er nok bedre i kalde Norge om du ikke skal blande noe...Har sett ombyggings-kit, men det er ikke sikkert man trenger det. Det er snakk om at det er en risiko med at dysene i motoren kan gå tett, men har du filtrert den skikkelig og passer på at oljen er tynn nok, skal det gå bra (uvist hvor lenge).

 

Her er det jeg har tenkt, hvis jeg skal gjøre det samme en gang i framtiden:

Jeg tenker også at jeg bør ha en ekstra tank. En men diesel og en med WVO. Først starter jeg bilen med vanlig diesel. Etter kanskje 10 min. skal jeg kunne trykke på en bryter som starter den ekstra drivstoffpumpa som jeg kobler opp, men samtidig slår av den originale. Jeg vil montere på enten en elektrisk varmer eller koble meg på kjølevannsystemet til bilen for å varme opp oljen. En temperatur-føler kan være smart, så vet man når man kan slå over bryteren slik at den går på bare WVO (har lest hvilke temperatur som er kurant, men husker ikke i farta). En nivåmåler er også lurt.

 

Skal man drive bilen med WVO må den filtreres godt før du tømmer den på tanken. Man vil helst slippe matrester, krydder osv. som klumper seg og tetter seg til. Det finnes filter som er på 100 micrometer som passer i toppen av et oljefat. Da får man bort det groveste. Denne tanken bør selvsagt også varmes opp for å holde rett viskositet på oljen. Etter det, bør den filtreres noen flere ganger (husker ikke god nok filtergrad). SÅ er den pumpeklar. Om man tilsetter oljen noe, er opp til hver enkelt.

 

Dette er bare noen idéer jeg har selv...

 

Jeg utdanner meg til å bli automatiker nå, og jeg har en idé om å lage et automatisert filtreringsanlegg for WVO som et skoleprosjekt :) Kan poste litt flere idéer da, om ønskelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer fint å kjøre på WVO i kalde Norge også, så lenge man har riktig utstyr i bilen :)

Her kjører Stig på brukt frityrolje - VG Nett om Bil og miljø

Energitilskudd.no - Frityrbil- "Miljøvennlig og Gratis"drivstoff!

Energitilskudd.no - Hvordan kjøre gratis med brukt frityrolje?

 

Anbefaler deg å lese den siste linken, så får du en grei oppskrift på hvordan du bør gjøre det ;)

 

Gratis drivstoff: Frytyrolje-sett til diesel - FINN Torget Et sett til salgs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

McDonalds er jo franchise og samtlige restauranter får det samme brødet og kjøttet og avfallet transporteres likt i alle restaurantene. Reglene er satt sentralt. Du ville heller ikke fått gjennomslag ved å tilby McDonalds gratis kjøtt eller hamburgerbrød.

 

De som har gått for en sånn løsning har som oftest funnet lokale gatekjøkken/kebabsjapper og kinarestauranter som velvillig gir bort dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

McDonalds er jo franchise og samtlige restauranter får det samme brødet og kjøttet og avfallet transporteres likt i alle restaurantene. Reglene er satt sentralt. Du ville heller ikke fått gjennomslag ved å tilby McDonalds gratis kjøtt eller hamburgerbrød.

 

De som har gått for en sånn løsning har som oftest funnet lokale gatekjøkken/kebabsjapper og kinarestauranter som velvillig gir bort dette.

 

Ei lita kinasjappe vil vel selv om de sikkert velvillig gir bort det de har, ikke ha nok til at man kan kjøre en bil på det til daglig? går trossalt ofte 60-70liter i uka? kommer seff ann på hvor mye man kjører, men likevel?

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår