Gå til innhold

Løst hjuloppheng framme på A6

Ranger emnet


audi v6

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp fått meg en 96 Audi A6.

Til min store forskrekkelse merket jeg at noe falt av under fart i går.

Merket ikke noe særlig på bilen men da jeg kjørte over humper kom det en hard dunkelyd fra understellet framme.

Tok å jekket opp bilen og merket at hjulet lot seg lett rikke sideveis som om noe var løst.

Skrur av hjulet og ser at bolten som går gjennom nedre stag framme er borte og staget henger bare der.

Hva slags skrue størrelse brukes her og skal det mutter over denne?

Ser ikke lett ut å komme til over der som mutteren evt

sitter, for meg virker det som det blir i bakre del av motorrommet rett bak drivakslingen.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, dette kjører du ikke en meter med!

 

Stabstaget ligger og er innfestet foran hjulsenter, men du skriver at innfestning er bak drivaksling?

Stabstaget er festet med et klammer som omslutter gummiforingen på staget. Dette klammeret er festet med to bolter (M12x1.5x35) i subramma og M12 mutter på undersiden. Som sagt er dette foran drivaksel, ikke bak som du skriver. Det som er bak drivaksel er nedre lenkearm. Legger med et bilde slik at du ser og kan forklare bedre hva som er galt.

 

img..asp@mdl=119&unit=0C1056BA

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg trodde siden du skrev bak drivaksel, men stemte ikke når du kalte det stabstag ;)

Armen får du sikkert inni der den skal festes (i subramma) uten å skru av noe annet. Om ikke løsner du mutteren bak på stabstaget slik at armen blir noe enklere/løsere å jobbe med.

 

Mutteren på stabstaget må kun tightes når bilen står på hjulet, ikke når den er jekket opp!

 

Der nedre bakre bærearm er innfestet (inni foringen på armen) skal det være en hylse, sjekk at denne er der (nr 10 på tegning). Mest sannsynlig mangler du også skiven (9 på tegning). Dette burde du kjøpe nytt hos Møller, i tillegg til ny bolt, evt skru av en bil på skroten.

 

Delenummer

Bolt (11): N 904 563 02

Skive (9): 4A0 399 347 C

Hylse (10): 4A0 399 413 A

 

Og igjen, ikke kjør med bilen!

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolten går gjennom subramma og opp i bakre venstre oppheng for subramma, altså holder denne bolten også subramma på plass. Er derfor jeg påpeker at du ikke må kjøre en meter mer ;)

Dersom gjengene i opphenget er ødelagt så må du også bytte dette (nr 18 på bildet under). Med fordel bytter du da på begge sider.

 

Bolten må du kjøpe på Møller, mer hvordan denne holder ting på plass ser du under :)

 

AU_Bilder_118_118399200.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger ikke ned med subramma for å skifte 18 og 19, bare løsne boltene (24) og bende den litt ned såpass at du klarer å lirke ut opphengene. Har gjort dette selv flere ganger og det er meget fort gjort. Disse koster noen kroner og du bør skifte på begge sider når du først driver på, bilen (forhjulsstillingen) vil også bli mer stabil etterpå da det er de bakre opphengene som får all juling fra krefter på forhjulene ;)

 

18 har delenummer 4A0 399 419 dersom du har firesylindret motor, 4A0 399 419 E om fem- eller sekssylindret.

19 har delenummer 4A0 399 420 / 4A0 399 420 E

 

Får de billig på nettet, sikkert med kvalitet deretter -- > New Audi 100 CS/S/Quattro A6 Quattro S4 Subframe Mount | eBay

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du løsner boltene (24) så klarer du med en hånd å bende subramme nok ned til å skifte opphengene. Mener å huske det er noen spor i disse som går inn på subramma, se nøye på de nye før du skrur ned de gamle slik at du får det riktig.

Ja, 19 er på passasjersiden, men sier igjen, bytt begge.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår