Gå til innhold

Oppkobling av coming home/leaving lights

Ranger emnet


cigaro

Anbefalte innlegg

Har en Lexus is 200, der jeg har lyst til å montere coming home/leaving lights.

Har tenkt å koble alt selv, dvs. ikke kjøpe færdig kit.

 

Jeg vil ha det slik at park.lys + tåkelys front lyser samtidig når bilen låses opp.

Jeg henter styrestrøm fra kupelys, da de aktiveres i 15 sec når bilen låses opp.

Det som er problemet, er at hvis jeg bruker den metoden, så vil lysene slå seg på hver gang jeg åpner døren.

 

Jeg kan da bruke lyset i døra som vil "bryte" spenningen når jeg åpner døra, da vil innvendig lys+dørlys slå seg på, og park+tåke av.

Hvordan bør jeg koble opp da?

 

Har også tenkt tanken på tidsstyrt rele, med signal fra blinklys o.l, men har mest sansen for første forslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har koblet dette selv på et par av bilene våre. Har prøvd diverse kit, det siste jeg prøvde får man med lyssensor slik at de ikke skrur seg på, på dagtid. På den siste bilen jeg koblet dette selv brukte jeg 4 lys relèer. Ett 4 pinns og tre 5 pinns. Jeg har koblet det til kupèlysene så de skrur seg på når jeg åpner døra. Brukte hvert sitt rele til høyre og venstre parklys krets og ett til tåkelysene, da jeg ikke ville koble kretsene sammen. Kan lage et koblingsskjema hvis du vil se hvordan jeg koblet det.

1999 Mercedes W210 430 TE V8

1995 Mercedes W140 600 SEL V12- Konebilen

1973 Mercedes 450 SEL 6.9 V12

http://www.MBentusiastklubb.no

Lastebilmekaniker Bertel O. Steen Buskerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å lage det på pcen men det ble bare ræva. Så tegnet det for hånd, ikke det at det ble så mye bedre.

[ATTACH]35172[/ATTACH]

 

4 pinns relè

 

85 og 87 på batteri-via sikring

86 til minusledning på kupèlys (Mine er minusstyrte)

30 til 87A på de tre 5 pinns relèene.

 

5 Pinns relèer

 

86 til jord

85 til tenningslås. Ledning som har strøm når tenning er av. Så når jeg vrir nøkkelen til første hakket så går strømmen fra 87A til 87, som ikke er koblet til noe

30 til parklys høyre og venstre side med hvert sitt relè. Og 30 på det siste relèet til ledningen til tåkelysene.

post-71402-13804854674959_thumb.jpg

1999 Mercedes W210 430 TE V8

1995 Mercedes W140 600 SEL V12- Konebilen

1973 Mercedes 450 SEL 6.9 V12

http://www.MBentusiastklubb.no

Lastebilmekaniker Bertel O. Steen Buskerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår