Gå til innhold

Spørsmål ang. valg av forsterker til 2X12"

Ranger emnet


Jim-andre Sørå

Anbefalte innlegg

hei, jeg sitter og ser litt på utstyr til anlegg nå, og må innrøme at jeg er ikke den klokeste på dette.

jeg skal ha 2 suber på 12 tommer, jeg vurdere digital designs DD3512g, og jeg lurer på hvilke forsterker jeg trenger til de?

jeg har også lignende en Pioneer DEH-2300UB, hvordan er den til anlegg? jeg skal ha 4 høyttalere i bilen, klarer den det`?

 

takk for svar :D

 

sub:

Digital Designs DD3512g - PlanetHifi AS

 

høyttalere:

FOCAL 130CA1 5,25" toveis 50/100W - PlanetHifi AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du ikke har helt peiling på dette, så jeg skal prøve å guide deg i riktig rettning. Jeg tipper du vil ha de subene fordi du har hørt at DD er bra saker, og da tar du noen som tåler masse watt fordi du tror at de er best. Dette er ikke nødvendigvis helt riktig. Ja, disse vil spille helt sykt med riktig forsterker OG NOK STRØM, noe de fleste ikke tenker over. De billigste DD subene holder normalt sett i massevis, og du slipper MYE billigere unne når det gjelder forsterker og strøm. En annen ting er at du sier du skal ha 4 høyttalere, og at du vil koble disse til spillerens 4x20w forsterker. Hvordan i all verden skal disse klare å holde følge med 2stk suber som er foret med flere tusen watt?? Og mens vi er inne på høyttalere, hvor har du tenkt til å plassere disse høyttalerene??

 

Det beste er nok om du forteller oss hvor mye penger du vil bruke på sub, høyttalere, forsterker(e) og div annet du måtte trenge, og hvilken bil dette skal inn i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette skal være i en chevrolet blazer k5, der er det en 6,2 liter motor så dynamo skifte er ikke noe problem, hadde tengt og bruke 10-15 k

 

Ok, men hvor har du da tenkt til å plassere høyttalerene?? Et sett i fordørene er jo greit, men du trenger vel ikke mer enn det??

Spilleren din har bare en linjeutgang, så den er ikke veldig godt egnet til at stort anlegg, men kan brukes.

 

Mitt forslag:

Frontsett: Gladen SQL 165 - Autodesign AS

Forsterker til front: dynaBel BF1502 2x150W - Autodesign AS

Sub: 2x Digital Designs DD512 12'' - Autodesign AS

Forsterker til sub: dynaBel BF4501 - 1200W - Autodesign AS

Så bruker du litt på dempematter til fordørene og en skikkelig innfesting for høyttalerene, for disse beveger seg ganske mye ;)

 

Med dette så trenger du ikke noe ny dynamo, men en oppgradering av plusskabelen fra dynamo til batteri må til, og ny jording mellom batteri, motor og karosseri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var ikke et domt forslag nei, jeg tengte og ta ut bak hjulbuene og sette inn basskassene, så skall jeg bygge fram til baksete og der tengte jeg egentli og ha et par høyttalere der, men vis jeg ikke trenger det, så bryr jeg meg ikke om det. tengte egentli og sett høytalerene nerme frontruta, men tror jeg skal gjøre det slik du siere det, takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv 2 stk Rockford Fosgate P3 12" subber i lukket kasse, og RF monoblokkforsterker (750W RMS ved 2 ohm). Har også FOCAL komponentsett foran å bak i min passat. Synes ikke det er noe behov for egen forsterker til høyttalerene. Har en Pioneer AVIC F940BT 4x50w MOSFET, spiller helt knall :)

 

Er bare å skru ned/slå av bassen i høyttalerene, og kun bruke subbene til bass, så blir lyden kjempebra. Fungerer hvertfall strålende på meg uten forsterker på høyttalerene. Kan spille ganske høyt, og lyden vrenger seg aldri. Føler ikke at musikken drukner i bassen :)

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv 2 stk Rockford Fosgate P3 12" subber i lukket kasse, og RF monoblokkforsterker (750W RMS ved 2 ohm). Har også FOCAL komponentsett foran å bak i min passat. Synes ikke det er noe behov for egen forsterker til høyttalerene. Har en Pioneer AVIC F940BT 4x50w MOSFET, spiller helt knall :)

 

Er bare å skru ned/slå av bassen i høyttalerene, og kun bruke subbene til bass, så blir lyden kjempebra. Fungerer hvertfall strålende på meg uten forsterker på høyttalerene. Kan spille ganske høyt, og lyden vrenger seg aldri. Føler ikke at musikken drukner i bassen :)

 

Vel, nå har jo du RF suber, så da er det kanskje ikke så rart, hehe... Men hvis du ikke ser behovet av forsterker til høyttalerene dine, så er noe galt med sub opplegget ditt (foruten at det er RF suber ;))

Men det viktigste er jo at du er fornøyd da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RF P3 12" subbene spiller ganske bra, gir ganske god trøkk inn i cupeen, selv om "gain" på forsterkeren er langt ifra max merket. Gir et ganske bra lydbilde med det oppsettet jeg har (Synes jeg da). Men har hørt subber som spiller bedre selvfølgelig, men alt i alt så ville jeg anbefalt de RF subbene som jeg har selv. Hadde jeg ikke hatt subbene, så hadde jeg klart kjøpt en forsterker til høyttalerene :)

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår