Gå til innhold

Riktige felger og senk på Golf 3

Ranger emnet


Joakim Berntsen

Anbefalte innlegg

God kveld.

 

Førstebilen min har stått i garasjen til besteforeldrene mine i et par år nå.

Tenkte jeg endelig skulle få senket den litt og fått på noen kurrante felger som jeg aldri rakk eller fikk råd til å gjøre da jeg ragget mellom videregående og deltidsjobben på ICA.

Nå har jeg en 9-4 jobb og både penger og anledning til å fikse den opp til fordums prakt.

Spørsmålene er:

 

1. Hvilke felger mener dere kler en treergolf best?

2. Hvor mange tommer, innpress osv?

3. Hvor mye senk?

 

Legger til at jeg ønsker at den skal være kjørbar på norske møkkaveier med passasjerer og at jeg ikke vil kuke altfor mye med Satans Vegvesen.

Håper noen kan bidra med noe konstruktivt. Alle svar er verdsatt.

 

 

Mvh. Jokke

JB


Volkswagen Golf '97


Volkswagen Golf '13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvor mye senk kommer helt an på hvor forsiktig du gidder å kjøre.. :) Selv synes jeg det er pent når skjermene skjuler toppen av dekket, og andelen senk som da må til kommer an på størrelsen på felger og dekk. Personlig foretrekker jeg 15 og 16" på 3er, hvor sistnevnte er litt mer kjørbart i forhold til senken som må til for at det skal bli pent.

 

Felger gjør ofte bilen, men det er ingen fasit på hvordan felger man "bør" ha. De kan byttes ut på kort tid, omsettes enkelt og bare på bruksbilen har jeg vel hatt 3-4 forskjellige sett i år. Det er ikke felgens design i utgangspunktet jeg syns er viktig, men helheten rundt dem. Foran ville jeg ikke hatt mer enn 8" på dem for at de ikke skal stikke utenfor men holde seg pent innenfor hjulbuen, bakbuene svelger 9J hvis du holder innpresset oppmot ET25. Har 9J ET15 bak på den ene 3erGolfen min og det subber selv med hjulbuer hvor falsen er kutta og valsa så mye som mulig uten å ødelegge original profil på hjulbuene. Regn med å valse hjulbuene uansett hvis du skal ha litt aggressivt oppsett.

 

Du nevner kjørbarhet og her spiller stivhet på fjærer og dempere, samt innpress og bredde på felger og bredde på dekk inn. For eksempel strekk motvirker subbing. Legger ved to bilder:

 

Min hvite - justerbart senkesett skrudd endel ned og 7Jx15 felger. ET24, ingen spacere men negativ camber bak for å komme innunder falsen i hjulbuene. Ikke kutta/valsa ennå. Ingen subbing, men med passasjerer bak ligger eksosen på bakstillinga og vibrerer.. :D

IMG_3011.jpg

 

Min røde - justerbart senkesett av typen FK AK skrudd i bunn (bouncy as fuck). 7.5J ET35 og 9Jx16 ET15 foran/bak. Hadde bakfelgene vært en tomme smalere eller innpresset vært endel høyere kunne man ha senka denne mye mer.

IMG065-2-2.jpg

 

Si ifra hvis du vil ha mer utfyllende info. Felgene på den hvite er Borbet Atiwe, felgene på den røde er Borbet T. Det meste som kan gjøres er gjort på 3erGolf og det er mye kule hjul ute og går, spørs hvor lenge du vil lete og hva lommeboka tilsier.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var over alle forventninger. Tusen takk for et kjempesvar!

Jeg likte den bredda stålfelg-looken på bilde 1 men jeg syns at felgstørrelse og senk harmonerte litt bedre på bilde 2.

Så jeg tipper det blir noe slikt som bile nummer to bare at hjula skal kunne gå under skjermene ved alminnelig grisekjøring. Tipper det blir litt negativ camber og bittelitt strekk selvom hjula for min del helst skulle stått loddrett og dekkene på linje med felgkanten. Men men.

Jeg kommer ihvertfall tilbake til deg når jeg har funnet drømmefelgene!

 

Igjen, tusen takk!

JB


Volkswagen Golf '97


Volkswagen Golf '13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4643_Keskin_Keskin_KT1_7.jpg

Keskin KT1 er mega på golf mener nå jeg

96416_Keskin_Keskin_KT4_1.jpg

Keskin KT4 er også veldig pent på golf

78241___LEBSXSilver.jpg

lenso er jo heller ikke og forakte

 

så har vi såklart justerbart senkesett, kjører TA-Techninx på min variant, kjørte å Tuningart på min forrige vento, kommer helt an på hva penger du vil legge i senk

Kärleken växer inte på träd, den byggs i Tyskland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIGGER at noen av de første forslagene inneholder kjipe replica-felger og skambillige, (til syvende og sist) dårlige senkesett..! :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIGGER at noen av de første forslagene inneholder kjipe replica-felger og skambillige, (til syvende og sist) dårlige senkesett..! :)

 

er jo smak og behag det, kommer an på hva man vil legge i bilen først og fremst, noen ganger er bare det enkleste ofte det beste også for noen.

Kärleken växer inte på träd, den byggs i Tyskland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men buy cheap, buy twice.. :) Du ser jo i første posten at trådstarter har pengene i orden, er interessert i å bruke litt på bilen sin og vil gjøre ting ordentlig. OZ Futura som KT1 er kopi av er dog en vinner, det er helt riktig.

 

Dette var over alle forventninger. Tusen takk for et kjempesvar!

Jeg likte den bredda stålfelg-looken på bilde 1 men jeg syns at felgstørrelse og senk harmonerte litt bedre på bilde 2.

Så jeg tipper det blir noe slikt som bile nummer to bare at hjula skal kunne gå under skjermene ved alminnelig grisekjøring. Tipper det blir litt negativ camber og bittelitt strekk selvom hjula for min del helst skulle stått loddrett og dekkene på linje med felgkanten. Men men.

Jeg kommer ihvertfall tilbake til deg når jeg har funnet drømmefelgene!

 

Igjen, tusen takk!

 

Jeg personlig liker litt mindre hjul enn hva som bilen er "ment" for optisk og praktisk sett (mtp rulleomkrets), men det har sine ulemper - den største er at for å ikke ha mellomrom mellom skjerm og dekk må man ofte senke hinsides mye :P Camberjustering foran gjør man på bunnen av fjærbeinet, for å få camber bak kan man enten kjøpe camber shims eller legge inn en skive bak den ene bolten som fester navet i bakstillinga. Sistnevnte gjøres på eget ansvar da det blir kortere lengde på bolten inn i bakstillinga. Jo mer du senker en Golf bak, jo mer vil for øvrig bakstillinga presses framover, det vil derfor først subbe i forkant av hjulbuen. Du får kjøpt deler du kan montere for å motvirke dette.

 

Med riktig innpress og bredde på felger samt et senkesett som er stivt nok vil du kunne kjøre gris uten subbing :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår