Gå til innhold

4pekatts Golf VR6 2.8L AAA

Ranger emnet


4pekatt

Anbefalte innlegg

  • 2 months later...

Sånn!

 

Nå har jeg endelig fått begynt på prosjektet mitt! :)

På Torsdags kveld fikk jeg rullet bilen inn i garasjen. Fikk satt den opp på støttebukker, og begynte dreneringen av kjølevæske og servoolje.

Jeg tok et kjapt bilde under demontering:

null_zpse8d37ff5.jpg

 

 

Under demonteringen fant jeg en del "Jalla" og dårlig utført arbeid - Her er ett av dem. Bildet under er høyre frontlykt - Glasset var HELT løst.

null_zps64fe205a.jpg

 

 

Jeg fant også en plugg som var helt løs, og ikke koblet til noe. Den var nede ved tåkelys/horn, men det var INGEN ledige plugger. Det er en 2-leder, som strekker seg fra nevnt område og til ECU (eller inn i kupeén?). Noen som vet hva dette er?

null_zps62cede6a.jpg

 

 

Etter hvert var det meste i front demontert, og væsker drenert.

null_zpsb89e39fc.jpg

 

 

Under demontering av innsuget kom denne saken fram:

null_zpsa2c1fb5d.jpg

null_zpsc1952f71.jpg

 

Jeg fant den i nippelen som vises rett over hånden min i det første bildet. Dette er også på toppen, og jeg tror det er relatert til innsuget. Noen som vet hva det kan være?

 

 

Her er "jalla-oppdagelse" nr.2 - Returslangen til bensin.

null_zps1949827c.jpg

null_zps37f5a590.jpg

null_zps49cdc3c3.jpg

 

Dette ser ut som en vanlig "hageslange", og den er for stor i forhold til nippelen. Det ble gjort tett ved at det var plassert en tapebit rundt nippelen, for å gjøre diameteren større - Utrolig nok var det null lekkasjer.

 

 

Ut på kveldingen ble det korrekt å ta seg et par pils... :-) Importert fra Sverige!

null_zpsb4882f73.jpg

 

 

Jallaoppdagelse nr.3: HEr mangler det et deksjel foran svinghjulet/clutchen. Kan noen fortelle meg hvorfor clutchen min IKKE er gåen enda?

null_zps26cd0d50.jpg

 

 

Og her er demonteringen så langt: null_zps8a417e57.jpg

 

 

Jeg fant også ut at kjølekanalene mine har korrodert litt... Hva kan man gjøre for å rense dem?

null_zps43f69157.jpg

 

 

FLERE JALLAOPPDAGELSER:

- Det ser ut som om girkassen er sveiset om igjen - Skal inspisere dette i morgen.

- Det manglet en skrue i girkassefestet (Det skal være to skruer mellom girkassen og festet, det var bare en) som gjorde at girkassen hang litt skeivt.

 

Ellers har jeg også fått skrudd av grenrøret fra manifolden, etter å ha ødelagt flere ledd og lemmer.. :) Nå gjenstår det bare å få av drivakslene (Ytre mutter sitter BOM fast - Latmannsarm på 1.5m hjalp lite, men jeg skal gjøre et nytt forsøk i morgen etter tips fra Søren her på forumet.), giroverføring, rør til cltuch, motorfester og girkassefestet.

Jeg har planer om å fortsette arbeidet i morgen, og forhåpentligvis få ut motoren.

 

Da står alt duket og klart for motoroverhaling (Pakninger, register og simmering), inklusivt rensing av topplokk og bunn. Jeg har også lyst å polere inntaksmanifolden, og male med rød varmeresistant maling i "hullene" der - Noe som dette ;)

img_9173.jpg

 

I tillegg er det nye drivaksler som skal inn, med splitter nye indre drivledd - Jeg skal også få montert splitter nye bærearmer/foringer, og jeg har liggende et komplett rustfritt Simons effektanlegg.

 

Jeg kommer tilbake med mer i morgen! :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare et skit deksel det ved svinghjulet ditt :) har kjørt med slikt i maaaange år

Mest sansynligt har di hatt girkassa nede å ikje gidda å montere dette etterpå

Der med hageslangen kan du bare røske hele boksen vekk det er bare et kullfilter har ingen virkning lenger

04-Passat 3bg

97-Golf mk3 stv

09-Scirocco 1,4tsi

93-polo db drag

99-lupo'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at folk følger med! :-)

 

 

Glemte å oppdatere, men det skjedde ikke mye etter sist oppdatering:

 

Jeg fikk av den ene drivakselen (Skruebe til akselen satt IKKE fast - Kunne løsne 8 av 12 med fingrene, mens de resterende 4 måtte jeg så vidt bruke skrallenøkkel for å få av. Jeg fikk bare av én aksling, ettersom jeg ikke fikk av bærekulen på motsatt side.

Når jeg får de nye bærearmene, skal jeg rett og slett kappe bærekulen av, og sette på nye (på begge sider).

 

Motoren er enda ikke ute av bilen, og jeg får ikke gjort mer før neste helg

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :)

 

Hellakkering høres fett ut, men det koster.. Her må jeg begynne å se på nytteverdien i det :p

 

 

EDIT:

Motoren kom ut i dag, endelig!!

Skal oppdatere med bilder om noen få strakser :-)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

null_zpsf4d7cb41.jpg

 

null_zps62617012.jpg

 

null_zps765b24b9.jpg

 

Her er alt bildemateriell fra dagens økt :-)

Det var ikke så mye som gjenstod fra sist gang. Jeg har bare løsnet gir-wirene, hydraulikk-røret til clutchen og motor/girkassefesten(e).

Deretter fikk jeg motoren hengt opp i en "mobil talje" (Med mangel på bedre uttrykk) og flyttet den til en palle.

Der skal den stå til jeg får separert den fra girkassen, og montert på stativ for overhaling!

 

Jeg tømte også motoren for olje - Ble overrasket over hvor mye olje det var, kontra det jeg finner i bruksgolfen min! :p

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såh - Da har jeg kommet enda et steg videre :-)

 

Nå har jeg fått separert girkassen fra motoren - Og HOLY SHIT hvor liten denne kassa egentlig er... Det er en DVERG av en girkasse jo! :p "Vanlig" MK3 er jo mye større.. (Og tyngre)

null_zpsc2db9646.jpg

 

 

Etter litt om og men, fikk jeg også svinghjul og clutch av.. :)

null_zps39478e49.jpg

 

 

Og dermed begynner den elektriske demonteringen. Bare pluggene til dysene som gjenstår nå (OG da må innsugsmanifolden skrues av).

null_zps5c9dc3f7.jpg

 

 

Mere har jeg desverre ikke fått gjort :-)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg endelig fått bærearmer og indre drivknuter! :)

Jippi!

 

Skal prøve å få gjort noe mer før helgen. Etter helgen forsvinner jeg på arbeidsreise i en måned, med mulighet til arbeid kun i helgene. Vi får se hvordan aktiviteten tar seg opp den neste måneden.. :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Følger fortsatt med her ;).. Blir jævli bra d hær ! Stå på

 

Hehe, jo takk :-)

 

Yes, som vanlig slenger jeg bare opp noen bilder av helgens økt.. :)

 

1: Jeg slet litt med å få av den ene skruen til bærearmen... Med en kraftig muttertrekker kom dne til slutt!

null_zpsa3085e25.jpg

null_zps1969e89e.jpg

 

2: Bærekulene kom av forholdsvis lett... Jeg skrudde av mutteren, og gikk løs på dem med hammer... (De var ødelagte - Den ene mansjetten hadde løsnet, den andre var meget slitt.

null_zps0d5ff739.jpg

null_zpsdce580fe.jpg

 

 

3: Her er den nye bærearmen på plass (Tilsvarende på andre siden).

null_zps88cfd008.jpg

 

 

4: Gammel bærearm.

null_zpsf001f743.jpg

 

 

5: Bildesnacks - Ødelagte mansjetter både på ytre drivledd og på bærekulen

null_zps50abda7c.jpg

null_zps650828fa.jpg

 

 

 

Yes.. Ellers, skal jeg bestille nye skruer fra møller til traversen (får å feste foringene på bærearmene til traversen). Jeg er også inne på tanken til å skru av traversen for å overhale den, men jeg tror kanskje jeg skal spare det til en fremtidig overhaling jeg har planer om...

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår