Gå til innhold

Vurderer å kjøpe ny arbeidshest, 4x4 Pick-Up

Ranger emnet


Jesper1201

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe ny arbeidsbil/bruksbil, og valget faller på pick-up 4x4.

 

Hvilke anbefales/anbefales ikke?

 

Jeg har personlig falt veldig for utseende til den nye D-Max'en, har prøvekjørt og fått tilbud på denne.

Men, den eldre D-Max'en er også aktuell (dog ny og ikke brukt), men den nye både ser bedre ut og er brede å kjøre så med mindre noen allerede har noe negativt og si om den nye D-Max'en så blir den nok ikke kjøpt uansett.

 

Amarok'en er en sterk kandidat, men føler at den blir litt for "fin" for mitt behov, men det er ingen hinder for å kjøpe denne.

Har ikke hørt noe negativt om Amaroken enda, så hvis det noen som har synspunkter om Rokken blir jeg glad hvis dere deler de.

 

Har sett litt på Hilux men syns det blir litt puslete hengervekt 2,5t kontra D-Max sine 3t.

Er jo også 20hk og og 60nm mindre enn D-Max'en.

Nå har jeg ikke prøvekjørt Hiluxen enda, men hvordan er denne 5 trinns manuellkassa, noen som har utvekslingsforholdet på gira?

 

Nissan Navara har egentlig aldri interessert meg for jeg har hørt mye negative ved alle utgaver, men hvis det er feil at det er mye trøbbel med den nyeste så vil jeg gjerne høre erfaringer med denne også.

 

Mitsubishi L200 har jeg overhodet ikke kjennskap til så her må dere gjerne ytre deres meninger.

 

Må gjerne komme med forslag til øvrige biler dere også.

 

Bilen skal brukes til å dra tunge henger og må ha gode offroad egenskaper.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amarok har trøbbel med bakakslene. Flere som har bytta disse. Skeptisk til holdbarheten på disse bilene. I terrenget har de langt fra imponert meg, kommer vesentlig lenger med Hilux eller D-max der! Amaroken har en 2 liters motor, mens konkurentene har satset på 2,5 liter, og 3 litere....

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Aldri hørt om at bakakselen har vært ett problem. Jeg var med Møller på terrengkjøring med Amarok, Hilux, Navara og Dmax for en stund siden, Amaroken tar de i terrenget. Hvis du har innkoblbar 4wd med sperrer that is. Permanent 4wd er tragisk.

 

Hva har det å si at Amarok har mindre sylindervolum når den har mer dreimoment enn alle andre konkurenter med 2,5 og 3l motorer?

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas;

Hvordan fungerer den gamle D-max'en i terrenget med LSD sperra?

 

Har prøvekjørt en av den gamle typen, og ved lavserie og full sving forover spant indre bakhjul, mens i revers virket det ikke som om sperra fungerte.

 

TL3518;

Amaroken har kun sperra bak, eller tar jeg feil?

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Aldri hørt om at bakakselen har vært ett problem. Jeg var med Møller på terrengkjøring med Amarok, Hilux, Navara og Dmax for en stund siden, Amaroken tar de i terrenget. Hvis du har innkoblbar 4wd med sperrer that is. Permanent 4wd er tragisk.

 

Hva har det å si at Amarok har mindre sylindervolum når den har mer dreimoment enn alle andre konkurenter med 2,5 og 3l motorer?

 

At bakakselen rykker er kanskje ikke det Møller skryter høyest av. Men i realiteten er det flere som er på sin tredje bakaksel!

 

Jeg kjører offroad med min D-max. Har kjørt løypene hvor Amaroken ble testet. Amaroken er bra den sett bort i fra at vi kjørte opp der Amaroken kjørte ned. Der Amaroken måtte inn med sperra for å ha en sjangs dro vi igjennom med d-max'ene uten problem med kun diffbremsen. VW har ingen bakgrunn med å lage pickup og det bærer Amaroken preg av, det er en gubbebil...

 

2 Liter vs. 3 Liter som det er dratt like mye ut av? Hva tror du holder lengst? Går sikkert like bra, men hvem som er på andre motoren når den har passert 300 000 km tror jeg sier seg selv... Det finnes jo faen ikke bånndrag i den bilen!

Endret av Andreas_H

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas;

Hvordan fungerer den gamle D-max'en i terrenget med LSD sperra?

 

Har prøvekjørt en av den gamle typen, og ved lavserie og full sving forover spant indre bakhjul, mens i revers virket det ikke som om sperra fungerte.

 

 

Du kommer lenger enn du tørr om du prøver skikkelig. At du spinner litt må du ikke tenke så mye på. Det er det som er forskjellen med diffbremsen, den holder bare igjen. Er bra flex i d-max'en så det skal ganske humpete terreng til før du har et hjul i lufta og selv da er det ikke noe problem å fotsette...

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Nå sitter jeg nesten med en D-Max i gården (gml. Type), men lurer på en ting.

 

Hvordan fungerer knappen "shift lock"?

Prøvde febrilsk ila. en halvtimes prøvetur å finne ut hvordan denne fungerer, uten hell.

 

EDIT: Fant en annen D-Max i dag, denne er med manuell, så spm over er ikke så nøye lenger :)

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok satsa på manuell om du skal ha gamle typen. Jeg har det og bruker i snitt 1,5 dl mindre på mila enn en kamerat med automat. Er kun 4 trinns automaten så den jager noe jævlig på turtallet. D-max'en min bruker 0,84 på blanda kjøring med orginaldimensjon vinterhjul.

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å prøvekjørte den nye type D-Max i dag (manuell extended cab) for å sammenligne å må ærlig innrømme at gml. type føltes mer robust ut. Dog var 6-trinns kassa bedre enn 5-trinns på den gamle.

 

Mens jeg testet denne var jeg jo en tur utenfor veien å syns "sperra" på bakakslingen låste mer enn på gml.type, men så vidt jeg har klart å finne ut av er det jo ikke sperre bak på den nye D-Max'en.

Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

For ved pådrag i sving på snø i 2H ville den ikke sladde (med alle "hjelpemidler" av)

 

I morgen er det en tur i banken så få vi se hva det blir til :)

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm høres rart ut. Skal ikke være annet enn diffbrems på både nye og gamle D-max'en såvidt jeg vet. Gamle er det ikke noe problem å få til å slippe. Jeg har også prøvekjørt den nye og den fikk vi til å sleppe bak, dette var riktignok automat, men skulle ikke være noe forskjell der. Jeg er veldig fornøyd med min gamle som har gått 110 000 km nå. Er veldig lite tull med dem!

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår