Gå til innhold

Hvit eksos

Ranger emnet


sonois

Anbefalte innlegg

Har en 97 carina som når det er "rått" i lufta ryker hvit eksos. Har enda ikke kjørt bilen over særlig lenger avstander enda, men har latt den stå til driftstemp. Det ryker mest frem til den når driftstemp hvor det virker som at det gradvis forbedres. Vet dette kan være ett tegn på topppakning. Men finner ingen majones på peilepinne eller under oljelokk. Bilen har en liten lekasje på kjølevann inn i kupeen (dugger smått på vinduene), men vanskelig å se om den bruker kjøleveske. Tipper det er grunnet komptank at kjøleveksa kan variere med en snau cm mellom hver gang jeg sjekker den. Har ikke mulighet for å utføre komptest med det første og avhengig av å kjøre bilen. Lurer derfor på om det er andre grunner til den hvite røyken. Vet at det kan ryke en del før katalysator går varm. Har en liten lekkasje i eksosen ett sted også, kan dette medføre at det kommer vann inn i katalysator. Hvis ja hvor lang tid på driftstemp før alt vannet burde bli borte. Btw: ser ingen variasjoner i temp på måleren men bilen har ikke blitt kjørt langt enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen er kald så blir det kondens i eksosanlegget så at den ryker når det er vått/kaldt ute er helt normalt. Om den ryker slik konstant så er det litt verre. Du vil merke det på kjølevæskeforbruket over lengre tid også. Sikker på at det lekker frotstvæske inni bilen, kan jo dugge uansett, ellers så er det jo feil på varmeapparatregisteret.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at en lekasje i registeret kan indikere defekt toppakning ettersom det blir for høyt trykk i kjølevannsystemet? Hvordan kan jeg estimere om det er for høyt trykk i kjølevannsystemet?

 

Kjørte en lenger tur i går og da røyk det ikke lenger etter å ha kjørt en liten stund på driftsvarme, men det dugget en del på innsiden av vinduene når jeg skrudde anlegget på fullt. Men selv om det slutter å ryke betyr det at det ikke er noen problemer med toppakning. Kan det ikke være slik at røyken bare blir mindre synlig grunnet høyere temp??

Endret av sonois
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om toppakningen er defekt så, vil det hele tiden havne kjølevæske i forbrenningskammeret og det vil ryke hvitt. Er alltid litt vanskelig å si med toppakning da det kan være en tidlig start på det og det vil være noen små symptomer. Radiatorlokket skal slippe opp trykket om det blir for høyt. Om varmeapparatregisteret hadde vært revnet pga trykk så ville nok spruten stått inni der så det tviler jeg på egentlig.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår