Gå til innhold
Bilforumet.no
RasleRasle

Rekkevidde på vinter!

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter å teller på knappene om jeg skal handle eller ikke.

Jeg kommer til å pendle med bilen og ha en stasjonsvogn som bil nr. 2.

 

Tur/retur jobb er 12 mil, og jeg har mulighet til å lade på jobb.

 

Det jeg lurer på er følgende:

På vinteren, når tempen bikker 10-20 minusgrader, hvordan fungerer bilen i praksis?

Jeg har isolert garasje både hjemme og på jobb, så når jeg setter meg i bilen, er tempen på bilen sjeldent lavere enn 0 grader. Hvordan fungerer dette, er batterikassa isolert slik at ikke tempen på batteriene faller til 15 minus etter 10 min på motorveien?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei,

Sitter å teller på knappene om jeg skal handle eller ikke.

Jeg kommer til å pendle med bilen og ha en stasjonsvogn som bil nr. 2.

 

Tur/retur jobb er 12 mil, og jeg har mulighet til å lade på jobb.

 

Det jeg lurer på er følgende:

På vinteren, når tempen bikker 10-20 minusgrader, hvordan fungerer bilen i praksis?

Jeg har isolert garasje både hjemme og på jobb, så når jeg setter meg i bilen, er tempen på bilen sjeldent lavere enn 0 grader. Hvordan fungerer dette, er batterikassa isolert slik at ikke tempen på batteriene faller til 15 minus etter 10 min på motorveien?

 

 

 

Jeg kjøpte Leafen i starten av juni og har nå kjørt 5000+ km. Er kjempefornøyd og er ikke bekymret for vinterdriften. Jeg har 42km til jobb inn til oslo der halvparten er på motorvei. Kan også lade på jobben og lader derfor kun opp til 80%. I sommer var jeg sjelden under 70km gjenstående hverken på morgenen eller hjemme. Kjører rundt 10mil pr dag.

 

I sommer så var klimaen stort sett av, luftet heller hvis det var varmt. Nå er det rundt 3-6 grader på det kaldeste og kjører med varme i setet & rattet (påvirker ikke kapasitet) og med varmeapparatet på 24-25 grader. Fryser ikke og bilen er forvarmet på morgenen med 220V. Har da rundt 50km gjenstående om morgenen så det ser ut som om jeg mister rundt 20km med rekkevidde.

 

Kan ikke skønne at vinteren skal bli noe problem siden jeg har mye å gå på og kan også øke til 100% når det er bikkjekaldt hvis det trenges. Har helller ikke funnet noe på nettet om vinterproblemer sist vinter for de som da kjørte leaf.

 

Tror jeg har lest at høy varme (f.eks ørken) er verre for levetiden for batteriet?

 

Bonusen er driftkostnaden på rundt 3-4kr for å kjøre til jobben i motsetning til dieselbilen som nok ligger på rundt 40kr:) Alle de andre fordelene er bonuser som er kjekke nå, men som kommer til å forsvinne... Servicer er også billigere. Jeg tror også at sjansen for driftsfeil er mindre på elbiler enn bensin/diesel?

 

I tillegg er den bare deilig å kjøre:) Gjør det jeg kan for å slippe å kjøre den andre bilen!

Endret av dagviggo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.