Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
RasleRasle

Rekkevidde på vinter!

Rate this topic

Recommended Posts

Hei,

Sitter å teller på knappene om jeg skal handle eller ikke.

Jeg kommer til å pendle med bilen og ha en stasjonsvogn som bil nr. 2.

 

Tur/retur jobb er 12 mil, og jeg har mulighet til å lade på jobb.

 

Det jeg lurer på er følgende:

På vinteren, når tempen bikker 10-20 minusgrader, hvordan fungerer bilen i praksis?

Jeg har isolert garasje både hjemme og på jobb, så når jeg setter meg i bilen, er tempen på bilen sjeldent lavere enn 0 grader. Hvordan fungerer dette, er batterikassa isolert slik at ikke tempen på batteriene faller til 15 minus etter 10 min på motorveien?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei,

Sitter å teller på knappene om jeg skal handle eller ikke.

Jeg kommer til å pendle med bilen og ha en stasjonsvogn som bil nr. 2.

 

Tur/retur jobb er 12 mil, og jeg har mulighet til å lade på jobb.

 

Det jeg lurer på er følgende:

På vinteren, når tempen bikker 10-20 minusgrader, hvordan fungerer bilen i praksis?

Jeg har isolert garasje både hjemme og på jobb, så når jeg setter meg i bilen, er tempen på bilen sjeldent lavere enn 0 grader. Hvordan fungerer dette, er batterikassa isolert slik at ikke tempen på batteriene faller til 15 minus etter 10 min på motorveien?

 

 

 

Jeg kjøpte Leafen i starten av juni og har nå kjørt 5000+ km. Er kjempefornøyd og er ikke bekymret for vinterdriften. Jeg har 42km til jobb inn til oslo der halvparten er på motorvei. Kan også lade på jobben og lader derfor kun opp til 80%. I sommer var jeg sjelden under 70km gjenstående hverken på morgenen eller hjemme. Kjører rundt 10mil pr dag.

 

I sommer så var klimaen stort sett av, luftet heller hvis det var varmt. Nå er det rundt 3-6 grader på det kaldeste og kjører med varme i setet & rattet (påvirker ikke kapasitet) og med varmeapparatet på 24-25 grader. Fryser ikke og bilen er forvarmet på morgenen med 220V. Har da rundt 50km gjenstående om morgenen så det ser ut som om jeg mister rundt 20km med rekkevidde.

 

Kan ikke skønne at vinteren skal bli noe problem siden jeg har mye å gå på og kan også øke til 100% når det er bikkjekaldt hvis det trenges. Har helller ikke funnet noe på nettet om vinterproblemer sist vinter for de som da kjørte leaf.

 

Tror jeg har lest at høy varme (f.eks ørken) er verre for levetiden for batteriet?

 

Bonusen er driftkostnaden på rundt 3-4kr for å kjøre til jobben i motsetning til dieselbilen som nok ligger på rundt 40kr:) Alle de andre fordelene er bonuser som er kjekke nå, men som kommer til å forsvinne... Servicer er også billigere. Jeg tror også at sjansen for driftsfeil er mindre på elbiler enn bensin/diesel?

 

I tillegg er den bare deilig å kjøre:) Gjør det jeg kan for å slippe å kjøre den andre bilen!

Edited by dagviggo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.