Gå til innhold

Audi A6 1.9TDI: Defekt motorfeste? / ujevn tomgang når varm / Haynes?

Ranger emnet

KooPa TropA

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en '96 A6 1.9TDI.

Når jeg slipper eller trykker inn cluthen i fart, beveger motoren seg. Har sjekket at det fremre "motorfestet" eller anslagsbuffer som det heter er dårlig. Men ser for meg at det kan være noe mer, da det er usannsynlig at kun den lille gummibufferen kan gjøre dette.

Noen som har erfaring med dette? Og er den så enkel å bytte som den ser ut?

Bilen går også ujevnt når den har fått opp temperaturen. Har ikke begynt å feilsøke sensorer og slikt enda, hvor bør jeg starte?

Hvordan er forresten Haynes-boken til A6? Opplever stadig at de ikke har bilder/forklaring på det jeg faktisk trenger.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv oppdaget at Haynes-boka er dårlig, men usikker på 1.9 tdi, kan ta en kikk når jeg er tilbake fra ferien, rundt om til helgen.

Fikset forresten samme problem med anslagsbufferen nylig, ettersom at jeg hadde store bevegelser i motoren selv. Erstatningsbuffen jeg kjøpte på Møller var betydelig dårligere enn den som fulgte med fra fabrikken, den ga rom til mer bevegelser, slik at jeg har støtt og stadig måtte byttet gummiopphenget til eksosen.

Jeg løste det med på stappe hele festeanordringen full av Sikaflex og lot det stå 2 dager før jeg påmonterte det (greit å slippe å bruke bil mens man er på ferie). Jeg kan ikke anbefale å løsne braketten og festeanordningen fra motorblokka, ettersom at det var svært kinki å påmontere uten muligheter til bevegelse, men heller å rengjøre det godt og fylle det opp MENS det er påmontert. (Kan se om jeg får tatt noen bilder når sola kommer opp). ;)

Sjekk alt oppheng av girkasse og eksos i samme slengen.

Tips til feilsøking: Jeg antar at modellen din ikke har OBD, men heller 2x2 uttak på diagnosen, i så fall kan du IKKE slå av tenningen før diagnosen, for da slettes alle feilkoder.

Ta deg en lang kjøretur, da med flere turer opp mot turtallsperren, kjør bilen hardt og ikke glem litt rolig ;) IKKE DAU BILEN FØR DIAGNOSE (Måtte bare understreke det)

BTW, tenker du har en skriveleif i signaturen din; 1.7 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Satser på å skifte anslagsbuffer i helgen, men bruker bilen hver dag, men skal kjøpe inn sikaflex så jeg kan ordne det når det passer seg.

Hvis jeg skjønte deg riktig, så skal jeg ikke demontere noe før jeg bruker sikaflex? Bare rengjøre og fylle opp "mellomrommet" mellom anslagsbuffer og "anslaget" som jeg går ut i fra det heter, den tappen fra motoren som går inn i anslagsbufferen.

Bilder hadde vært gull :-)

Tror jeg har 2x2 til diagnose ja, har glemt å sjekke dette. Bra du skrev at jeg ikke skal slå av tenning, og kjøretur.

Var visst en liten skriveleif i signaturen ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ja. Takk.

Nå viste det seg at anslagsbufferen ikke var problemet allikevel.

Mistenker høyre motorfeste, men var alene, så var litt vanskelig å se om festet beveget seg mens jeg jekket opp motoren. Må få med meg en hjelpemann og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider