Gå til innhold

Clutch løser seg ikke ut, Peugeot J5 2,5TD motor

Ranger emnet


kimmen123

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Har et problem på en Fiat bobil, med en Peugeot J5, 2,5TD 1990 motor.

Motoren har stått ustartet i hele vinter og ble først startet rundt april/mai 2012.

 

Problemet er at clutchen løser seg ikke ut. Selv om clutchpedalen trykkes i bånn er det som om at den ikke er aktivert. Jeg får den dermed den ikke i noen gir og hvis jeg prøver å starte motoren i et av girene med clutchen inne hopper bilen fram som man har glemt å trykke inn clutchen.

 

Jeg har prøvd å stille på wieren for å få den til å ta (satt 2 fastnøkler ved branketten). Den drar da hendelen ca. 2-3cm lengre enn før.

 

Jeg har prøvd å slå rundt ved clutch/girkasse med en gummihammer samtidig som clutchen blir holdt inne av en stokk for å prøveå få den til å slippe.

 

Dette ga ingen forbedring.

 

--

 

Kan clutch lamellene skilt seg sammen? må clutchen byttes? Kan da ikke være slitt clutch?

Hvordan betjenes egentlig clutchen? Er det kun armen som skiller platene eller er det noe mer hydraulisk inni?

 

Jeg har ikke hatt bilen som mitt eie lenge og lurer på om girolje skulle vært byttet. Er dette en kurrant sak å gjøre selv? Noen som har gjort det på denne type motor?

Prøvde å se etter tappeskrue og påfyllingshull, men så ikke noe synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør prøve å poste denne i peugeot forumet. Dette har ingenting med fiat å gjøre når du har peugeot motor i. Regner med du da også har peugeot clutch og girkasse også.

Men først å fremst må du sjekke wire/ eller hydrauliske systemet hvis det er det på denne. Så må du se om armen går inn i girkassa evt rører på seg. HAr nok sikkert "satt seg" hvis den fungerte før du parkerte den.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår