Gå til innhold

Hvite skjolder og ujevn farge-dekking med tettfarge på plast-deler?

Ranger emnet


ThomasAaren

Anbefalte innlegg

Har kommet borti ett litt merkelig problem ang lakking av noen plast-deler til bilen som jeg tenkte å få shine`a opp litt. Jeg ender opp med å få hvite skjolder og ujevn dekking av farge på delene. Først og fremst framgangsmåten min om noen spotter hull i den..

 

1.Vaske med zalo-vann og stållullpad/kobberpads

(1.5 Pusse med grovere korning på våtslip om finishen eller emnet krever det før steg 2)

2.Pusse med 800-1200 våtslip

3.Skylle av slipe-smuss og skitt og støv fra delen

4.Tørk/Vask med White Spirit

5.Plastprimer som lett rufses til med 1200 våtslip

(5.5 Filler om skraper og kutt og merker er for dype for våtslip eller primer, denne pusses også lett med 800-1200 våtslip)

6.Flere tynne strøk spray-farve som i mitt tilfellet er vanlig Svart. (Mener å tro dette er en "Tettfarge")

7.Klarlakk avhengig av hvor delen står på bilen eller hvilken finish som kreves

 

Har jeg blemma da jeg vet as a fact at jeg har IKKE brukt Silikonfjerner på ett par av delene før blir pusset ned første gang? Silikonfjerneren ville ha gått inn som steg - 1.5 - i framgangs-metoden jeg bruker.

 

Ett par bilder som viser hva jeg mener og som kanskje faktisk avslører feilen umiddelbart for ett trent øye -> Bildene er himla svære så har inkludert kun linkene også under før bildene selv om det er å foretrekke:

 

http://i71.photobucket.com/albums/i156/Outcold_2006/DSC00187.jpg

http://i71.photobucket.com/albums/i156/Outcold_2006/DSC00192.jpg

http://i71.photobucket.com/albums/i156/Outcold_2006/DSC00196-1.jpg

 

DSC00187.jpg

 

DSC00196.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nesten ut som "blushing" som kommer av at temperaturen på arbeidstykket blir kjølt ned og vann dannes i lakken.

Kan også være en reaksjon med det som er under.

 

1. Rengjør arbeidstykket.

2. Matt ned med 400P.

3. Påfør plastprimer (forutsatt at det er bar plast som skal lakkes). La den tørke, men er ikke nødvendig å slipe ned.

4. Påfør primer/filler. Slipes ned med 600P (våtsliper du, så anbefaler jeg enda finere papir).

5. Rengjør arbeidstykket.

6. Påfør base/lakk (er dette en tett farge, så trenger du ikke å legge på klarlakk i etterkant).

7. Påfør klarlakk når basen har fått tørket skikkelig og blitt helt matt.

 

- Pass på at du lar allt tørke skikkelig mellom operasjonene.

- Rengjør grundig.

- Pass på at temperaturene der du lakker er ok. Unngå for høy luftfuktighet etc.

- Sørg for at produktene du bruker passer sammen og ikke reagerer med hverandre.

Endret av Verksmestern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier rengjør arbeidstykket, jeg tørker over arbeidstykket med tørkepapir som ikke lo`er som er fuktet/bløt med White Spirit...dette er det siste jeg gjør for jeg lakkere...skulle jeg egentlig ha rengjort arbeidstykket i vann og såpe mellom spriten og lakkeringa?

 

Tror kanskje garasjen holder mellom 10 - 20 C og det er ett veldig fuktig miljø med tanke på fukt utenfra og betong på alle vegger etcetc...såvidt jeg vet så er det akkurat under det som anbefales for slikt arbeid..Jeg ser ofte ett oljelignende lag på delene rett etter spraying, jeg mener da det regnbue-fargede skinnet du kan se om det f eks er spilt olje eller bensin i vann på en dag med sol. Regner med jeg må bytte location eller ta med delene ut og lakkere i skyggen på en varm dag?

 

Edit:...OR....kanskje ha en oljeovn eller noe i nærheten siden den skaper og virvler opp lite støv i forskjell til andre varmkilder..?

 

En annen ting jeg har lagt merke til er flekker som disse som ofte oppstår etter pussing og rengjøring...betyr de at jeg ikke har kommet til skikkelig med slipepapiret eller ikke brukt god nok tid på disse flekkene?

 

http://i71.photobucket.com/albums/i156/Outcold_2006/DSC00181.jpg

http://i71.photobucket.com/albums/i156/Outcold_2006/DSC00147-1.jpg

 

DSC00147-1.jpg

Endret av ThomasAaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:...OR....kanskje ha en oljeovn eller noe i nærheten siden den skaper og virvler opp lite støv i forskjell til andre varmkilder..?

 

Du kan prøve for å se om det gjør noe med fuktigheten. Anbefaler at du tester ut på en liten del fra starten av og ser hva som skjer.

Fungerer det ikke der du lakker og du mener at alle materialene og operasjoenen er korrekte, så får du flytte lokasjon og prøve på nytt.

PS. Kom på en ting til, ikke legg klarlakken allt for vått. Vil du ha litt tykkelse, så heller ta det i flere omganger med mellomlufting.

 

Svar til siste edit:

 

Tja, du tenker på de svarte partiene med lakk som ikke er slipt bort? Så lenge de sitter godt på delen og ikke flaker, så holder det at du matter de ned, slik at det ikke er skarpe kanter mellom lakken som er igjen og den bare plasten. Man trenger ikke å fjerne all gammel farge før man skal lakke. God kvalitetslakk som allerede sitter godt fast på delen du skal lakke er bare en fordel.

Endret av Verksmestern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med akkurat den gamle lakkflekken du ser på bildet der er at den skinner gjennom eller vises gjennom den nye lakken :\ Men det er vel bare snakk om å pusse litt extra til jeg ser en litt ru og jevn tekstur over hele linja.

 

Svarte du på spm mitt ang å vaske med lett zalo-vann mellom sprit og lakkering når du sa "Prøv det"?

Endret av ThomasAaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, skinner de gamle restene av lakk gjennom den nye lakken? Det skal den normalt ikke gjøre om du har primet overflaten før den nye lakken kommer på.

Du kan vaske med det du vil, så lenge det fjerner silikon og skitt.

Anbefaler at du ihvertfall ikke gnir salo eller lignende på lakken mellom oppbygningen av lagene. Greit i starten for å fjerne møkk, men hold deg til ett egnet rensemiddel.

 

Personlig ville jeg kjøpt meg en boks/kanne med silikonfjerner og vasket med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg har ikke primet flaten med vanlig primer men kun med plastprimer`n, thats not how you do it is it? :P Jeg bruker Motip sin silikonfjerner.

 

1. Plastprimer, la den tørke (kun tørke, ikke noe sliping etc etterpå).

2. Primer/filler, la den herde. Slipes/avsluttes med 6-800P

 

Bruk silikonfjerneren og dropp saloen.

 

Hvis du legger base rett på plastprimeren i tillegg til at den er mellomslipt så har du nok mye av problemet der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahah im tarded..trodde plastprimer var en primer i seg selv for videre arbeid med basefarger...når det egentlig kun er ett bindemiddel for å få vanlig primer/filler til å få hold på arbeidsstykket slik som det ville gjort på metall/tre osv?

 

Silikonfjerneren vil fordunste 100% av seg selv ikke sant? Altså ikke nødvendig å skylle bort rester som har tørket..

 

Takk for tipsa så langt, har vært til utrolig hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, skal give it a go idag!

 

Hvordan er det ellers med acrylbasert primer om man vil bruke vannbasert lakk, vil disse gå overens eller blir det krangling ? Har sprayet motorommet med PResto sin primer grå på spray og tenkte og tørr-spraye den grå grunningen med Presto sin røde sveisegrunning som en markør, bare så jeg vet hvor jeg har slipa bra nok før lakk eller ikke..Tenkte å handle vannbasert original-lakk som blir lagt på sprayboks i motorommet...alt exteriør skal selvfølgelig lakkes SKIKKELIG og ikke sånn halvhjertet som motorommet(siden motorommet er lite synlig til vanlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg lagt plastprimer på plastikken. Skal jeg slipe forsiktig før jeg har på primer eller er det bare å tørke av og sørge for at det er rent før jeg hiver på vanlig primer/filler og sliper den igjen?

 

P1050515-2.jpg

 

P1050511.jpg

(i know...jævli pro maskering ikke sant? :P...)

 

P1050520-1.jpg

 

Her er de delene av motor-rommet jeg har begynt med, primet med Presto sin Grå primer på spray og som du ser så tok jeg ett tørrlag med presto sin røde primer på spray...jeg burde slipe ned asap....før naboen ringer snuten å sier jeg har kjørt ihjel noen..Ble litt drypp...men dette slipes vel bort.. neste step nå er å stikke til BilExtra og få de til å blande opp 2 bokser original-farge til meg så er det bare å sette igang! Skal maskere opp skikkelig før lakk selvfølgelig :)

Endret av ThomasAaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår