GolfSport88 Skrevet Juli 16, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 16, 2012 (endret) Hei! Har en Golf 2, 1988. Det står en 1,6 liters bensinmotor med 75hk i den nå. Vurderer en ny motor til den, og da lurer jeg på hvor stor motor jeg kan putte i denne, og få det godkjent? Har hørt at det ikke er noe problem å putte i en 1,8 liter på 90hk, kan det stemme? Endret Juli 16, 2012 av henne Kjøp/Salg er på eget forum. Les reglene angående dobbeltposting... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renax Skrevet Juli 16, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 16, 2012 1.8l 90 hk har vel samme gir, og bremser ja, så skal ikke vere noe problem. Tror ikke noen vil se fysisk forsjell på motoren heller, så tror ikke jeg hadde gidda å godkjenne det... Hvor mye glede du får utav den ganske store jobben det er å bytte motor er noe annet, jeg hadde nok heller lagt noen tusenlapper ekstra på bordet å fått en GTi/G60 motor i, med bremser da, så kan det også godkjennes... Jeg snakker ikke stygt om 1.8 90hk, det er en mye kjekkere motor enn 1,6'en men det er en del arbeid, og skal du godkjenne er det sikkert like mye papirer som skal på bordet da som ved ombyging til G60. (selv om selve jobben med å bytte blir mye større da, og G60 ikke er på langt ner like pålitelig som Monopint-motorene) Er det en spesiell grunn til at du ikke bare selger bilen å kjøper en annen som har 90hk motoren fra før? er ikke stor prisforsjell på de motorene ved kjøp/salg... Siter -Passat 90 mod 1,8l [bruksbil] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GolfSport88 Skrevet Juli 16, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 16, 2012 Okey :) Ja, mener det står 1,8 på min blokk også? Bare ned-dimensjonert? Sånn sett er det sikker ikke så mye forskjell. Men min tanke var at når jeg først bytter motor, så setter jeg jo ikke inn mindre motor enn jeg må ;) Skjønner. Hva må jeg ut med av penger for å få en G60 motor? Hvor mye hester er det i denne? Og må jeg gjøre noe ombygging i motorrom/motorfester? Er det bare Bremsene + motor/girkasse jeg må bytte over for å få det godkjent? Ikke noe store ombygginger? Grunnen er nok at bilen er nylig pusset opp og stylet :D så bilen er helt strøken ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet Juli 17, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2012 det meste er likt. er det forgasser så går ledningsnettet over og :) dog. det er ikke så voldssomt mye mer krutt i 1.8'n kontra 1.6. går om trent likt, merker det best når bilen er lasta tungt men, for all del, er bare og slenge nedi en 1.8 motor ja ang ombygging til G60 så er det en del som må gjøres Motor Gir Giroverføringer Drivaksler Bremser forran/bak Bensinpumper (du har mekanisk pr.i dag) Ledningsnett er helt forskjellig, du må enten hakke sund det du har, evt bytte hele nettet i hele bilen brakett til bremsekraftforsterker. G60 har hydraulisk clutch, så du trenger hele det opplegget også 22.22mm hovedbremsesylinder om jeg husker rett, så har ikke 1.6 automatisk lastventil til bremser bak, dette må også monteres. da trenger du en del bremserør etc :) samt en bråta med ting jeg ikke kommer på Forvent og betale rundt 5000 for en G60 motor med gir, da uten hjerne og ledningsnett/bensinpumper etc G60 motoren spiser også sylindervegger, så det er ofte stor slitekant inni motor. noe som da ikke er bra på lang sikt ledningnettene til disse motorene begynner og bli gamle. og med gamle ledningnett følger det en del små problemer. irra koblinger, sprukne kabler etc påvirker motstand og strømning i kabler. og Digifant 1 ECU er relativt følsom for slikt Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renax Skrevet Juli 17, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2012 Er det slik å forstå at 1,6l'en din er gåen/utslitt? Da ville jeg nok satt i en 1,8l, heller enn å bytte til en annen 1,6. Forsjellen på de to motorene er greit merkbar, også med tom bil. 1,8l er mer bunnsterk motor. (hvertfall av min erfaring) Men jeg tror ikke jeg hadde tatt bryet med å bytte fra 1,6 til 1,8 bare for de 15hk. Isåfall ta deg litt tid med 1,8'en men en snill trimkam og litt kjærlighet så vil du merke stor forsjell etter motorbytte. Jeg hadde ikke begynt å bygge om til G60 om du ikke har noe erfaring med de fra før/ikke har god tid og vilje til å tukle med småproblemer og "barnesykdommer" G60 er greit når du kjenner de, eller har uendelig tolmodighet, ellers ville jeg styrt unna. 1.8l 90hk har jeg god erfaring med, har hatt 10-12stk slike selv og i nær vennegjeng, har vert borti 2 tilfeller av gåen toppakning ved ca 250k km, ellers har de bare stoppa når de går tomme for suppe å forbrenne. Blir de sure har det vert tenningsdeler i alle tilfeller... Siter -Passat 90 mod 1,8l [bruksbil] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GolfSport88 Skrevet Juli 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2012 Skjønner hva dere mener! :) G60 motor blir litt mye jobb, men tanke på at det er den eneste bilen jeg har. Skal heller se etter et lite prosjekt med litt større motor ;) Mitt problem nå er at lagrene i girkassen er gåen, å nå før helgen fikk jeg en "tikke"lyd i motoren under mye gasspådrag. Kan høres ut so mat det er ventilløfterene som er dårlig. Da tenkte jeg å hive meg rundt å få i en ny motor! (Da min er rundet 310 000km). Så da tenkte jeg når jeg først skal bytte motor, og helst vil gjøre dette uten noe ekstra arbeid, hvilken motor passer bolt on bolt i mon bil nå? å da setter jeg jo ikke i noe mindre motor enn jeg må ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renax Skrevet Juli 18, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2012 Det er endel versjoner av 1,6 og 1,8l motorene (forgasser/monopoint/k-Jet osv) Har du forgasser passer en forgasser 1,8l rett over ifølge housey over her. Regner med du har enten det eller Monojet (elektronisk styrt forgasser) tipper de også passer om hverandre med små modifikasjoner... Siter -Passat 90 mod 1,8l [bruksbil] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GolfSport88 Skrevet Juli 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2012 Okay, tror jeg har en Monojet :) så du tror en 1,8 med monojet passer så og si om hverandre? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet Juli 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2012 har du en 88mod så har du nok en god gammal dags 2E2 gasser :) Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GolfSport88 Skrevet Juli 19, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2012 Okey, hvordan kan jeg finne ut om den er monojet eller vanlig 2E2 som du nevner? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2012 Okey, hvordan kan jeg finne ut om den er monojet eller vanlig 2E2 som du nevner? Ta av luftfilterboksen/luftslangen inn til gasser/spjeldhus. Ser det da ut som på bildet under så er det Monojetronic. Ser det slik ut så har du Pierburg 2E2 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GolfSport88 Skrevet Juli 19, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2012 Flott :) da er det en 2E2 gasser ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renax Skrevet Juli 20, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2012 Da får du lete etter motor med motorkode GU, RH og RE. Ombygging til Monojetronic krever evt ledningsnett med hjerne, lambda og jeg tipper bensinpumpe, Men da slipper du til gjengjeld problemer med gasseren:P Siter -Passat 90 mod 1,8l [bruksbil] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 21, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2012 Ombygging til Monomotronic krever alt du ramser opp, samt ny bensinpumpe på 1.2 Bar. Forgassermotoren har nikkepumpe montert på blokka mens Monomotronic har elektrisk pumpe i tanken. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GolfSport88 Skrevet Juli 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2012 okei :) Men det er ikke noe problem å montere en vanlig 1,8 med 2E2 forgasser? Er det motorer med mye feil/problemer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.