Gå til innhold

Ikke turtallskutt på 320i E30?

Ranger emnet

kroffer

Anbefalte innlegg

Her om dagen så kom jeg til å tenke på at jeg har ikke hatt turtallskutt på bilen min, 1986 E30 320i, så jeg tok med to kompiser og dro ut for å teste. Etter å ha kjørt den varm og mer til så kjørte jeg ut hele 1. og 2. giret, men for det første så stoppet den på 6000 rpm, og det kom ikke noe turtallskutt. Det minte mer om ventilflyt.

Så spørsmålet mitt lyder som følgende: har ikke 320i turtallskutt som 323i og 325i? Eller er det noe galt med bilen min som gjør at jeg ikke får turtallskutt?

mvh kroffer

æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kroffer

Her om dagen så kom jeg til å tenke på at jeg har ikke hatt turtallskutt på bilen min, 1986 E30 320i, så jeg tok med to kompiser og dro ut for å teste. Etter å ha kjørt den varm og mer til så kjørte jeg ut hele 1. og 2. giret, men for det første så stoppet den på 6000 rpm, og det kom ikke noe turtallskutt. Det minte mer om ventilflyt.

Så spørsmålet mitt lyder som følgende: har ikke 320i turtallskutt som 323i og 325i? Eller er det noe galt med bilen min som gjør at jeg ikke får turtallskutt?

mvh kroffer

Er det turtallsperra du mener?

Den slår ikke inn før 6500o/min

For å sjekke om du har turtallsperre, tar du av fordelerlokket og ser om det er ei lita fjær på rotoren..er det ikke det kan du bare skifte rotoren:)

-520i e39 97mod

-740i e38 94mod (under oppbygging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtallssperra på e30 er 6200,, står det i boka i hvertfall! men det er ikke det på min, klart å dra den til 7000( sto det på turtelleren i hvertfall) men etter det fikk jeg tikking i ventileneknock

*98"toyota hiace 2,4d arbeidsbil

*86"nissan prærie (solgt)

*97"saab 900 turbo intercooler

*86"bmw325i, *83"320i gts, *85"323i delebil

*82"volvo 240 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 325i M-Tech er det ingen! Skal se om jeg får lagt ut filmen av meg på Winter Challenge løpet! har ca. 7500 rpm forbi mål! Synger herlig i rekke 6'ern! NB! Ikke prøv dette hvis du ikke har stål råder m.m! ;)

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpsom som jeg er dro jeg ut her i går for å teste turtallssperren på min '87 320i.

Under aks i 2. gir trekker den helt fint opp til temmelig nøyaktig 6000 o/min. Etter det trekker den videre, men jeg merket at den hadde mindre skyv, men dette er fordi effekttoppen ligger ved ca 6000. Lyd og gange var helt fin.

Den trekker forbi det smale røde feltet som begynner ved ca 6300 og videre ned til der det røde feltet blir litt bredere ved 6700. Ved dette turtallet var det helt tydelig en sperre for den ble liggende å hakke i superkorte intervaller. Den trakk også relativt bra helt til sperren brått sa stopp.

Har forresten hørt et sted at denne sperren er tidsavhengig ved at den tillater at man ligger i 4 sekunder på 6700 før den blir mer restriktiv og flyttes tilbake til 6300. Hadde ikke hjerte til å teste dette i praksis, men det høres jo litt rart ut hvis det er slik at sperren ikke er elektronisk, men betjent via en fjær i fordeleren.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Sjekka på min 320i 85`, sperrer på 5800rpm, Er det normalt egentlig? Sitter en trimkam på min bil, kan jo være gjort noe med sperre også.. Tidligere eier som har montert kam.. Hva er riktig rpm? Hører så mye forskjellig her.. Skulle tro at det var elektronisk styrt?

"One should never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch

Lenke til kommentar
Del på andre sider