Gå til innhold

Henger uten brems, totalvekt 750 - gjelder tillatt eller aktuell totalvekt for bilen?

Ranger emnet


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg har hele tiden trodd at man ikke kan trekke en tom henger uten bremser engang hvis den har høyere tillatt totalvekt enn bilens høyeste hengervekt uten bremser. Men på denne siden står det:

Dersom bilen har låv å trekke mindre enn 750 kg, så har du likevel låv å bruke en slik henger, men du har ikke låv til å utnytte dens kapasitet fult ut. F.eks det står i vognkortet at du kan trekke 550kg uten brems. Da betyr det at du ikke kan lesse på de siste 200kg som hengeren kunne fraktet.

 

Bortsett fra de åpenbare skriveleifene, stemmer dette? Vil det si at en bil som har 500 kilo som maks hengervekt uten bremser kan trekke en henger uten bremser med tillatt totalvekt på 750 kilo, bare ikke aktuell totalvekt kommer over 500?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, den var hendig! :)

 

Du har sertifikat på personbil med henger inntil 750 kg på B sertifkatet, derfor er det aktuell vekt som gjelder...

 

Med "campingvognregelen" har du en særregel som tillater deg å gå utover dette på klasse B... siden du ikke har sertifikat klasse E har du pr definisjon ikke kompetanse til å vurdere vekta selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om reglene for førerkort. Jeg spør om reglene for bilen.

 

Jeg har egentelig svart på begge...

 

om bilen har tillatt hergervekt uten brems på 500 kg kan du kjøre en 750 kg henger, fordi du uansett har bil med tilhenger inntil 750 kgpå klasse B... alt du har førerkort på gjelder aktuell vekt, begrensa oppad til det som står i vognkortet for din bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ble jeg enda mer forvirret... Men nå var Vegvesenets telefon åpnet, og jeg fikk snakket med teknisk der. Når de sjekker hengervekt opp mot vognkortet i bilen ved kontroller (altså ikke førerkort, det var aldri spørsmålet i tråden, for de reglene kan jeg, det kom til i et av svarene) er det aktuell totalvekt på hengeren de sjekker. Så selv om hengeren har tillatt totalvekt på 750 kilo, er det lov å trekke den med en bil som har maksimal tilhengervekt uten brems på 500 kilo, bare man ikke laster den så hengeren pluss lasten veier mer enn 500 kilo. Det var altså direkte fra teknisk avdeling hos Vegvesenet, og de får betalt for å vite sånn, så jeg velger å stole på den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hadde jeg helt glemt... :shake Jeg fikk ikke brukt den til greiene nå før helga, for jeg hadde ikke registreringsnummeret for hengeren (den sto plassert et godt stykke hjemmefra, og vognkortet lå i). Men etter at du svarte nå, prøvde jeg med en annen, tilsvarende henger, og da ga den selvsagt samme svar som biltilsynet. Silly me...

 

[ATTACH]31702[/ATTACH]

Endret av MediaSUV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår