Gå til innhold

Sliten viftereim - kan man kjøre?


fatter

Anbefalte innlegg

Har en 2004 2.0 bensin og hørte i går den skingrende "snart-ryker-viftereimen"-lyden. Den (lyden) varte derimot bare ca.1 minutt, så jeg tenkte egentlig ikke mer over det og kjørte videre.

Da jeg kom hjem sjekket jeg for sikkerhets skyld under panseret og ser da at viftereimen er rimelig trevlet og det ligger litt tråd-deler (eller hva man skal kalle deler fra en slitt viftereim) rundt omkring i motorrommet. Den henger dog på ennå, men jeg ser jo at den ene siden på reimen er noe opptrevlet/slitt.

Spørsmålet mitt er da:

 

Kan jeg trygt kjøre til verkstedet eller må jeg tilkalle noen for å frakte bilen dit i tilfelle den ryker mens jeg kjører?

 

PS. hadde en gang en Passat fra 80-tallet hvor jeg skiftet reim selv; det var bare én enkel skrue for å gi slakk, så det klarte jeg utrolig nok selv...C5'en ser jo absolutt ikke så enkel ut...derfor verksted, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du venter til reima blir veldig dårlig kan det i verste fall føre til registerhavari og det kommer rester av den reima inn til regreima. Nå vet ikke jeg om bilen til har regreim. Er ofte ganske trangt nedi nyere biler ja så er ikke like enkelt som det engang var. I verste fall så må du av med hjulet og demontere hele innerskjermen og deler som sitter ved siden av reima øverst på motoren.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei!

Jeg Har en 2001 c5

Jeg har hatt problemer med viftereima på min bil i sommer. Reima røyk 3 ganger i løpet av en halvt år.

Til slutt fant jeg ut at en hjulet som driver reima hadde kast. Etter at jeg fikk byttet det har jeg ikke hatt problemer.

Jeg har blitt fortalt at viftereima ikke skal ryke uten at den har gått veeeldig langt. Da er det i så fall noe annet som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår