tussi18 Skrevet Juni 12, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2012 (endret) Som tittelen antyder så har jeg litt problemer med lugging og nøkking ved gasspådrag. Hvis jeg akselererer fint og forsiktig merkes det aldri noe til. Men om jeg legger bilen i 2. gir og trør flatt for å tømme giret så lugger den hele veien fra 1000 omdr til 4500 omdr. Luggingen er dog sporadisk innen dette registeret. Fra 1500-2000 kan den feks lugge skikkelig mens fra 2000-2500 kan den akselerere jevnt. Deretter kan luggingen begynne feks litt forsiktig fra 2500-3500 omdr osv. Altså helt sporadisk. Forsøkte å bytte luftfilter i går, og vasket luftfilterboksen og inntaket til denne i tillegg, i tilfelle det var dårlig flow som ville få den til å fuske slik. Men dette hjalp ikke, selv om det gamle var ganske så skittent. Luftmengdemåleren SER helt intakt ut, hele nettingen er der uten en skramme. Men kan det alikevel være denne? Luftmengdemåler eller lambdasonde var igrunn det første som slo meg. Av andre ting kan jeg nevne at termostaten er gåen men dette burde jo ikke ha noe å si. Noen som vet hva luggingen kommer fra? EDIT: Kanskje brenselfilteret kan være tett? Hvor ligger dette egentlig? Så kan jeg hvertfall sjekke det :) Endret Juni 12, 2012 av tussi18 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tussi18 Skrevet Juni 12, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2012 Ingen som har noen idé? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m4sta Skrevet Juni 12, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2012 Kobl ut luftmengdemåleren og se om det blir verre. Hvis det blir enda verre så har du jo feilen din Bensinfilteren ligger bak på høyreside av bilen ( hvertfall på 4motion 3b passater) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tussi18 Skrevet Juni 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2012 Nja, hvis det blir verre når jeg kobler den ut trenger det ikke å bety at det kun er luftmengdemåleren som er gåen. Det kan jo for øvrig være både luftmengdemåler og lambda som er gåen på samme tid osv. Men jeg skal uansett prøve og se :) Ingen i nærheten med VAGCOM da? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ludvig Schjerve Skrevet Mars 1, 2013 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2013 Har akkurat samme problem som du beskriver her, fant du løsningen? :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Mars 1, 2013 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2013 Se på alle ventilasjonsrørene, de er i plast og pleier å sprekke, da suger den falskluft. Sjekk spesiellt røret fra toppdekselet til innsugsrøret, og røret fra innsugsslangen som går ned under innsuget. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smedsrun Skrevet Mars 2, 2013 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2013 les ut feillager Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tina02 Skrevet April 7, 2013 Rapporter Share Skrevet April 7, 2013 Ledningsbrudd til sylinder? Var det som feila min. Begynte med de samme problemene som du beskriver, til slutt rista hele bilen noe helt for jævlig! Bytta ledninger til hovedsylindern. Helt ok igjen etter det :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tussi18 Skrevet Mai 24, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2013 Har akkurat samme problem som du beskriver her, fant du løsningen? :-) Ja fant løsningen i dag... Dessverre er disse motorene kjent for å brenne fast stempelringene. Og det er akkurat det som har skjedd i dag. Men frykt ikke, det finnes en løsning :) Dette er hva jeg gjorde: 1. Tømte motoren for olje 2. Fylte 5 liter diesel i motoren 3. Tok ut tennpluggene og kjørte motoren på starteren i 60 sekunder for å spre diesel i hele systemet og alle oljekanaler 4. Fylte så diesel oppi alle sylindrene 5. Gikk ut for å etterfylle diesel i sylindrene nå. To av dem hadde ikke lekket noe gjennom stempelringene, men den ene hadde lekket alt gjennom og den andre hadde lekket litt igjennom. 6. Skal etterfylle diesel i sylindrene hele helgen nå for å løsne opp all mulig sot som har brent fast stempelringene. 7. På Søndag tømmer jeg hele motoren for diesel og suger opp resterende diesel i sylindrene. 8. Kjører så motor på starter i 60 sek med bunnskruen av for å få ut så mye diesel jeg kan 9. Fyller på 4 liter olje og starter motoren og lar den svive på tomgang i 10 minutter 10. Tømmer olja igjen og bytter oljefilter og så fyller på 4 nye liter. 11. Ferdig. Dette har jeg store forventninger om at kommer til å løse problemet. Om ikke vil hvertfall levetiden på motoren øke en hel del siden den da vil være så ren innvendig som den var da den kom fra fabrikken. Så, siden du har samme problem som meg antar jeg at du også har fastbrente stempelringer. Jeg skal si ifra her så fort jeg har gjennomført hele prosedyren så deler jeg resultatet med deg. Funker det kan jeg jo anbefale deg å gjøre det samme også :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ludvig Schjerve Skrevet Juni 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2013 Hmm, glemte å legge inn at jeg fikk fikset min. Byttet en stk tennpluggledning og den gikk atter en gang som en klokke :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tussi18 Skrevet Juni 19, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2013 (endret) Resultatet av prosedyren rett over var som følger: - Langt penere motorgang, både på tomgang og på høyere turtall - Mindre drivstofforbruk, ca 20% - Sprekere motor, drar en del bedre nå enn før Bruker ikke olje lengre, og kompen på alle 4 sylindrene er fin Kjører på 0.55 på mila til og fra jobb hver eneste dag, starter alltid på et blunk og sviver helt ok. Endret September 19, 2013 av tussi18 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.