Gå til innhold

Har jeg kjøpt katta i sekken - og kan jeg komme meg ut av det?

Ranger emnet


Vinterbro2012

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kmmet opp i ett lite dilemma med en bilselger som jeg mener bevist har lurt meg.

 

La meg begynne med: Jeg er IKKE bilkyndig.

 

Jeg har kjøpt en 09 Polo som så "strøken ut". Prøvekjørte og alt virket ok. Bilen ble EU godkjent i mai og alle servicer fulgt, ref service hefte.

 

Iflg selger er bilen strøken hvor alt elektrisk fungerer, rustfri og ingen problemer. Hans eksakte ord at bilen var i "tipp topp stand" da jeg prøvekjørte sammen med han. Har også på sms at "han ikke har kjennskap til tidligere kollisjonsskader på bilen".

 

Iflg annonsen på finn.no står det at bilen har hatt 2 eiere. Bilen er hos Biltilsynet ikke registrert på selgers navn, men hos ett bilopprettingsfirma. Jeg fikk under salgsprosessen forståelse for at det var hans firma som solgte bilen, også under kontraktsigneringen. Han har pt 8 biler til salgs på finn.no, så det er jo nærliggende å (iflg mitt hode) å tro at han har ett firma.

Biltilsynet bekreftet at det var ett firma som sto som eier av bilen.

 

Da jeg dagen etter kontraktsignering ble gjort oppmerksom på at bilen idag ikke er registrert men avskiltet 4 dager etter den ble EU godkjent begynte jeg å sjekke litt mer.

 

Det viser seg at den har hatt minst 4 eiere. En av eierne er ett av landets Forsikringsselskpers Skadeavdeling. Neste eier er dette bilopprettingsselskapet. Siste eier, før jeg signerte kontrakt på bilen, var personen jeg nå har kjøpt den av.

 

Jeg har kontaktet eier av bilen som eide den FØR den ble overført til Forsikringsselskpets eie. Han bekreftet at bilen hadde vært i kollisjon og nærmest totalskadet. Derfor går jeg utifra at Forsikringsselskapet har overtatt eierskapet og videresolgt bilen til bilopprettingselskapet.

 

Dette ble kanskje mye frem og tilbake, men håper det gir en viss forståelse for sakens gang.

 

Det er verdt å merke seg at BILEN IKKE ER BETALT. Den er IKKE omregistrert til mitt navn og vi har IKKE skrevet noen Salgsoppgave som skal leveres til Biltilsynet enda.

 

JEg har en meget uggen følelse av hele denne dealen og føler meg ført bak lyset. MEN jeg har signert på kjøpekontrakt og vi er blitt enige om pris. Kan denne kontrakten juridisk sett annuleres, eller er mine hender bundet her?

 

Det hører også med til historien at bilen ble iflg finn.no annonsen solgt med årsavgift for 2012 inkl i prisen. Årsavgiften kom "plutselig" selger på at han hadde glemt å betale da vi skulle skrive kontrakt (den beit jeg dog ikke på).

Han skulle plutselig også ha kr 500 av meg for å omregistrere bilen, noe vi var enige om at han skulle gjøre før kontraktsigneringen.

 

Noenråd? Tilbakemeldinger? Noen vært i samme sko, og hva ble isåfall utfallet? Noen som kan jussen omkring slike saker?

 

Håper på snarlilige tilbakemeldinger, for jeg har lyst til å kansellere hele dealen, men er usikker på om jeg juridisk sett kan gjøre dette siden kontrakten er signert av begge parter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

"Det er verdt å merke seg at BILEN IKKE ER BETALT. Den er IKKE omregistrert til mitt navn og vi har IKKE skrevet noen Salgsoppgave som skal leveres til Biltilsynet enda. "...

 

trenger vel ikke bry seg mere om denne bilen da?. den han har jo ikke skrevet under på papirene som tilhører bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så langt, men en underskrevet kontrakt er vel bindende selv om ikke bilen er betalt og Salgsoppgave signert og levert biltilsynet?

Jeg vil bare være 100% sikker i min sak før jeg går videre med dette.

 

La meg i tillegg legge til, så det ikke er noen misforståelser: Bilen ser perfekt ut og kjører helt utmerket.

MEN det er noe med den følelsen av å ha kjøpt en bil som har vært totalvraket....

Den kan da ikke være så bra som en som ikke har vært skadet?

 

Eller tar jeg feil her?

Endret av Vinterbro2012
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så langt, men en underskrevet kontrakt er vel bindende selv om ikke bilen er betalt og Salgsoppgave signert og levert biltilsynet?

Jeg vil bare være 100% sikker i min sak før jeg går videre med dette.

Nei, bare ikke skriv under på noe papirer som tilhører Bilen, så skal nok dette gå så fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så langt, men en underskrevet kontrakt er vel bindende selv om ikke bilen er betalt og Salgsoppgave signert og levert biltilsynet?

Jeg vil bare være 100% sikker i min sak før jeg går videre med dette.

 

La meg i tillegg legge til, så det ikke er noen misforståelser: Bilen ser perfekt ut og kjører helt utmerket.

MEN det er noe med den følelsen av å ha kjøpt en bil som har vært totalvraket....

Den kan da ikke være så bra som en som ikke har vært skadet?

 

Eller tar jeg feil her?

Så lenge selger bevisst gir feil opplysninger er jo kontrakten å anse som ugyldig

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må i det minste ta kontakt med selger for å si at du vil heve kjøpet med den begrunnelsen du beskriver.

Du har ikke skrevet under på et eneste papir tilhørende bilen, du har heller ikke betalt noe. så bare drit i fyren. trenger heller ikke gi mer lyd fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke skrevet under på et eneste papir tilhørende bilen, du har heller ikke betalt noe. så bare drit i fyren. trenger heller ikke gi mer lyd fra deg.

 

Papirene til bilen er jo bare en formalitet som kreves for å få bilen registrert over på ny kjøper (og rettsvern), men den juridiske avtalen er jo faktisk inngått ved kontraktsinngåelsen. Det er heller ingen automatikk i at avtalen faller bort, ugyldighetssgrunner må i det minste påberopes. Basert på trådstarters fremstilling vil det jo her være enklest å påberope seg en mangel (feil/tilbakeholdte opplysninger) og heving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Takker for svar så langt, men en underskrevet kontrakt er vel bindende selv om ikke bilen er betalt og Salgsoppgave signert og levert biltilsynet?

Jeg vil bare være 100% sikker i min sak før jeg går videre med dette.

 

La meg i tillegg legge til, så det ikke er noen misforståelser: Bilen ser perfekt ut og kjører helt utmerket.

MEN det er noe med den følelsen av å ha kjøpt en bil som har vært totalvraket....

Den kan da ikke være så bra som en som ikke har vært skadet?

 

Eller tar jeg feil her?

 

Du kan be om pris reduksjon, det har du krav på eller å heve kjøpet. Min far gjorde dette ettersom det var ei gammel eier som ringte og sa at bilen han kjøpte hadde vært i en kollisjon.

 

Faren min fikk tilbake over 10000 tusne kroner, på bilen og den hadde bare gått 50000 tusen KM idag har bilen gått 280000 tusen KM og nesten aldri vært noe feil med bilen, siste EU kontroll ingen ting og fikk skrytt av en gammel bil ^^. Så bilen kan være god den, men du kan heve kjøpet eller kreve pris reduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en uggen følelse styr unna.

Om selger har holdt tilbake slike opplysninger, hva annet kan vedkommende skjule?

 

Om ikke kjøper har opplyst om skaden bilen har vært utsatt for, og han unektelig kjenner til den, så er det etter mitt skjønn mere enn god nok grunn til å avbryte handelen.

 

Du er sikker på at du har korrekt reg.nr. ?

 

Det jeg ville gjort, var å spurt selger direkte om bilen har vært ute for noen skade, gjerne på en sms eller mail(skriftlig dokumentasjon), svarer han jo det har den, så gir du bare beskjed om at du ikke er interessert i en bil som har blitt rettet på og avbryte handelen da dette er opplysninger som har kommet frem som burde vært der, nekter han, så konfonterer du han med det du har funnet ut av og gir klart beskjed at å handle med folk som beviselig holder tilbake vesentlige opplysninger og til og med lyger er totalt uaktuelt.

 

Enkelte firmaer har en politikk med ett gebyr for å stoppe handelen, i dette tilfellet er dette totalt uaktuelt, og i så tilfelle bør du vurdere å politianmelde karen eller noe i den dur.

 

Anbefaler deg å a en telefon til forsikringsselskape som har hatt skaden evt. tidligere eier for å få skriftlig doumentert skadeomfanget bilen har hatt, noen tror en bil er totalvrak om støtfangeren foran er knust, og ingenting er skadet ellers.

 

Dette er da meningen til en hobbysynser, som har juridisk eksamen i luftpingpong.

 

Golf2TD: Vi har hørt meninga di, har du ikke noe bedre å komme med, så bør du i det minste holde deg i ett offtopicforum, ikke komme med råd i ett juridisk spørsmål....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår