Gå til innhold

behandling av lakk på gammel bil

Ranger emnet


PantheruS

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en bil som er akkurat 40 år gammel, som er svart metallic med røde skriper over panser, bagasjelokk....

Lakken er hel og fin, med litt småriper, men det vises bare på helt nert hold, å de er minimale, men lakken er orginal, altså 40 år gammel.

 

Jeg lurer litt på hvordan man burde behandle lakken på en gammel bil man vil ta var på, om man tar lakkrens, eller rubber, blir ikke en del av lakken slipt ned for å fjerne riper? I såfall er det ikke best å bare la den være som den er å ikke fjerne noe av lakken?

Hva er forskjellen på lakkrens og rubbing?

 

Å heller pollere å vokse den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man polerer med maskin so tar man bittelitt av (klar)lakken.

Er ikkje akkurat mykje som forsvinner om gangen.

Det finnes forskjellige grovheiter på poleringsmidlene. Ifra sandpapirgrovt til so mildt at det omtrent ikkje er slipemidler i. (for den siste finishen fo å få det blankt!)

Er mange som bruker ordet rubbing for polering med grovt poleringsmiddel. Eg bruker polering på alt.

 

Lakkrens er som oftest håndprodukter uten slipemiddler. Desse tar ikkje ripene, men kan skjule dei.

 

Når du har polert eller lakkrensa bilen er det greit med lakkforsegler eller voks for å beskytte jobben du har gjort.

 

Kva du vil gjera er opp til deg. Eg har sjøl ein veteranbil og den får maskinpolering

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg ein voks eller lakkforsegler og gjør jobben sjøl. Dette er ein lett jobb.

Det som er jobb er å polere bilen. Der er eg meget skeptisk til firma som må gjere jobben på fortast muligt tid for å tjene penger.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår